وكيل بابك زنجاني: حق‌الوكاله‌ام حدود يك ميليارد تومان است

البته زماني كه از ميلياردها حرف به ميان مي‌آيد ذهن‌ها به اين سمت مي‌رود كه اين وكيل جوان حق‌الوكاله‌اي ميلياردي از زنجاني طلب دارد اما او مدعي است حق‌الوكاله‌اش در اين پرونده كمتر از يك ميليارد تومان است. آنا نوشت؛ وكيل مدافع زنجاني با اينكه پسوند اصفهاني را در پايان نام خانوادگي خود يدك مي‌كشد …

البته زماني كه از ميلياردها حرف به ميان مي‌آيد ذهن‌ها به اين سمت مي‌رود كه اين وكيل جوان حق‌الوكاله‌اي ميلياردي از زنجاني طلب دارد اما او مدعي است حق‌الوكاله‌اش در اين پرونده كمتر از يك ميليارد تومان است. آنا نوشت؛ وكيل مدافع زنجاني با اينكه پسوند اصفهاني را در پايان نام خانوادگي خود يدك مي‌كشد اما اصالتا كرماني‌ است. در ادامه گفت‌وگو با رسول كوهپايه‌زاده پيرامون موضوعاتي از قبيل اينكه چگونه به پرونده زنجاني وارد شد يا حق‌الوكاله او در اين پرونده چه ميزان است، مي‌خوانيد:

نحوه آشنايي شما با بابك زنجاني؛ در اين خصوص شايعات زيادي وجود دارد، عده‌اي معتقدند شما از قبل با موكل‌تان آشنايي داشتيد و رابطه نزديكي بين شما و موكل‌تان برقرار است. براي پايان دادن به شايعات نحوه آشنايي با موكل‌تان را توضيح دهيد؟

من قبل از همكاري در اين پرونده با آقاي زنجاني آشنايي نداشتم ولي موكل‌ام را از طريق رسانه‌ها و مصاحبه‌هاي ايشان مي‌شناختم و صرفا از آقاي زنجاني يك شناخت رسانه‌اي داشتم. از طريق يكي از دوستان براي وكالت در اين پرونده به آقاي زنجاني معرفي شدم و در مرحله دادسرا به اين پرونده ورود پيدا كردم. در دادسرا نيز به دليل محدوديت‌هاي خاصي كه براي متهم و وكيل او وجود داشت حضور پر رنگي در آن مقطع نداشتم. با وجود درخواست‌هاي متعدد و مكرري كه براي ملاقات موكل‌ام در مرحله دادسرا از مسئولان پرونده داشتم حتي موفق نشدم ثانيه‌اي او را ملاقات كنم تا اينكه براي پرونده كيفرخواست صادر شد و پرونده به دادگاه ارجاع شد.

فردي كه شما را به موكل‌تان معرفي كرد يك دوست مشترك بين شما و آقاي زنجاني بود؟

نوشته های مشابه

خير، قرار نبود تنها من به عنوان وكيل در اين پرونده حضور داشته باشم و بايد بيشتر بر بحث‌هاي حقوقي ارزيابي و كارشناسي اموال نظارت مي‌كردم. بالاخره كيفرخواست صادر و پرونده به دادگاه ارجاع شد. در اين زمان بود كه محدوديت‌هاي قانوني برداشته شد و من اجازه مطالعه پرونده را پيدا كردم و در عين حال توانستم موكلم را ملاقات كنم. زماني كه چندين جلسه ملاقات‌ها انجام شد حس اعتماد و اطمينان بين من و موكلم تقويت شد و آقاي زنجاني از من خواستند تا دفاع از ايشان را در اين پرونده به صورت كامل به عهده بگيرم و در اين زمان بود كه حضور من در پرونده پررنگ‌تر شد.

در جلسات دادگاه اشارات و لبخندهايي بين شما و بابك زنجاني تبادل مي‌شد.آيا شما با اين نوع رفتار قصد داشتيد به آقاي زنجاني تسلي خاطر دهيد؟

اطميناني كه زنجاني به من كرد ضمن اينكه مسئوليت مرا سنگين‌تر كرد، در نهايت باعث به وجود آمدن صميميتي ميان ما شده است و من نمي‌توانم انكار كنم كه رابطه من و زنجاني تنها رابطه يك وكيل و موكل نيست. دليل ديگر مي‌تواند اين باشد كه زنجاني ذاتا آدم بسيار خونگرم و احساساتي‌ است. با وجود اينكه او فرد بسيار منطقي و باهوشي است در نيمه پنهاني وجودش شخصيتي بسيار مهربان و احساساتي هم دارد. در عين حال وقتي پرونده را مطالعه مي‌كردم نه فقط از ديدگاه وكيل زنجاني بلكه از ديد فرد مطلع وقتي متوجه شدم اتهاماتي كه به زنجاني وارد مي‌شود صحّت ندارد صميميت و نزديكي بيشتري را نسبت به موكل حس کردم. من ايمان دارم كه در اين پرونده هيچ افساد و اخلالي صورت نگرفته است، به‌ويژه در يك اتهامي كه مجازاتش مي‌تواند سلب حيات باشد و اين اطمينان شخصي و قلبي وجود دارد كه موكل از اتهامات بري است. احساس مي‌كنم تلاش من مي‌تواند احقاق حق كند و تمام اين موارد به وابستگي من به پرونده و موكل كمك مي‌كند.

زماني كه وكالت پرونده زنجاني را به عهده گرفتيد اين ترس در شما به وجود نيامد كه ممكن است ابعاد اين پرونده روي زندگي اجتماعي و فردي شما تاثيرگذار باشد؟

من وقتي پرونده موكل‌ام را مطالعه كردم مطمئن شدم كه اين پرونده جا براي دفاع بسيار دارد و معتقدم قسمت‌هاي بسياري از كيفرخواست ايراد دارد و قابل دفاع است. در اين ميان بسياري از دوستان و نزديكان به من درباره قبول اين پرونده هشدارهايي را دادند، زيرا آنها معتقد بودند اين پرونده آفت‌ها و مشكلات خاص خود را دارد اما من اين اطمينان را دارم كه وقتي شما نهايتا به جايي توكل مي‌كنيد كه قدرت اصلي و لايزال به حساب مي‌آيد و پروردگار هم به تمام بندگانش در اين زمينه وعده‌هايي داده است مجموعه تمام اين موارد باعث مي‌شود تا فرد انتخابش را با شرايط بهتري انجام دهد.

شما در اين پرونده از موكل‌تان چه ميزان حق‌الوكاله دريافت كرده‌ايد؟

اولويت اول من در اين پرونده حق‌الوكاله نبوده، يقينا براي من حضور در اين پرونده و شناخته شدن حتما اولويت اول را داشته است. مطلعم كه وكلاي نام‌ آشنا پيشنهاد وكالت اين پرونده را به موكلم دادند و بعضا حاضر بودند بدون دريافت حق‌الوكاله اين پرونده را قبول كنند چون حضور در اين پرونده نسبت به دريافت حق‌الوكاله برايشان بيشتر اهميت داشت و براي من به عنوان يك وكيل جوان قابل انكار نيست كه حضور در اين پرونده بسيار خوشايند است. ضمن اينكه اين پرونده براي من جاذبه‌هاي ديگري نيز دارد و از آنجايي كه در كنار مسائل حقوق كيفري قسمت‌هاي عمده‌اي از اين پرونده با حقوق تجارت بين‌الملل، حقوق بانكي بين‌المللي و حقوق نفت و گاز ارتباط نزديكي دارد و اين موضوعات در حوزه تخصص و تحصيلاتم و به‌شدت مورد علاقه من است و ابعاد حقوق داخلي و بين‌المللي را پوشش مي‌دهد بنابراين حضور و وكالت در اين پرونده فرصت و تجربه ارزشمندي براي من محسوب مي‌شود. بحث حق‌الوكاله يك بحث دو طرفه بين وكيل و موكل است و قرارداد من به دادگاه و دادستاني ارسال شده است و چون موضوع حق‌الوكاله يك بحث خصوصي و محرمانه محسوب مي‌شود نمي‌توانم رقم دقيقي را به شما اعلام كنم.

اما گفته‌ مي‌شود كه رقم حق‌الوكاله شما بيشتر از ۱۰ ميليارد تومان است، اين موضوع را تاييد مي‌كنيد؟

خير، حتي مي‌توانم بگويم حق‌الوكاله من كمتر از ميزاني است كه از سوي كانون وكلا تعيين شده است و جالب اين است كه بدانيد چون اموال موكل‌ام توقيف است و تمام پول‌هاي ايشان بلوكه شده است تا به امروز من حق‌الوكاله‌اي دريافت نكرده‌ام. گفتم حق الوكاله در اين پرونده براي من در اولويت نبوده است و بايد بگويم كه بر اساس قراردادي كه با آقاي زنجاني به امضا رسانده‌ام حق‌الوكاله من در اين پرونده كمتر از يك ميليارد تومان است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا