روحانی: فصل مهمی در روابط ایران و چین آغاز شده است+ فیلم

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در نشست خبری مشترک با شی جینگ پی، رئیس جمهور جمهوری خلق چین با ابراز خوشحالی از سفر رئیس جمهور چین به ایران به اهمیت رابطه میان دو کشور اشاره کرد و گفت: هم به دلایل تاریخی که از …

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در نشست خبری مشترک با شی جینگ پی، رئیس جمهور جمهوری خلق چین با ابراز خوشحالی از سفر رئیس جمهور چین به ایران به اهمیت رابطه میان دو کشور اشاره کرد و گفت: هم به دلایل تاریخی که از پشتوانه دوهزارساله برخوردار است و هم به دلیل نزدیکی افکار دو دولت نسبت به مسائل جهانی و همکاری‌های موجود بین دو کشور به ویژه توسعه روابط میان دو کشور رابطه با چین برای ما حائز اهمیت است.


وی با ابراز خوشحالی از انجام این سفر در دوران پساتحریم و پسابرجام، خاطرنشان کرد: امروز می‌توانیم نسبت به مواردی که مورد علاقه دو کشور است به امضای سندهای نهایی دست یابیم.

روحانی با اشاره به دیدارهای قبلی خود با رئیس جمهور چین، اظهار کرد: پیش از این در طول دو و نیم سال اخیر و پس از مذاکراتی که در بیشکک، شانگهای، جاکارتا و نیویورک داشتیم امروز و در پنجمین مذاکره میان روسای جمهور در جلساتی عمومی و خصوصی همه مسائل دوجانبه، بین‌المللی و منطقه‌ای را مورد بررسی قرار دادیم.

رئیس جمهور کشورمان در مورد جزئیات مذاکرات امروز میان روسای جمهور دو کشور، گفت: امروز راجع به روابط راهبردی دو کشور، تنظیم یک سند جامع ۲۵ ساله و همچنین ارتقاء سطح روابط دوجانبه ظرف ۱۰ سال آینده تا ۶۰۰ میلیارد دلار بحث کردیم. همچنین مسائل مالی و بانکی، اعتبارات مورد نیاز، سرمایه گذاری سرمایه‌گذاران دو کشور، مباحث مربوط به قراردادهای بلندمدت در زمینه‌های انرژی و همچنین سرمایه‌گذاری در راه‌آهن، بنادر، صنعت، گردشگری،‌ شهرک‌ فناوری و سایر موارد در جلسه عمومی و خصوصی را مورد بحث و تأکید قرار دادیم.

وی ادامه داد: علاوه بر مسائل اقتصادی بحث در زمینه علمی،‌ فناوری‌های نوین، فرهنگی، گردشگری و همچنین در زمینه مسائل امنیتی و دفاعی در دیدار امروز با رئیس جمهور چین مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

روحانی با تأکید بر اینکه موضوع تروریسم و مبارزه با افراطی‌گری و خشونت و همچنین مبارزه با اختلافاتی که دامنگیر منطقه شده از دیگر مباحث مورد تأکید و بحث دوجانبه بود، اظهار کرد: ایجاد ثبات و امنیت در منطقه خاورمیانه،‌ رایزنی و کمک در زمینه کشورهایی از جمله عراق، سوریه و یمن که امروز گرفتار تروریسم شده‌اند و همچنین کمک‌هایی فکری و اطلاعاتی در زمینه مبارزه با تروریسم از جمله مباحث امروز میان روسای جمهور دو کشور بود.

رئیس جمهور بحث درباره یکجانبه‌گرایی آینده جهان و منطقه، تهدیداتی که در آینده میان مدت باید مورد نظر دو کشور قرار گیرد و همچنین اهداف بلندمدت و مهم که در منطقه میان ایران و چین وجود دارد را از جمله دیگر مباحث مطرح شده میان خود و “شی جینگ پی” دانست.

روحانی در پایان با بیان اینکه سفر مهم رئیس جمهور چین به جمهوری اسلامی ایران به همراه هیأت بلندپایه همراه را یک رویداد مهم تاریخی می‌دانم، خاطرنشان کرد: مطمئنم از امروز به بعد فصل مهمی میان روابط ایران و چین آغاز شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا