کاهش ۳۰ درصدی وزن خودروها با تحقیقات شیمیدان ایرانی دانشگاه «چلمرز»

تحقیقات محسن اسماعیلی، دانشجوی دکتری شیمی آلی زیست محیطی دانشگاه فناوری CHALMERS سوئد بر روی ریزساختار و خواص آلیاژهای سبک آهنی از قبیل منیزیم و آلیاژهای آلومنیوم و همچنین کامپوزیت های ماتریکس فلزی (MMCs) که در حوزهای مختلف مهندسی مورد استفاده قرار می گیرند متمرکز است. منیزیم با این که واکنش پذیرترین فلز است از …

تحقیقات محسن اسماعیلی، دانشجوی دکتری شیمی آلی زیست محیطی دانشگاه فناوری CHALMERS سوئد بر روی ریزساختار و خواص آلیاژهای سبک آهنی از قبیل منیزیم و آلیاژهای آلومنیوم و همچنین کامپوزیت های ماتریکس فلزی (MMCs) که در حوزهای مختلف مهندسی مورد استفاده قرار می گیرند متمرکز است.

منیزیم با این که واکنش پذیرترین فلز است از سبک ترین عناصر فلزی نیز محسوب می شود. با این حال مقاومت فرسایش (خوردگی) ضعیف آلیاژهای منیزیم یک مانع بزرگ برای بهره گیری از این فلز در صنعت حمل و نقل است.

این محقق ایرانی با ارائه یک روش کاملا نوین با سازگار کردن ریزساختار آلیاژها باعث تقویت چشمگیر خواص خوردگی این فلز شده به طوریکه کاهش وزن وسایل نقلیه را به دنبال خواهد داشت.

به گفته وی در صنعت حمل و نقل از قبیل خودروسازی، هواپیما و حمل و نقل ریلی هر یک کیلوگرم نقش بسیار مهمی را ایفا می کند که با بهره گیری از آلیاژهای منیزیم توسعه یافته می توان وزن وسایل حمل و نقل امروزی را که از آلیاژ آلومینیوم ساخته می شوند تا ۳۰ درصد کاهش داد.

این دستاورد می تواند گام بزرگی در کاهش مصرف سوخت و تولید گاز CO۲ باشد.

نتیجه تحقیق این دانشمند ایرانی حاکی از مقاومت خوردگی چهار برابری آلیاژ منیزیم توسعه یافته نسبت به نوع متداول آن است.

به گزارش ایسنا،اسماعیلی همچنین تأکید کرد که با کنترل ریزساختار آلیاژ می توان آلیاژهای منیزیمی ای ساخت که مقاوم تر بوده و روند خوردگی در آنها کندتر باشد.
۱۸۴/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا