«پدیده شترمرغ» در صنعت نفت آمریکا

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بسیاری از افراد باهوش تصور می‌کردند تولید نفت ایالات متحده امریکا با کاهش شدید قیمت نفت از صخره پرت خواهد شد و به خطر خواهد افتاد. واقعیت این است که بازار حتی به کشتن نفت امریکا نزدیک نیز نشد. برا اساس آمار رسمی دولت ایالات متحده امریکا، این …

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بسیاری از افراد باهوش تصور می‌کردند تولید نفت ایالات متحده امریکا با کاهش شدید قیمت نفت از صخره پرت خواهد شد و به خطر خواهد افتاد.

واقعیت این است که بازار حتی به کشتن نفت امریکا نزدیک نیز نشد. برا اساس آمار رسمی دولت ایالات متحده امریکا، این کشور ۹میلیون و ۳۵۰هزار بشکه در روز تنها در ماه اکتبر تولید کرده‌است. این در حالی است که امریکا در اکتبر سال ۲۰۱۴ حدود ۹میلیون و ۱۳۰هزار بشکه در روز نفت تولید می‌کرد.
بلنیس ویلانوا تریانا تحلیل‌گر ارشد انرژی در ریستاد انرژی می‌گوید: «تولید نفت در ایالات متحده امریکا خاصیت بسیار مرتجعی دارد و می‌تواند خودش را با شرایط وفق دهد. بخش عمده این ماجرا از تولید نفت شیل ناشی می‌شود.»
مقامات دولتی هنوز آمار دقیقی ارائه نداده‌اند اما بر اساس اطلاعات به دست آمده از اداره اطلاعات انرژی امریکا به نظر می‌رسد این کشور در آخرین ماه از سال ۲۰۱۵ حدود ۹میلیون و ۲۴۰هزار بشکه در روز نفت تولید کرده‌است. این البته کاهش شدیدی محسوب می‌شود.
اهمیت این مسئله از آنجاست که قیمت نفت نیز از سال ۲۰۱۴ تا کنون بیش از ۷۰درصد سقطو کرده‌است. این ماجرا به مازاد عرضه بیشتر نیز دامن زده‌است. مازاد عرضه بازار نفت بیش از هر چیزی از افزایش تولید نفت امریکا ایجاد شده‌است. تولید نفت امریکا از ۴میلیون و ۶۰۰هزار بشکه در روز در اکتبر سال ۲۰۰۵ به ۹میلیون و ۶۹۰هزار بشکه در روز در سال گذشته رسیده‌است.

اکثر افراد بر این باورند که مازاد عرضه بازار نفت و کاهش قیمت نفت برطرف نخواهد شد مگر اینکه امریکا تولید نفت خود را کاهش بدهد. به این ترتیب بازار دوباره تعادل خود را به دست خواهد آورد. واضح است که عربستان سعودی همچنان استراتژی حفظ سهم در بازار را ادامه خواهد داد.
فاکتورهای مختلفی باعث شده که تولید نفت امریکا در این کاهش شدید قیمتی دوام بیاورد. نخست اینکه به لطف ابداعات تکنولوژیک هر روز هزینه‌های حفاری کمتر می‌شود. به این ترتیب هزینه بسیاری از این شرکت‌ها هر روز کاهش می‌یابد.

پدیده شترمرغ
دومین مورد نیز به افزایش کارایی حفاران نفت شیل باز می‌گردد. بخش دیگری از ماجرا نیز به پدیده شترمرغ مربوط می‌شود.
تام کلوزا تحلیل‌گر انرژی در امریکا در مورد «پدیده شترمرغ» می‌گوید، تولیدکنندگان نفت در ایالات متحده امریکا بدون اینکه توجهی به دیگران داشته باشند سر خود را در شن فرو می‌کنند و حفاری می‌کنند و نفت بیشتری را از دل زمین بیرون می‌کشند. آن‌ها هیچ توجهی به نفت ارزان ندارند.
کلوزا می‌گوید: «به هر حال ما هنوز با کشته شدن نفت امریکا فاصله بسیاری داریم. آن‌ها همچنان نفت تولید خواهند کرد.»
به هر حال این فشار اقتصادی باعث می‌شود که آن‌ها همچنان به تولید نفت خود ادامه دهند.
منبع: سی‌ان‌ان مانی
۱۸۴/

نوشته های مشابه
دکمه بازگشت به بالا