۳Gکرمان را در برمی‌گیرد

با پیشرفت تکنولوژی و گرایش مردم به سمت فناوری‌های روز، دنیای انسان‌ها نیز رنگ و بویی متفاوت از گذشته به خود گرفته و در این میان نقش تلفن همراه و اینترنت بسیار پررنگ است به‌گونه‌ای که پایه و اساس بسیاری از امور بر مبنای اینترنت شکل‌گرفته است. همین امر نشان‌دهنده اهمیت خدمت‌رسانی در زمینهٔ مخابرات …

با پیشرفت تکنولوژی و گرایش مردم به سمت فناوری‌های روز، دنیای انسان‌ها نیز رنگ و بویی متفاوت از گذشته به خود گرفته و در این میان نقش تلفن همراه و اینترنت بسیار پررنگ است به‌گونه‌ای که پایه و اساس بسیاری از امور بر مبنای اینترنت شکل‌گرفته است.
همین امر نشان‌دهنده اهمیت خدمت‌رسانی در زمینهٔ مخابرات بوده و مشکلات این حوزه نیز اندک نیست. از سرعت‌پایین اینترنت گرفته تا آنتن دهی نامناسب شبکه تلفن همراه و مشکلاتی که در زمینهٔ تلفن ثابت وجود دارد ما را بر آن داشت که با مدیرعامل شرکت مخابرات استان کرمان به گفتگو بنشینیم. آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح گفتگوی مهر با محمد دوست محمدی است.
*بخش عمده‌ای از سال ۹۴ را پشت سر گذاشتیم، در این مدت وضعیت ارائه خدمات و میزان رضایت مشترکان چگونه بوده است؟
در هشت ماه ابتدای سال جاری در بخش تلفن ثابت بیش از ۲۲ هزار تلفن جدید راه‌اندازی شده و در حال حاضر بیش از ۸۷۵ هزار تلفن ثابت در استان کرمان فعال است.
در بخش دیتا بیش از ۱۷ هزار پورت پرسرعت اینترنت فعال‌شده و مجموع پورت‌های پرسرعت اینترنت استان کرمان که توسط مخابرات راه‌اندازی شده و اداره می‌شود بیش از ۹۲ هزار پورت است.
در بخش موبایل نیز با راه‌اندازی ۱۳۰ هزار سیم‌کارت جدید مجموع سیم‌کارت‌های فعال شبکه همراه اول طی هشت ماه نخست سال جاری به حدود دو میلیون و ۷۷۰ هزار سیم‌کارت رسیده است.
در راستای گسترش شبکه تلفن همراه ۴۴ سایت جدید در استان راه‌اندازی شده است که این اقدام بیشتر در محدوده نقاط جاده‌ای و روستایی صورت گرفته است.
نسل سوم تلفن همراه از اواخر سال قبل آغاز شد و امسال با نصب و راه‌اندازی ۹۸ ایستگاه جدید در ۱۰ شهر استان توسعه مناسبی در این حوزه صورت گرفته است و در نظر داریم تا انتهای سال جاری در ۱۰ شهر جدید نیز خدمات نسل سوم را ارائه دهیم.
در هشت ماه نخست سال جاری بیش از ۹ هزار متر فیبر نوری جدید در استان کرمان اجراشده و نزدیک به ۶۰ کیلومتر توسعه شبکه کابل که بعضاً از سال گذشته آغازشده بود به مرحله بهره‌برداری و اتمام رسیده است.
*در مورد غیرفعال کردن پیامک‌های تبلیغاتی و طرح‌های شبکه همراه اول توضیح دهید.
هیچ منع قانونی برای ارسال نکردن پیامک‌های شبکه سیار وجود ندارد و سامانه‌هایی هستند که برای اطلاع‌رسانی و ارسال پیامک‌ها مجوز دریافت کرده‌اند.
مردم می‌توانند با ارسال عدد یک انگلیسی به صندوق پیامکی ۸۹۹۹ ارسال بخشی از پیامک‌هایی که مربوط به بنگاه‌های تجاری است را متوقف کنند.
افراد باید برای حذف همه پیامک‌ها تبلیغاتی به حوزه مشترکین موبایل مخابرات مراجعه کنند یا از طریق ارتباط با سامانه ۹۹۹۰ و ارتباط با اپراتور این عمل را انجام دهند.
در پیامک‌های ویژه طرح‌ها راه‌های حذف پیامک ذکرشده است و معمولاً اگر مشترک تمایل به عضویت در یک را سامانه نداشته باشد می‌تواند با راهنمایی‌های ذکرشده در سامانه این سرویس را غیرفعال کند.
*دریافت پیامک‌های تبلیغاتی هزینه‌ای برای مشترکین در بردارد؟
نفس ارسال این قبیل پیامک‌ها هیچ هزینه‌ای برای مشترک ندارد؛ اما به هر شکل این سامانه‌های اطلاع‌رسانی نوعی کسب‌وکار است که با مجوز انجام می‌شود.
در پیامک‌هایی که به‌منظور فعال کردن سرویس‌ها ارسال‌ها می‌شود اطلاعاتی برای عضویت وجود دارد و تا زمانی که مشترک در این قبیل سامانه‌ها عضو نشده باشد هیچ هزینه‌ای برای فرد به همراه ندارد.
اما از زمان عضویت به نسبت پیامک‌های دریافتی از مشترک هزینه دریافت می‌شود.
*وضعیت پوشش شبکه تلفن ثابت در سطح استان چگونه است؟
در نقاط زیادی از استان موفق به توسعه شبکه تلفن ثابت نشده‌ایم و مشکل عمده ما در این زمینه اعتبارات است؛ اعتبارات کنونی اجازه توسعه شبکه تلفن ثابت ر آ در بسیاری از نقاط نداده است و در سال جاری با مشکل زیادی ازنظر اعتباری و مالی مواجه هستیم که امید داریم در سال آینده موفق به اجرای شبکه و واگذاری تلفن ثابت در نقاط باقی‌مانده شویم.
در مناطقی که شبکه تلفن ثابت وجود دارد امکان واگذاری خط تلفن ثابت را داریم و در برخی نقاط نیز این امکان وجود ندارد. برای جلب رضایت مشترکین این برنامه در نظر گرفته‌شده که امتیاز تلفن ثابت مشترکینی که خط تلفن آن‌ها بیش از یک سال قطع است و استفاده نمی‌شود بر اساس آیین‌نامه مخابرات با اعلام قبلی و دادن اخطارهای لازم به مشترکین جدید واگذار می‌شود. در برخی نقاط نیز امکانات موجود نیست که باید توسعه داده شود.
*یکی از مهم‌ترین خدمات مورداستفاده مردم اینترنت و سرعت آن است. وضعیت خدمات‌رسانی اینترنت در استان کرمان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در زمینهٔ وضعیت اینترنت و خدمات پورت پرسرعت در کرمان وضعیت متوسط را داریم به این معنا که نه در وضعیت عالی هستیم و نه ضعیف.
بخشی از مشکلات زیرساختی در شبکه را می‌پذیرم و به‌هرحال شبکه موجود مخابرات استان دچار مشکلاتی است که باید برطرف شود اما مرتب درحال‌توسعه شبکه بوده‌ایم و در حدود ۳۸۰ نقطه خدمات اینترنت پرسرعت در حال انجام است که نسبت به سایر اپراتورها عددی بالاست و قطعاً با توجه به میزان بالای مشترکین مشکلاتی نیز وجود دارد.
در بخش پاسخگوی ۲۰۲۰ بازنگری جدی در حال انجام است و با توجه به توسعه در حال انجام شاهد تحولی در این بخش در آینده‌ای نزدیک خواهیم بود.
*امکان ارائه سرویس اینترنت پرسرعت در همه نقاط استان کرمان وجود دارد؟
در اغلب مراکز استان ارائه اینترنت پرسرعت انجام می‌شود و معمولاً در همه نقاطی که بیش از ۹۰ درصد ظرفیت‌تکمیل شود طرح توسعه‌ای داریم و در زمان محدودی طرح در آن نقاط انجام می‌شود.
در نقاطی که کابل‌های نوری موجود است سرمایه‌گذاری خاصی توسط اپراتورها صورت نگرفته است و فقط مخابرات ارائه خدمت دارد و منعی برای اپراتورها وجود ندارد و می‌توانند تجهیزات خاص خود را در کنار کابل‌های نوری نصب کنند و خدمات لازم را ارائه دهند.
*وضعیت ارائه خدمات در جنوب استان کرمان چگونه است؟
در این مناطق شهرک‌های متعددی فاقد تلفن ثابت هستند و در بخش تلفن ثابت به‌شدت با مشکل کمبود اعتبار مواجه هستیم که در کنار آن تعرفه‌های بسیار پایین این بخش؛ دست ما را برای توسعه سریع می‌بندد.
*در مورد تأخیر در پرداخت قبوض و وضعیت شبکه ‌تری جی در شهر کرمان توضیح دهید.
یک هفته تا ۱۰ روز بعد از پایان مهلت پرداخت قبض تلفن؛ پیام صوتی برای مشترکین ارسال می‌شود و آگاهی لازم نسبت به پرداخت از طریق سامانه ۱۸۱۸ اقدام کنند. تنها منبع مالی مخابرات برای توسعه شبکه و ارائه خدمات از طریق دریافت صورت‌حساب‌هاست.
در حال حاضر در مرحله توسعه شبکه اینترنت تری جی هستیم و اختلالاتی را در این مرحله خواهیم داشت. تا پایان سال شبکه به پایداری خواهد رسید و درصد بالایی از شهر کرمان تحت شبکه خواهد بود و اختلالات جزئی برطرف می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا