شکست پروژه ‘ایران هراسی’ عربستان

به گزارش ایرنا، پروفسور «جورج جوف» استاد روابط بین الملل دانشکده علوم سیاسی در دانشگاه کمبریج در سخنانی در این نشست که در موسسه ‘ابرار’ برگزار شد، خصومت عربستان سعودی علیه ایران را به دنبال انقلاب اسلامی دانست و گفت: انقلاب سال ۵۷ سبب شد تا ایران به یکی از بانفوذ ترین و قوی ترین …

شکست پروژه 'ایران هراسی' عربستان

به گزارش ایرنا، پروفسور «جورج جوف» استاد روابط بین الملل دانشکده علوم سیاسی در دانشگاه کمبریج در سخنانی در این نشست که در موسسه ‘ابرار’ برگزار شد، خصومت عربستان سعودی علیه ایران را به دنبال انقلاب اسلامی دانست و گفت: انقلاب سال ۵۷ سبب شد تا ایران به یکی از بانفوذ ترین و قوی ترین کشورهای اسلامی در منطقه بدل گردد و نشان دهد که دین اسلام می تواند در چارچوب نظام سیاسی ایفای نقش کند.
وی در ادامه سخنانش حمایت عربستان سعودی از عراق در ۸ سال دفاع مقدس را از دیگر نشانه های خصومت این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران دانست.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه عربستان در دهه های اخیر همچنین از شورای همکاری خلیج فارس به عنوان اهرمی علیه نفوذ و گسترش اندیشه های ایران در منطقه استفاده کرد و افزود: اگرچه این طرح نیز موفق نبود اما نشان گر سیاست های خصمانه عربستان نسبت به ایران است.
جوف افزود: با بالا گرفتن اختلافات ژئوپلیتیک میان دو کشور، عربستان تلاش کرد تا اسلام سلفی گری را به عنوان نماد اسلام نشان دهد در حالی که جمهوری اسلامی ایران انقلابش را نماد اسلام سیاسی معرفی نمود.
وی جنگ های نیابتی را از دیگر تاکتیک های ریاض برای آنچه مهار ایران خوانده می شود، برشمرد و گفت: بر اساس محاسبات عربستان ایجاد جنگ های نیابتی می تواند ایران را به تقابل با عربستان برانگیزد که در جریان آن غرب و به ویژه آمریکا مجبور خواهند شد تا از عربستان حمایت کرده و به موجب آن ایران دوباره منزوی شود.
این استاد دانشگاه ادامه داد: اما محاسبات عربستان و غرب با مداخله روسیه در جریان بحران سوریه و توافق هسته ای میان ایران و قدرت های جهانی نقش بر آب شده است.
وی افزود: به دنبال توافق هسته ای وین، آمریکا مجبور شد تا تماس های دیپلماتیک خود را با ایران پس از ۳۵ سال قطع ارتباط ، به نوعی از سرگیرد و این نشان می دهد که تمام اقدامات عربستان سعودی با همکاری واشنگتن، علیه ایران بی ثمر بوده است.
جوف در ادامه سخنانش پرونده سازی غرب علیه برنامه هسته ای ایران را یک اشتباه تاریخی خواند و گفت: تهران دلایل موجهی را برای دستیابی به انرژی هسته ای دارد؛ جمعیت ایران رو افزایش است و به موجب آن به انرژی بیشتری نیاز دارد و از طرفی این کشور می تواند به جای استفاده داخلی از نفت و گاز تولیدیش، آنها را بفروشد.
وی افزود: من نمی توانم متصور شوم که ایران قصد ساخت بمب هسته ای را داشته و یا اینکه حتی می خواسته از آن علیه رژیم اسرائیل استفاده کنند؛ چون به موجب آن بیت المقدس که ایران وعده داده از آن محافظت کند نابود می شد.
این استاد دانشگاه بابیان اینکه پرونده هسته ای ایران بسیار ماهرانه مهندسی شد، افزود: این پرونده اکنون مختومه شد اما به نظر من برنده اصلی اش ایران بود.
وی افزود: حتی تلاش عربستان برای پایین آوردن قیمت نفت خام به منظور سهم خواهی از توافق هسته ای، نتیجه ای در برنداشت چون تبعات این سیاست نه فقط ایران بلکه دامن خود ریاض و امریکا را هم گرفته است.
وی بابیان اینکه تنها راه ابراز وجود برای عربستان دامن زدن به تفرقه افکنی در منطقه است، گفت: اما این سیاست هم دیگر دستاوردی ندارد و عربستان بازی را در منطقه بازی باخته است.
«جاناتان هارولد فریر» نویسنده و خبرنگار سابق ‘بی بی سی’ نیز در سخنانی ‘بهار عربی’ در منطقه خاورمیانه را از موضوعاتی دانست که سبب سردرگمی سیاستمداران غربی در قبال کشورهای منطقه شد.
وی گفت: مواجهه با بحران خاورمیانه برای اروپایی که می خواهد مدافع حقوق بشر و برقراری دمکراسی باشد و درعین حال نمی خواهد منافع اقتصادی اش را از دست دهد کار دشواری است.
فریر در همین رابطه عنوان کرد: جای تأسف داشت که حزب محافظه کار انگلیس، پس از پیروزی در انتخابات پارلمانی سال گذشته میلادی ، دستورالعمل های وزارت خارجه این کشور را در خصوص ملاحظات حقوق بشر تغییر داد و بر اساس آن اولویت های لندن به ویژه در خصوص کشورهای ناقض حقوق بشر – همچون عربستان و بحرین – عوض شد.
وی بااین حال افزود: اما اکنون شرایط به سمتی پیش می رود که اروپا باید به عربستان بگوید: ما دیگر متحد تو نیستیم و باید در این کشور اصلاحاتی صورت گیرد.
این خبرنگار انگلیسی بابیان اینکه ایران مهد تمدن دنیا بوده است، افزود: تصور می کنم که بهترین راه حل برای حل اختلافات منطقه خاورمیانه این است که ایران و عربستان را برسر منافع مشترک همچون سوریه، در چارچوب مذاکرات بین المللی گردهم آورده و در راستای کاهش تنش ها گام برداریم.
«روشن محمد صالح» روزنامه نگار و از دیگر سخنرانان این نشست به تفاوت جایگاه ایران و عربستان سعودی در منطقه پرداخت و گفت: در حالی که ایران خود را مدافع مردم فلسطین و مستضعفین می خواند، عربستان خود را حامی منافع غرب می داند.
وی افزود: ایران به ترویج وحدت میان مسلمانان اهتمام می ورزد اما عربستان با اعدام شخصیت های دینی و به راه انداختن جنگ های منطقه ای به فرقه گرایی در منطقه دامن می زند.
صالح، پایین آمدن قیمت نفت خام و افزایش تولید از سوی عربستان را از تاکتیک های این کشور برای افزایش فشار بر روی ایران برشمرد و عنوان کرد: ریاض در سودای همکاری با غرب به منظور اعمال فشار بر ایران از هر تلاشی کوتاهی نکرد.
وی گفت: اما توافق هسته ای ایران در حالی رخ داد که این کشور به جز امضای تعهداتی که نیازی به اعلام آن نداشت، دست از اندیشه هایش برنداشت.
این تحلیل گر سیاسی بابیان ایران در آینده منطقه نقش به سزایی خواهد داشت خاطرنشان ساخت: این در حالی است که دولتمردان عربستان برای دوران «پسا انرژی» هیچ تدبیری را نیندیشیده اند.
بررسی روابط ایران و عربستان و برداشته شدن تحریم ها علیه ایران عنوان نشستی بود که شامگاه چهارشنبه در موسسه ابرار و با حضور اندیشمندان، روزنامه نگاران و اساتید دانشگاه برگزار شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا