شهردار منطقه ١١: بخشی از میدان حسن‌آباد پیاده‌راه شد

نصراله آبادیان، با بیان این‌که میدان حسن‌آباد با معماری و زیبایی منحصربه‌فرد در‌سال ١٣٠٩ احداث شده و یکی از آثار برجای مانده از طهران قدیم است که روزگاری یکی از بزرگترین باغ‌های شهر بوده، به برنامه‌های این منطقه برای حفاظت از آثار و ابنیه تاریخی و میراثی اشاره کرد. وی افزود: با توجه به این‌که …

نصراله آبادیان، با بیان این‌که میدان حسن‌آباد با معماری و زیبایی منحصربه‌فرد در‌سال ١٣٠٩ احداث شده و یکی از آثار برجای مانده از طهران قدیم است که روزگاری یکی از بزرگترین باغ‌های شهر بوده، به برنامه‌های این منطقه برای حفاظت از آثار و ابنیه تاریخی و میراثی اشاره کرد.
وی افزود: با توجه به این‌که تردد خودروها آثار جبران‌ناپذیری بر جلوه‌های بصری و بافت تاریخی میدان می‌گذارند؛ ضلع شمال‌غرب میدان برای تردد خودروها بسته و تبدیل به پیاده‌راه شده است. به گفته آبادیان، این اقدام با هدف افزایش تردد عابرین پیاده، حذف پارک خودروها، عبورومرور وسایل نقلیه موتوری و تسهیل در امدادرسانی ایستگاه آتش‌نشانی میدان حسن‌آباد انجام شده است.
وی احیای پیاده‌راه در مراکز تاریخی را راهکار ارزنده‌ای برای حفاظت از آثار قدیمی دانست و افزود: درحال حاضر اجرای فاز اول این طرح در ضلع شمال‌غرب آغاز شده است و پس از مطالعات و بررسی بازخورد مرحله بعدی اجرا خواهد شد. بیش از ١٣٠٠ مترمربع در میدان حسن‌آباد پیاده‌راه شده است و رانندگان خودروها می‌توانند از خیابان شهید صبوری به‌عنوان مسیر جایگزین استفاده کنند. میدان حسن‌آباد از ابنیه دوران پهلوی اول است و تا قبل از توسعه تهران چهارراهی کوچک بود. منطقه حسن‌آباد یکی از بزرگترین باغ‌های شهر تهران و متعلق به میرزا یوسف آشتیانی بود. او پس از بزرگ‌شدن طهران، باغ بزرگی ایجاد کرد و آن را به نام پسرش حسن؛ حسن‌آباد نامگذاری کرد. این وجه تسمیه حسن‌آباد است. سبک معماری این میدان غربی با ساختمان‌های گنبدی است. مشابه این معماری در ساختمان بزرگ تخریب شده تلگراف‌خانه در میدان توپخانه، میدان مخبرالدوله، بانک تجارت و چند بنای دیگر دیده می‌شود. این میدان دایره شکل به شعاع ٤٥متر و مساحت حدود ٦٣٥٨متر در محدوده منطقه ١١ شهرداری تهران قرار دارد.
۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا