اتصال بانك هاي ايران به سوئيفت برقرار شد

به گزارش ايسنا، به گفته مديرکل فناوري اطلاعات بانک مرکزي حدود دو تا سه روز تا حداکثر يک هفته طول مي کشد تا بانک‌ها بتوانند با انجام فرايند لازم از اين امکان استفاده کنند. بر اين اساس اکنون در کنار بانک مرکزي، بانک هاي تجارت، ملي،ملت، صنعت و معدن، پست بانک، سپه، توسعه صادرات و …

به گزارش ايسنا، به گفته مديرکل فناوري اطلاعات بانک مرکزي حدود دو تا سه روز تا حداکثر يک هفته طول مي کشد تا بانک‌ها بتوانند با انجام فرايند لازم از اين امکان استفاده کنند.

بر اين اساس اکنون در کنار بانک مرکزي، بانک هاي تجارت، ملي،ملت، صنعت و معدن، پست بانک، سپه، توسعه صادرات و بانک رفاه به سوئيفت متصل شده‌اند.

گرچه اتصال سوئيفت برقرار شده و ديگر مانعي از اين طريق وجود ندارد، ولي استفاده بانکها از سوئيفت چند روزي زمانبر خواهد بود. آنطور که حکيمي مديرکل فن آوري اطلاعات بانک مرکزي در اين باره توضيح داده است، اتصال از سمت سوئيفت و از لحاظ بين‌المللي برقرار شده ، اما با توجه به اين‌که بانک‌ها بايد نرم‌افزارهاي داخلي را متصل کرده و آموزش کافي داشته باشند، بستگي به سرعت عمل آنها حدود دو تا سه روز و حداکثر يک هفته طول مي‌کشد تا بتوانند از طريق سوئيفت کارهاي خود را انجام داده و پيام ارسال کنند.

وي با اشاره به اين‌که بانک‌هايي که قبلا در ليست تحريم بوده و براساس برجام تحريم آنها لغو شده به سوئيفت متصل شده‌اند، افزود: اين بانک‌ها در حدود چهار سال گذشته اتصال‌شان به سوئيفت قطع بوده، ولي اکنون از نظر سوئيفت مشکلي وجود نداشته و گواهينامه‌هاي لازم را دريافت کردند.

حکيمي همچنين در رابطه با اين‌که چرا بلافاصله بعد از اجرايي شدن برجام بانک‌هاي ايراني به سوئيفت متصل شدند، اظهار کرد: در حالت عادي براي اتصال به سوئيفت فرآيندي حدود دو تا سه ماهه لازم است. به‌طوري که اين شبکه در دوره‌هاي مختلف سيستم را قطع کرده و بانک‌هاي جديد را به آن اضافه مي‌کند، اما براي اتصال بانک‌هاي ايراني يک فاصله دو هفته‌اي ايجاد شد و اين شبکه خارج از عرف خود، فرايند اضافه کردن بانک هاي ايراني را انجام داد که حدود دو هفته اي طول کشيد.

وي گفت: تا پيش از اين برخي بانک‌ها گرچه به سوئيفت متصل نبودند، اما کارهاي خود را به شيوه‌هاي ديگر و با هزينه‌هاي بالاتري انجام مي‌دادند که از اين پس هزينه مبادلات آنها به طور قابل توجهي کاهش پيدا مي‌کند

به دنبال اجرايي شدن برجام و لغو تحريم‌ها، شبکه سوئيفت هم تحريم هاي خود عليه بانک هاي ايراني را در ۲۷ دي امسال (اولين روز بعد از اجرايي شدن برجام) پايان يافته اعلام کرده بود.
۱۸۴/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا