پرداخت ۱۲ هزار میلیارد ریال برای احیای دریاچه ارومیه توسط دولت یازدهم

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روابط عمومی ستاد احیای دریاچه ارومیه، عیسی کلانتری در همایش روند احیای دریاچه ارومیه که در دانشگاه ارومیه برگزار شد، با اشاره به اقدامات جدی دولت یازدهم برای نجات دریاچه ارومیه افزود: دولت یازدهم برای نجات دریاچه با نفت ۲۴ دلاری تاکنون ۱۲ هزار میلیارد ریال برای ستاد پرداخت …

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روابط عمومی ستاد احیای دریاچه ارومیه، عیسی کلانتری در همایش روند احیای دریاچه ارومیه که در دانشگاه ارومیه برگزار شد، با اشاره به اقدامات جدی دولت یازدهم برای نجات دریاچه ارومیه افزود: دولت یازدهم برای نجات دریاچه با نفت ۲۴ دلاری تاکنون ۱۲ هزار میلیارد ریال برای ستاد پرداخت کرده است در حالی که دولت قبلی با فروش چندین برابری قیمت نفت در دوران طلایی خود برای احیای دریاچه نه برنامه داشت و نه اعتباری تخصیص داد.
وی بیان کرد: به علت چرخش ۱۸۰ درجه ای شرح وظایف پیشین دستگاههای اجرایی در خصوص فرایند احیای دریاچه ارومیه بر اساس برنامه های ستاد احیا و مصوبات دولت، هنوز شاهد تنشی هستیم که حرکت رو به جلو را کند کرده اما با توجیه شدن مدیران عالی دستگاهها و تطبیق خود با اهداف ستاد، روز به روز به آینده امیدوارتر می شویم.
کلانتری اضافه کرد: وزارت جهاد کشاورزی که مرتب بر اساس شرح وظیفه به دنبال توسعه بخش کشاورزی بود، اینک مجبور است این سیاست را در حوزه آبریز دریاچه ارومیه متوقف کرده و برنامه های بهره وری در واحد سطح، کاهش مصرف آب و جلوگیری از برداشت های غیرمجاز آب را در دستور کار قرار دهد.
دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه همچنین گفت: در حالی که استان آذربایجان غربی از ۷۰ درصد آب تجدیدپذیر خود استفاده می کند، استان خراسان جنوبی ۱۳۲ درصد، استان کرمان ۱۱۷ درصد و استان فارس ۱۰۲ درصد مصرف می کند که این آمار نشان می دهد بحران آب منحصر به آذربایجان غربی نیست.
وی ادامه داد: کشور ما در معرض خطر جدی کم آبی قرار دارد و باید فکری اساسی در این زمینه شود.
وی بیان کرد: خطرات ناشی از ریزگردهای احتمالی خشک شدن دریاچه ارومیه برای سلامت مردم و جانداران منطقه بسیار جدی است و به همین علت رئیس جمهوری نجات دریاچه ارومیه را در اولویت برنامه های کشور قرار داده که یک تصمیم کاملاً راهبردی است.
وی با اشاره به توقف سد سازی ها در حوزه آبریز دریاچه ارومیه که حتی با هزینه های بیش از یک هزار میلیارد ریالی اجرا شده است، گفت: ستاد احیای دریاچه ارومیه تنها از نظرات کارشناسی و علمی استقبال و از طرح ها و برنامه های اجرایی که مبنای علمی دارند، حمایت می کند.
وی ادامه داد: این ستاد از خدمات و دانش علمی دانشگاه های مهم کشور در تمام برنامه های خود بهره مند می شود.
کلانتری همچنین در رابطه با حق قانونی کشور در رابطه با انتقال آب رودخانه زاب به دریاچه ارومیه نیز گفت: این طرح جدید نیست و مربوط به پیش از انقلاب برای توسعه کشاورزی بود که با تکمیل عملیات اجرایی عظیمی که شروع شده، تا پنج سال آینده سالیانه ۶۵۰ میلیون متر مکعب آب به طور مستقیم به دریاچه ارومیه وارد می شود.
دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: از نظر علمی ثابت شده که با اصلاح روش ها و استفاده درست می توان حداقل ۴۵ درصد از آبی که اینک برای تولید محصولات کشاورزی مصرف می کنیم، صرفه جویی کرد بدون آن که به تولید لطمه ای وارد شود که این منبع مهمی برای تامین آب دریاچه خواهد بود.
دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه از تدبیر وزیر نیرو برای اعلام در اولویت بودن دغدغه های زیست محیطی در سیاست های وزارت نیرو تقدیر کرد و تخصیص سهم حق آبه قانونی دریاچه ارومیه از طبیعت را ستود و این اقدام را شجاعانه خواند.
به گزارش ایرنا، دریاچه ارومیه دومین دریاچه شور جهان است که در ۱۹ سال گذشته با بحران شدید کم آبی مواجه شده و از پهنه ۵۷۰۰ کیلومتری آن تنها حدود ۱۰ درصد باقی مانده است و با تداوم این امر هم اکنون در وضعیت بحرانی قرار دارد.
پیش از این وضعیت، میزان آب موجود در دریاچه ارومیه تا ۳۲ میلیارد متر مکعب نیز رسیده بود.
در تراز اکولوژیک ۱۲۷۴.۱ متری دریاچه ارومیه، میزان آب نزدیک به ۱۴ میلیارد متر مکعب است.
امسال روند خشکی سالهای گذشته دریاچه ارومیه متوقف شده و این دریاچه شرایط تثبیت را می گذراند.
ستاد احیای دریاچه ارومیه از سال گذشته با برنامه های اجرایی مدون در راستای تثبیت وضعیت فعلی دریاچه اقداماتی را آغاز کرده است.
۱۸۴/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا