امیدواری آمریکا به بازگشایی سفارت عربستان

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا قبل از سفر جان کری، وزیر خارجه این کشور به ریاض گفت که واشنگتن امیدوار است عربستان سفارتش در تهران را بازگشایی کند. مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی با خبرگزاری رویترز گفت کشورش امیدوار است که عربستان سعودی «احتمالاً» روابط دیپلماتیک با ایران را احیا ‌می‌کند. …

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا قبل از سفر جان کری، وزیر خارجه این کشور به ریاض گفت که واشنگتن امیدوار است عربستان سفارتش در تهران را بازگشایی کند.

مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی با خبرگزاری رویترز گفت کشورش امیدوار است که عربستان سعودی «احتمالاً» روابط دیپلماتیک با ایران را احیا ‌می‌کند.

عربستان سعودی روابط دیپلماتیک با ایران را بعد از ورود عده‌ای از معترضان به اعدام شیخ نمر باقر النمر، رهبر شیعیان عربستان به سفارت آن کشور در تهران، در روز سیزدهم دی‌ماه، قطع کرد.

ریاض یک روز قبل‌تر از این اتفاق، شیخ نمر را در حالی اعدام کرده بود که بسیاری از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی خواستار توقف اجرای حکم او شده بودند.

مقام آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود، اظهارات رهبر معظم انقلاب که ورود این معترضان به سفارت عربستان را «کاری بسیار بد» خوانده بود را «مهم» توصیف کرد.

او گفت: «خوشبخانه، شاید این (اظهارات رهبر انفلاب) احتمال حل شدن موضوع را فراهم کند و سعودی‌ها راهشان برای بازگشایی سفارت در تهران را پیدا کنند.»

منبع مورد استناد رویترز خاطرنشان کرد آمریکا قصدی برای ایفای نقش تسهیل‌کننده در راستای ایجاد آشتی بین عربستان سعودی و ایران ندارد. او گفت که واشنگتن با توجه به اینکه خود با ایران روابط دیپلماتیک ندارد، در جایگاه مناسب برای این اقدام هم قرار ندارد.

وی همچنین اضافه کرد که جان کری به وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی اهمیت آشتی‌جویی دو کشور را گوشزد کرده، ضمن اینکه نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان هم در سفر این هفته به ریاض در همین باره با مقامات عربستان به رایزنی پرداخته است.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا