در محفل ندا و يكتا

اصولگريان و جريان‌هاي هوادارشان،۵۰ درصد از اقتصاد غير رسمي كشور را در اختيار دارند ودر دوره حاكميت‌شان از لحاظ دست‌و دل بازي ۷۰۰ ميليارد دلار بر باد داده‌اند.از سوي ديگرحزب ندا و صادق خرازي نيز از پولداران و متمولين  جريان اصلاحات به حساب مي‌آيد. با اين حال هر دوي اين احزاب از تشكيلات حاشيه اي …

اصولگريان و جريان‌هاي هوادارشان،۵۰ درصد از اقتصاد غير رسمي كشور را در اختيار دارند ودر دوره حاكميت‌شان از لحاظ دست‌و دل بازي ۷۰۰ ميليارد دلار بر باد داده‌اند.از سوي ديگرحزب ندا و صادق خرازي نيز از پولداران و متمولين  جريان اصلاحات به حساب مي‌آيد. با اين حال هر دوي اين احزاب از تشكيلات حاشيه اي دو جريان اصولگرا و اصلاح‌طلب هستند.
در همایش اصولگرایان چه گذشت؟
نشست فعالان مناطق و اقشار جبهه‌های همسو با شورای ائتلاف اصولگرایان(يكتا) با حضور برخی تشکل‌ها از جمله یاران ولایت، جبهه یکتا، نیروهای انقلاب اسلامی، تشکل‌های ایثارگران، عدالت و مهرورزی و دانشگاهیان ایران اسلامی در مسجد امام صادق (ع) ميدان فلسطين با حضور چهره‌هایی همچون علیرضا زاکانی، کامران دانشجو، حمیدرضا حاجی‌بابایی، سید رضا تقوی، سیدمحمد حسینی، محمد عباسی، نیکزاد، سیدمهدی هاشمی،  فروزنده، حسین ابراهیمی، صدر، لاله افتخاری، ‌ سعیدلو، طریقت‌منفرد، ابراهیم انصاریان، مسعود زریبافان و محمدعلی رامین برگزار شد. در این میان نكته اي كه به چشم می‌آمد خالی بودن محل برگزاری همایش اصولگرایان بود که البته موضوع جدیدی نیست و هفته گذشته نیز همایش ائتلاف اصولگرایان برای صندلی‌های خالی برگزار شد!
ترس از تكرار۹۲ و شكست
یکی از سخنرانان همایش نواصولگرایان مسعود زریبافان كه از برگزار کنندگان این همایش بود، گفت: ما همواره به صورت فصلی گردهمایی داشته‌ایم، اما در حال حاضر به مناسبت انتخابات این گردهمایی را برگزار کرده‌ایم. البته زریبافان نگفت که آیا در همه همایش‌ها وضعیت حضور اصولگرایان در همایش‌ها این‌گونه است یا خیر. وی ادامه داد: هر تصمیمی که شورای ائتلاف اصولگرایان بگیرد حتی اگر مطابق سلیقه ما هم نباشد، به یقین آن را می‌پذیریم. وی به اتحاد اصولگرایان از زمان شورای شهر دوم و بعد انتخابات ریاست جمهوری ۸۴ تحت عنوان آبادگران اشاره کرد و گفت: این اصولگرایان تحت عنوان آبادگران در رایحه خوش خدمت فعال بودند و در سال ۹۲ به کاندیدای اصولگرا کمک کردند. این فعال اصولگرا به حساسیت‌های مجلس دهم اشاره کرد و ادامه داد: ما به حساسیت مجلس دهم واقف هستیم تا مجلسی مانند مجلس ششم یا انتخابات ۹۲ شکل نگیرد که باعث تفرقه‌ اصولگرایی شود.
ادعاي ائتلاف
سخنران دیگر این مراسم، حمید رضا حاجی بابایی، عضو جبهه نواصولگرای یکتا بود. وزیر آموزش و پرورش دولت احمدی‌نژاد در این همایش مدعي‌شد: پیامی که همه دوستان در ائتلاف دارند این است که پای این ائتلاف ایستاده‌اند و قبل از اینکه به فکر خود باشند به فکر نظام و انقلاب هستند. هدف اصلی ما از ائتلاف یک انتخاب نیست بلکه یک اضطرار است. همه در ائتلاف به این فکر می‌‌کنند که رهبری معظم نسبت به نیروهای مومن و انقلابی دغدغه نداشته باشد و این اصل موجب حل اختلاف همه دوستان در ائتلاف است. وی به برخی شایعات مبنی بر اختلاف در میان اصولگرایان اشاره کرد و گفت: از خیلی وقت قبل اصولگرایان دور هم جمع شدند و ایجاد وحدت کردند. این حرف که می‌گویند اصولگرایان به وحدت نرسیده‌اند حرف رقباست که می‌خواهند فضای جامعه را مهندسی کنند و با این حرف می‌گویند اصولگرایان به وحدت نرسیده‌اند. وی در آخر تأکید داشت: ائتلاف بزرگ اصولگرایان به هر جمع‌بندی برسد همه گروه‌ها به آن پایبند و اهتمام دارند و مطیع لیست شورای اصولگرایی هستیم.
اصلاح طلبان مهمان ندا
اما از سوي ديگر دومین کنگره حزب ندای ایرانیان نیز روز پنجشنبه با حضور چهره‌هایی همچون محمدرضا عارف، کواکبیان، رسول منتجب‌نیا، الیاس حضرتی، شکوری‌راد، موسوی‌لاری، ابوالقاسم رئوفیان، محمد خوش‌چهره، شهربانو امانی، جواد اطاعت، الهه کولایی و محمدرضا تابش در سالن اجلاس سران تهران برگزار شد.
از نقشه برای تغییر دبیر کل تا دفاع خرازی از فراهانی
حاشیه پررنگ‌تر از متن کنگره، نقشه عده‌ای از اعضای این حزب برای تغییر دبیر کل ندای ایرانیان بود که البته با ورود صادق خرازی این نقشه خنثی شد. بعد از مراسم افتتاحیه، مجید فراهانی، دبیر کل این حزب به بیان فعالیت‌های یک سال گذشته حزب متبوع خود پرداخت. بعد از آن یکی از اعضای جوان پشت میکروفن آمد و نسبت به عملکرد حزب به شدت انتقاد کرد.وی علاوه بر انتقاد از اصلاح طلبان و تمامیت خواه خواندن اصلاح طلبان نسبت به حضور ضعیف این حزب در شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان انتقاد کرد و اینکه چرا این حزب نتوانسته ستاد جوانان اصلاح طلب را در اختیار بگیرد.پس از این صحبت‌ها بود که سامان بختیاری رئیس هیات اجرایی پشت میکروفن برود و از این انتقاد‌ها گله کند و از اعضا خواست که جایگاه سال گذشته ندا را با امروز مقایسه کنند صحبت‌های دبیر اجرایی با تشویق حاضران همراه بود به طوری‌که بعد از اتمام سخنرانی‌اش تشویق اعضای حزب ندا همچنان ادامه داشت. این تائید صحبت‌های بختیاری توسط اعضای کنگره چنان بود که یکی دیگر از اعضای منتقد پشت میکروفن قرارگرفت تا جواب رئیس اجرایی حزب را بدهد و جو تغییر کند که بعد از رفتن نفر دوم بیشتر اعضا به همراه دبیر کل و معاونانش سالن را ترک کردند. تعطیلی موقت کنگره برای ناهار سبب شد که رایزنی و لابی‌ها شکل بگیرد و بزرگان این حزب نارضایتی خود را از این اتفاقات در جلسات سرپایی چند نفره ابراز کنند.
دفاع خرازی از دبیر کل
بعد از وقفه یک ساعته مطابق برنامه پنل کارگروه اقتصادی شروع شد اما ورود ناگهانی صادق خرازی سبب شد که ترتیب برنامه به‌هم بخورد و رئیس شورای مرکزی پشت تریبون برود و در غیاب دبیرکل که کنگره را ترک کرده بود به سخنرانی بپردازد. خرازی با دفاع از عملکرد فراهانی انتقاد را حق طبیعی افراد دانست اما عدم رعایت اخلاق و عبور از خط قرمز‌ها را امری مغموم و ناپسند دانست. رئیس شورای مرکزی ندا افزود: من خود بار‌ها شاهد بودم که دبیرکل از زندگی و سرمایه شخصی خود برای این حزب هزینه کرد و جایگاهی که ما امروز در آن قرار داریم مرهون زحمات ایشان است. با صحبت‌های خرازی این شائبه که حمله به دبیر کل از سوی وی بوده، برطرف شد. این شک در میان اعضای حزب ندا مطرح شده بود که به سبب نزدیکی افراد منتقد به خرازی و با توجه به نداشتن وزنه آنچنانی این افراد از سوی رئیس شورای مرکزی حمایت شده‌اند. در حالی که صبح در همین کنگره محمد رضاعارف، رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان از جوانان خواسته بود اجماع احزاب اصلاح طلب و از خود گذشتگی را سرلوحه خود قرار دهند، حزب نوپای ندای ایرانیان تا آستانه از هم پاشیدگی رفت. از نکات قابل توجه این کنگره عدم حضور حسن یونسی، معاون سیاسی دبیر کل در این مراسم بود که شایعاتي مبنی بر اختلافات با ارکان شورای مرکزی این حزب را تقویت کرد.
تفاوت‌هاي دو همايش با دو نگرش
دو ميتينگ سياسي-انتخاباتي از جانب دو گروه تازه تاسيس برگزار شد. در اين بين بدون نگاه تبعيض آميز به اقدامات آنها در برگزاري همايش و تعميم اين مراسم‌ها و برگزاري آن به قدرت اداره كشور، به خوبي مي‌توان دريافت كه جريان منسوب به نواصولگرايان همان‌طور كه در ماكت سياسي خود نشان دادند، توانايي  اجرا و مديريت يك همايش ساده در يك مسجد‌ را ندارند و آن را بدون برنامه اجرا مي‌كنند، چه برسد به اداره كشوري با اين  وسعت! اين اقدامات در سطح جامعه و كشور نيز صدق مي‌كند و ما نمود چنين وضعيتي را در سال‌هاي رياست اين تفكر بر كشور مشاهد‌ه كرديم كه اين افراد هيچ اعتقادي به توسعه سياسي و سهيم بودن مردم در سياست ندارند. از سوي ديگر اجراي بي نقص يك همايش از سوي نو اصلاح‌طلبان ولو با اختلافات جزئي بيانگر وجود يك توجه ويژه به توسعه سياسي و اجتماعي است ولي اين جريان همچنان با تضاد ديدگاه‌هاي مشكل آفرين دست و پنجه نرم مي‌كنند كه در آينده به خوبي مي‌تواند زير پاي اصلاحات را خالي كند.به نوعي بايد گفت كه اصلاح‌طلبان نيز بيشتر از آنكه تلاش مي‌كنند تا ظاهر خود را تقويت كنند، بايد به تحكيم وضعيت دروني خود بپردازند تا بتوانند در آينده ايران سهمي بيشتر از اينكه هست داشته باشند.
خلأ احزاب قدرتمند
انتخابات فصل گلاب‌گيري احزاب است و ضعف ساختاري احزاب در ايران همواره مورد نقد قرار گرفته‌است اما وقايع امروز كشور به ويژه رد صلاحيت كانديدا‌هاي مرتبط با احزاب سياسي در انتخابات و در عوض تائيد صلاحيت افراد فاقد پيشينه حزبي به نوعي اثبات اين واقعيت است كه نگاه حاكميتي كشور به احزاب هم در تضعيف نظام حزبي بي تاثير نبوده است.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا