رهاورد اقتصادی سفر اروپایی رئیس جمهوری+چشم اندازی روشن برای تحولات بزرگ

در حالی که برجام نهایی نشده بود، هیات های بزرگ اقتصادی خارجی به استقبال از تعاملات اقتصادی بین المللی ایران رفته و سفرهای خود به کشورمان را آغاز کردند. اجرای برجام و لغو تحریم ها، سرعت توسعه مناسبات اقتصادی ایران با جهان خارج را دوچندان کرد به طوری که با سفر هفته گذشته رئیس جمهوری …

در حالی که برجام نهایی نشده بود، هیات های بزرگ اقتصادی خارجی به استقبال از تعاملات اقتصادی بین المللی ایران رفته و سفرهای خود به کشورمان را آغاز کردند.

اجرای برجام و لغو تحریم ها، سرعت توسعه مناسبات اقتصادی ایران با جهان خارج را دوچندان کرد به طوری که با سفر هفته گذشته رئیس جمهوری و هیات بلندپایه اقتصادی به ایتالیا و فرانسه، گام بزرگی برای آغاز تحولات بزرگ اقتصادی داخلی و خارجی کشور برداشته شد.
نخستین سفر رئیس جمهوری به اروپا در پسابرجام، سوغات فراوانی برای اقتصاد ایران به همراه داشت. سفری با همراهی هیاتی ٢٠٠ نفره در بالاترین سطوح سیاسی و اقتصادی، که هدف گذاری بلند دولت برای ارتقای روابط اقتصادی و جلب سرمایه گذاری خارجی را نشان می دهد.

** نتایج سفر به ایتالیا
نخستین سفر اروپایی رئیس دولت تدبیر و امید، ایتالیا بود؛ سفری که امضای قراردادهایی به ارزش ۱۷ میلیارد یورو (۱۸٫۴ میلیارد دلار) را به همراه داشت.
نخستین قراردادها شامل احداث یک خط لوله دو هزار کیلومتری توسط شرکت نفتی «سایپام» ایتالیاست، قراردادی که ارزش آن چهار تا پنج میلیارد دلار اعلام شده است.
شرکت فولاد دانیلی ایتالیا در قراردادی دیگر، قرار است توافقی به ارزش ۵٫۷ میلیارد دلار با ایران امضا کند که شامل ایجاد یک شرکت مشترک فولاد با ایران خواهد شد.
«افزایش سقف اعتباری موسسه ساچه تا بیش از سطح ۶ میلیارد یورو» و «افتتاح دفتر نمایندگی ساچه در ایران باهدف توسعه خدمات مالی و بیمه ای به متقاضیان کشور» از دیگر تفاهم نامه های حاصل از این سفر بود که رئیس کل بانک مرکزی کشورمان با طرف های خود در ایتالیا به امضا رساند.
ولی اله سیف در روز دوم سفر به رم ضمن دیدار با «ایگنازیو ویسکو» همتای ایتالیایی، با مدیران «مدیو بانکا» یکی از بزرگترین بانک های جهان که شبکه وسیع بین المللی دارد، درباره «کمک بانک مرکزی ایران در اعطای مجوز به آن بانک برای تاسیس شعبه و همچنین سرمایه گذاری در ایران» ، «ارائه خدمات متنوع بانکی از سوی مدیو بانک به شبکه بانکی ایران» و « استفاده از ظرفیت شبکه بین المللی مدیو بانک به ویژه در آسیای جنوب شرقی و اروپا برای ایجاد روابط کارگزاری با بانک های ایران» مذاکره کردند.

** نتایج سفر به فرانسه
رئیس جمهوری و هیات همراه، در سفر دوم اروپایی، عازم پاریس شدند تا گام دیگری از برنامه ها و اهداف بلندمدت توسعه مناسبات اقتصادی کشورمان را بردارند.
خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای ایرباس به ارزش ۱۰.۵ میلیارد دلار بزرگ ترین قراردادی است که در نخستین سفر حسن روحانی به کشور فرانسه بعد از رفع تحریم ها به نتیجه رسید.
ورود این هواپیماها به ناوگان هوایی کشور ضمن کاهش زمان سفر که همواره یکی از دغدغه های اصلی مسافران هوایی بود، اعتماد از دست رفته مردم به ناوگان هوایی را بازخواهد گرداند و سفری امن را برای ملت ایران نوید بخش خواهد بود.
از دیگر نتایج این سفر «امضای قرارداد بین ایران خودرو و شرکت پژوسیتروئن برای تولید سالانه ۲۰۰ هزار خودرو در ایران به ارزش ۴۳۶ میلیون دلار است که بر اساس آن نخستین خودرو در سال ۲۰۱۷ تولید خواهد شد.
خرید نفت ایران توسط غول نفتی فرانسه از قراردادهای مهم دیگر امضا شده میان ایران و فرانسه بود که بر اساس آن، توتال فرانسه روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام از ایران خریداری خواهد کرد.
شرکت دولتی بیمه «کوفاس» فرانسه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز در جریان این سفر، توافقنامه ای برای صدور بیمه نامه و پرداخت حق بیمه امضاء کردند.
امضای این توافقنامه راه را برای ازسرگیری و توسعه دادوستدهای تجاری بین دو کشور هموارکرده و گام مهمی در بازگشت به سطح عادی روابط و مبادلات تجاری محسوب می شود.
شرکت بیمه کوفاس فرانسه طبق این توافقنامه قادر خواهد بود تا ضمانتنامه های بیمه ای لازم برای پروژه های میان مدت و بلندمدت را ارائه کند.همچنین قرار دادی به ارزش چهار میلیارد دلار با شرکت زیرساخت کندوت دآکو امضا شد.
«امضای ۲۰ قرارداد مختلف در بخش های مختلف از جمله «توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات» به همراه بازدید و مذاکره با شرکت های مطرح فرانسوی در بخش های مختلف فناوری مانند ایرباس، تلکام، اورنج، از دیگر دستاوردهای این سفر برای ایرانیان است.
محور این مذاکره ها نیز توسعه همکاری های دوجانبه با فرانسه در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات و فضایی است؛ در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز مذاکره برای توسعه همکاری در بخش خدمات مشاوره ای، سرمایه گذاری خارجی، انتقال دانش فنی به داخل کشور، تولید مشترک در این حوزه، همکاری دوجانبه در تحقیق و توسعه، اجرای مشترک پروژه های تحقیق و توسعه، همکاری دوجانبه در زمینه های علمی، فناوری و استانداردسازی، تبادل متقابل تجربه در طراحی و اجرای رویه ها و مقررات ارتباطات، مدیریت و مانیتورینگ طیف فرکانس، صدور پروانه، همه فعالیت های مربوط به رگولاتوری ارتباطات، همکاری دوجانبه و تبادل اطلاعات در زمینه های سیاست گذاری در حوزه ارتباطات و فناوری طلاعات، نوآوری و حمایت از شرکت های کوچک، متوسط و شرکت های نوپا و همچنین ارتقای همکاری در بخش های خصوصی برای برگزاری مناسبت ها از جمله نمایشگاه های تخصصی به منظور تقویت روابط دو جانبه در زمینه بازرگانی بوده است.
همچنین مذاکره ها در بخش هوا و فضا و همکاری در اجرای مشترک ماهواره ملی مخابراتی و همکاری بلندمدت با انتقال تکنولوژی، همکاری در استفاده از فناوری های کاربردی بخش سنجش از دور، همکاری در ساخت ماهواره ملی و همچنین همکاری های فرکانسی با شرکت های فرانسوی، از دیگر محورهای این دیدارها بوده است.
باتوجه به این رهاوردها، انتظار می رود، توسعه مناسبات اقتصادی ایران با کشورهای دیگر و در سایر زمینه ها، همچنان به روند سریع خود ادامه خواهد داد تا چشم انداز تعیین شده برای بازگشت به دوران رونق و تعاملات چندسویه با اقتصاد جهانی در جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و چشم انداز ۱۴۰۰، محقق شود.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا