امارات هراسان و عربستان شادمان

به گزارش گروه بین‌الملل آناج، به نقل از خبرگزاری فارس، وبگاه خبری اسرائیلی «میدل‌ایست‌آی» در گزارشی جزئیات توافق محرمانه نظامی میان قطر و ترکیه پرده برداشت؛ توافقی که عربستان سعودی برای مقابله با نفوذ ایران از آن اعلام حمایت کرده اما امارات متحده عربی از آن هراسان و معتقد است این ائتلاف در راستای خدمت …

به گزارش گروه بین‌الملل آناج، به نقل از خبرگزاری فارس، وبگاه خبری اسرائیلی «میدل‌ایست‌آی» در گزارشی جزئیات توافق محرمانه نظامی میان قطر و ترکیه پرده برداشت؛ توافقی که عربستان سعودی برای مقابله با نفوذ ایران از آن اعلام حمایت کرده اما امارات متحده عربی از آن هراسان و معتقد است این ائتلاف در راستای خدمت به جماعت اخوان‌المسلمین است.

در ادامه این گزارش آمده است: توافقی که ترکیه آن را ائتلافی در مقابله با دشمنان مشترک نامیده، شامل تعهد محرمانه آنکارا برای حمایت از قطر در مقابل تهدیدات خارجی است.

بنا بر توافق مذکور، سه هزار نظامی ترکیه شامل نیروهای هوایی، دریایی و نیروهای ویژه به قطر منتقل می‌شوند تا با یکدیگر تمرین نظامی مشترک برگزار کنند و علاوه این دو کشور متعد شده‌اند که هماهنگی اطلاعاتی بیشتری با هم داشته باشند.

این وبگاه انگلیسی درادامه به زمان توافق مذکور اشاره می‌کند و می‌نویسد: پارلمان ترکیه در مارس ۲۰۱۵ توافقی برای همکاری نظامی با قطر امضا کرد و امیر قطر در ژوئیه ۲۰۱۵ «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان را در جریان ابعاد توافق مذکور قرار داد؛ عربستان از این اقدام استقبال کرد زیرا به این کشور در مقابله با نفوذ رو به رشد ایران کمک خواهد کرد همانگونه که حضور نظامی ترکی، نیروهای خارجی بیشتر را به منطقه خلیج (فارس) جلب خواهد کرد.

میدل‌ایست‌آی افزود: اما ابوظبی از این توافق و نزدیکی قطری-ترکی خصوصا در زمینه نظامی واهمه دارد زیرا آن را خدمتی به اخوان می‌داند.

این وبگاه انگلیسی در ادامه فاش کرد «هاکان فیدان» رئیس دستگاه اطلاعات ترکیه (MIT) طی چندماه اخیر چندین بار به دوحه رفته و بر تعهد ترکیه برای حمایت از قطر در مقابل تهدیدات خارجی تکیه کرده است.

در پایان این گزارش آمده است پس از اینکه ترکیه یک هواپیمای روسی در نوامبر گذشته را ساقط کرد و روابط این دو تیره شده، ترکیه سعی خواهد کرد این خلأ ترکیه (تخریب روابط با مسکو) را پُر کند همانگونه که از ترکیه در زمینه اقتصادی به خاطر عدم ورود گردشگران روس به این کشور حمایت خواهد کرد و ضمانت‌هایی برای صادرات گاز در صورت قطع صادرات گاز از مسکو، به آنکارا داده است.
۱۸۴/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا