حکام یک جامعه باید نوکر ملت باشند

به گزارش فرهنگ نیوز، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز (دوشنبه) طی سخنانی در مراسم رونمایی از کتاب محسن اسماعیلی که در محل کتابخانه ملی برگزار شد، اظهار داشت: امیدوارم این محمل باعث شود نویسندگان در زمینه مسائل حقوقی علاقه بیشتری نشان دهند. وی با بیان اینکه ۳۷ سال پیش حادثه‌ای بسیار بزرگ …

به گزارش فرهنگ نیوز، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز (دوشنبه) طی سخنانی در مراسم رونمایی از کتاب محسن اسماعیلی که در محل کتابخانه ملی برگزار شد، اظهار داشت: امیدوارم این محمل باعث شود نویسندگان در زمینه مسائل حقوقی علاقه بیشتری نشان دهند.

وی با بیان اینکه ۳۷ سال پیش حادثه‌ای بسیار بزرگ در ایران اسلامی رخ داد، افزود: حقوق ملت در حکومت پهلوی زیر پای حقوقدانان از بین می‌رفت و به آن توجهی نمی‌شد و یکی از مشکلات حکومت شاه این بود که توجهی به حقوق ملت نداشت البته نه اینکه سازوکارهای آن وجود نداشته باشد، دو مجلس در آن زمان در ایران وجود داشت اما مجالسی بودند که شأن درستی نداشتند و از حقوق ملت حفاظت نمی‌کردند.

لاریجانی ادامه داد: نمایندگان این مجالس هم افراد امنیتی و یا ساواکی بودند و قوانینی را وضع می کردند که شاه از آنان می‌خواست آنچه که در رژیم پهلوی مفقود بود حقوق ملت ایران بود.

رئیس مجلس با بیان اینکه ملت و حاکمیت در مقابل یکدیگر حقوقی دارند که باید رعایت شود، گفت: حکام باید نسبت به ملت نوکر باشند، اصل اصالت دادن به دستگاه‌ها برای احقاق حقوق ملت و منافع اصلی کشور است. حقوق ملت از موضوعات بسیار مهمی است که باید به آن توجه شود، یکی از عوامل سقوط رژیم شاه این بود که شاه خودش را نماینده ملت نمی‌دانست و به این که نوکر ملت باشد اصلاً قائل نبود.

وی بر همین اساس یادآور شد: امام آمد و گفت که همه چیز با نظر مردم مشروعیت پیدا می‌کند. امام می‌خواست فرهنگ غلط زمان شاه را واژگون کند و اصلاً متن، ملت باشد، همه بخش‌های کشور باید تابع نظر ملت می‌شدند و این تغییر بسیار مهم و زیربنایی بود، اینکه نظام امروز روی پای خودش ایستاده به این دلیل است که مردم‌سالاری در اولویت قرار گرفته است، در همه شئون باید دستاوردهای انقلاب ذکر شود.

لاریجانی یادآور شد: باز کردن حقوق مردم و تشریح آن برای مردم کار بسیار ارزشمندی است که آقای اسماعیلی با نگارش این کتب بسیار ارزشمند به آن پرداخته است، اساس قوانین و ضوابطی که تدوین می‌شوند برای بهتر شدن زندگی مردم است. فهم این حقوق نیازمند کار رسانه‌ای بسیار زیاد و البته نگارش کتب‌ متعدد است. در کتاب‌های آقای اسماعیلی، مسائلی که جامعه به آن مبتلاست تشریح داده شده بنابراین باید قدر این آثار را دانست.

وی یادآور شد: اینکه رسانه‌ها بتوانند با قدرت در کشور فعالیت کنند امر بسیار پرارزشی است و رکن مهم و جلو برنده انقلاب محسوب می‌شود، توجه به حقوق رسانه‌ها امر لازمی است که در کتب آقای اسماعیلی مدنظر قرار گرفتند.

رئیس مجلس در پایان خاطرنشان کرد: آقای اسماعیلی از استعداد بسیار خوبی برخوردار هستند و در شورای نگهبان هم به عنوان عضو حقوقدان این شورا به خوبی عمل کردند و در بر این مسائل اشراف دارند.
۱۸۴/

دکمه بازگشت به بالا