ملت ایران بر افکار جنگ‌طلبانه و مخالف مذاکره مهر باطل زد

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در همایش اجرای برجام که صبح امروز (سه شنبه) در سالن اجلاس سران برگزار شد، با بیان اینکه وقتی خدا خیری را برای جمعی اراده کند وسایلش را فراهم خواهد کرد، اظهار کرد: اگر رئیس تیم مذاکره کننده هسته‌ای غیر از آقای دکتر ظریف بود به اینجا نمی‌رسیدیم. وی با …

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در همایش اجرای برجام که صبح امروز (سه شنبه) در سالن اجلاس سران برگزار شد، با بیان اینکه وقتی خدا خیری را برای جمعی اراده کند وسایلش را فراهم خواهد کرد، اظهار کرد: اگر رئیس تیم مذاکره کننده هسته‌ای غیر از آقای دکتر ظریف بود به اینجا نمی‌رسیدیم.

وی با اشاره به شناختی که در طول سال‌های بعد از انقلاب نسبت به دیپلمات های کشور کسب کرد، گفت: بی شک قوی ترین فردی که در این زمینه فکر می کردم که بار این مسوولیت را به مقصد برساند برای وزارت خارجه برگزیدم و این یکی از توفیقات الهی بود.

رئیس دولت تدبیر و امید با تشکر از مقام معظم رهبری به خاطر اعتماد کامل ایشان به شخص وزیر امور خارجه گفت: از رهبری تشکر می کنم به خاطر اینکه پیشنهاد من را قبول کردند تا امر مذاکره با شش قدرت جهانی را از دبیرخانه شورای امنیت به وزارت خارجه ببریم که اگر این اتفاق نمی افتاد کار ما سخت بود.

روحانی توضیح داد: انتقال موضوع پیگیری مذاکره با شش قدرت جهانی از دبیرخانه شورای امنیت به وزارت خارجه این پیام را برای دنیا داشت که موضوع هسته ای موضوع امنیتی نیست بلکه موضوعی سیاسی است.

رئیس جمهور با بیان اینکه آنچه در این ۳۰ ماه مذاکره گذشته است بماند برای کتاب خاطراتی در آینده یادآور شد: در مسیر مذاکرات خداوند ما را یاری کرد و برادری را کنار آقای ظریف قرار داد که به لحاظ فنی شاید در رشته خودش جزو بهترین‌ها باشد و آن کسی نیست جز دکتر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، همان مردی که در خانه ملت عقده گشود و سخن‌ها گفت که ایشان به لحاظ دانش هسته ای از سرآمدهای کشور هستند.

روحانی با اشاره به اینکه در مسیر مذاکرات حضور یار سومی لازم بود که آن فرد آقای دهقان وزیر دفاع کشورمان بود، گفت: در پرونده PMD تلاش این سه بزرگوار ما را به نتیجه رساند و بعد از ۱۲ سال شورای حکام پرونده هسته ای ایران را مختومه اعلام کرد و همه مسائل گذشته و باقی مانده را پایان یافته خواند و گفت در طول این ۱۲ سال دلیل و مدرکی که بتواند ثابت کند که ایران از مواد هسته‌ای در مسیر نظامی استفاده کرده است، پیدا نکردیم بنابراین به گذشته دیگر برنمی‌گردیم و این پرونده اینجا تمام می شود. بنابراین از این به بعد کار آژانس طبق معمول همه کشورها به اضافه نظارت بر اجرای برجام است.

به گزارش ایسنا، رئیس جمهور در ابتدای صحبت‌های خود با تبریک به مناسبت میلاد امام یازدهم گفت: زندگی امام یازدهم به ما می گوید تحریم و در حصر و محاصره بودن چه معنایی دارد چراکه آن امام در تمام دوران زندگی اش در محاصره بود.

روحانی با بیان اینکه شاید برای همه رسیدن به این روز ساده و آسان نبود، خاطرنشان کرد: همه می‌دانیم که با موضوعی بسیار پیچیده مواجه بودیم که یک سر آن توطئه استکبار و صهیونیسم و سر دیگرش رقبای نااهل در منطقه بودند که در قلب آن افراد افراطی همواره تلاش می کردند اجازه ندهند تا این روز در تاریخ ثبت شود.

روحانی با اشاره به اینکه خیلی‌ها می‌خواستند ۲۳ تیر ۹۴ و ۲۶ دی ماه ۹۴ نباشد و پایان مذاکرات به موفقیت نرسد، اظهار کرد: عده ای با هواپیمای اختصاصی به ژنو و وین می رفتند و می گفتند قیمت نفت را پایین می آوریم و ایران را به زانو درمی آوریم و در مجمع عمومی بمب را روی تابلو به جهان نشان دادند و گفتند به ایران اعتماد نکنید و همچنین خیلی ها تلاش کردند تا وسوسه شیطانی ناامیدی را بردل ها مستقر کنند.

وی با اشاره به اینکه خیلی ها می گفتند هر وقت مذاکره کرده ایم سرمان کلاه رفته است، گفت: عده ای معتقد بودند مگر پرهیز از رویارویی و جنگ با شیطان امکان پذیر است و ما راهی جز جنگ و جنگیدن، ویران و ویران کردن نداریم. اما ملت در ۲۴ خرداد ۹۲ به تمام این افکار مهر باطل زد و در انتخابات خرداد ۹۲ اعلام کرد ما خواهان تعامل سازنده با جهان هستیم.

رییس دولت یازدهم با بیان اینکه ملت بزرگ، غیور و همیشه در صحنه همه توان خود را به کار گرفت و سختی کشید تا به پیروزی رسید، تصریح کرد: ملت ایران این امید را در دل داشت و توسلش به حضرت حق بود و می دانست ۲۳ تیر و ۲۶ دی به وجود می آید.

روحانی در ادامه به سختی کار مذاکره با جمع اروپایی اشاره کرد و گفت: آنها در ظاهر اتحادیه اروپا هستند اما در بینشان رقابت، فاصله و حسادت بسیار است، بنابراین حرف زدن در مقابل آنها که پشتوانه قطعنامه سازمان ملل را داشتند و فکر می کردند ما بدون پشتوانه هستیم، کار سختی بود.

روحانی اضافه کرد: در شرایطی که اروپایی ها ادعا می کردند که جامعه جهانی علیه ایران است، از همسایگان مسلمان و به نام برادرمان انتظار نداشتیم تا پول خرج کنند که مذاکرات به نتیجه نرسد و عده ای در داخل بذر ناامیدی بیفشانند اما شاهد بودیم هر بار که ملت اراده می کند لطف خدا هم همراه ما می شود و قدم به قدم راه موفقیت را طی کردیم.

روحانی با اشاره به اینکه دو سال پیش قرار بود تحریم های جدید علیه ما اجرا شود و در توافق موقت ژنو جلوی آن را گرفتیم، اظهار کرد: این توافق برخی از تحریم‌ها را برداشت و منظور همان ۷۰۰ میلیون دلاری است که آزاد شد و راه را برای مذاکره قوی منتهی به توافق نهایی باز کرد تا به تفاهم لازم در فروردین ۹۴ رسیدیم و مردم در مورد نتایج مذاکرات امیدوار شدند و در نهایت به ۲۳ تیرماه و ۲۶ دی ماه یعنی به اجرای برجام دست یافتیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه وقتی خدا خیری را برای جمعی اراده کند، وسایلش را فراهم خواهد کرد، گفت: شکر خدا که هرچه طلب کردم از خدای، بر منتهی همت خود کامران شدم.

به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه امروز آغاز راهی است برای انسان بی‌گناهی که ۱۲ سال در زندان دست و پایش به زنجیر بوده است، گفت: به دست و پای اقتصاد ایران غول و زنجیر بسته بودند و امروز این جوان آزاد شده، در آغاز فعالیت خود است؛ چراکه در زندان باز شده و زنجیرها گسسته شده است و این جوان بی‌گناه به صحنه آمده است.

وی با بیان اینکه در مدت ۱۲ سال تحریم دست و پای اقتصاد کشور بی‌حرکت مانده و ورم کرده‌ است و ما می‌خواهیم این جوان وارد عرصه رقابت‌های جهانی شود، گفت: قرار است با کسانی رقابت کنیم که هیچ‌وقت در زندان نبوده‌اند و هر روز ورزش کرده و خود را تقویت کرده‌اند، پس کار سختی در پیش رو داریم و در آغاز راه هستیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه به مردم اطمینان می‌دهم که اگر همه به وظیفه‌مان عمل کنیم زندان برای همیشه ویران شده و زنجیرها برای همیشه به چاه عمیق افکنده می‌شود، تصریح کرد: بعد از ۱۲ سال باید این جوان بدن خود را ترمیم کند و به صحنه بیاید تا داور به او اجازه ورود به میدان رقابت بدهد. پس می‌توانیم به عنوان اقتصاد نوظهور در دنیای امروز در جمع لیگ‌های اقتصادی نوظهور حضور یابیم که دولت و ملت نیز باید در این مسیر کمک کنند و این کار بزرگ را انجام دهند ؛ چراکه در مساله هسته‌ای نیز همه به میدان آمده و رهبری نیز کمک کرده‌اند و با دعای خیر ، لطف خدا همراه ما شد.

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه از تحریم تا توسعه راه طولانی است که باید طی شود، افزود: در کشور ما بر اهمیت موضوع اقتصاد به عنوان اهداف ملی اتحاد تاکید شده است، چون اقتصاد قدرت، استقلال و اشتغال می‌آورد و امروز مشکل اصلی ما بیکاری، رکود و نبود رونق است بنابراین باید بانک‌ها را زنده کنیم و به صحنه بیاوریم.

روحانی با اشاره به اینکه امروز با تراژدی طلبکاران و بدهکاران مواجه هستیم، ادامه داد: دولت در سرلیست بدهکاران قرار دارد و باید بتواند از بدهکاری خارج شود. و دولت بدحساب باید به دولت خوش‌حساب تبدیل شود.

رئیس‌جمهور گفت: از برنامه‌های ما در برنامه پنج ساله ما و حتی تا پایان دولت یازدهم این است که بدهکاری و طلبکاری دولت با بخش خصوصی و پیمانکاران و بانک‌ها تسویه شود، برای این کار پیش‌بینی‌هایی در بودجه ۹۵ شده است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما کشوری هستیم که با مشکلات متعددی روبه‌رو هستیم، خاطرنشان کرد: امروز به ما گفته بودند زودتر از ۱۰ صبح سرکار نرویم اما ما تخلف کردیم و زودتر آمدیم و این معنایش این است که ما مشکل زیست‌محیطی داریم و این مشکل با شعار و دعای بدون تلاش حل نمی‌شود.

روحانی با اشاره به اینکه در روزهای اول تبلیغات انتخاباتی‌ام گفتم اقتصاد تا زمانی که دست دولت است مشکلاتش حل نخواهد شد، گفت: حتی گفته می‌شود چقدر برای وزرا سخت است که بنگاه‌ها را رها کنند اما تا زمانی که اقتصاد دست دولت باشد و شرکت‌های خصولتی داشته باشیم و تا وقتی که بخش خصوصی رقابتی غیررانتی نداشته باشیم، مشکلات اقتصاد حل نخواهد شد.

رئیس دولت یازدهم با تاکید بر اینکه ما با امکانات داخلی نمی‌توانیم حرکت ایجاد کنیم، تقاضای داخلی ما کافی نیست، تصریح کرد: متاسفانه در سال‌هایی که بیشترین درآمد ارزی تاریخ ایران را داشتیم اشتغال خالص ما صفر بوده است و امروز یکی از بزرگترین مسائل ما اشتغال جوانان است چون رقم بیکاری جوانان و خانم‌های تحصیلکرده تکان‌دهنده است و ما برای حل این مساله نیاز به رونق اقتصادی داریم.

روحانی با بیان اینکه ضرورت رشد اقتصادی متوسط هشت درصد برای سال‌های آتی حرفی درست است، خاطرنشان کرد: برای ایجاد اشتغال نیاز به رشد اقتصادی هشت درصد داریم که با سرمایه داخلی امکان‌پذیر نیست و ما برای رشد هشت درصد اگر همه امکانات داخلی را به میدان بیاوریم سالانه ۵۰ میلیارد دلار جذب سرمایه خارجی نیاز داریم و باید برای تولیدمان بازار پیدا کنیم.

روحانی تاکید کرد: با تکنولوژی قدیمی نمی‌توانیم در بازار دنیا رقابت کنیم و ورود تکنولوژی‌های جدید نیز بدون سرمایه‌گذاری‌های خارجی امکان‌پذیر نیست.

رئیس‌جمهور با تاکید بر خروج از تصدی‌گری دولت در امور یادآور شد: در برنامه پنج‌ساله پیش‌بینی کرده‌ایم حتی در حوزه بهداشت و آموزش به جای تصدی‌گری خرید خدمت کنیم تا رقابت ایجاد شود؛ بنابراین دولت قدم به قدم باید از اقتصاد به نفع بخش‌های خصوصی عقب‌نشینی کند.

وی تصریح کرد: اقتصاد همیشه به سیاست خارجی یارانه می‌داد و این دولت می‌خواهد کاری کند که این بار سیاست خارجی به اقتصاد یارانه بدهد و امروز روزی است که این هدف محقق شود.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه امروز فرایند نقل و انتقال مالی و حمل‌ونقل و بیمه آماده است، گفت: ما داشتیم به چند قرن پیش برمی‌گشتیم اما دوباره حالا به نقطه مطلوب دست یافتیم و برنامه ما این است که صادرات غیرنفتی ما در سال‌های پیش‌رو حداقل ۱۳ درصد افزایش یابد و همچنین برنامه داریم که تمام پروژه‌های ناتمام به قیمت مناسب به بخش خصوصی واگذار شود تا برجام آغازی در حرکت اقتصادی کشور باشد.

روحانی در پایان افزود: امروز روزی است که کار سیاست خارجی تا حدی سبک شده و بار سنگینی بر دوش کارآفرینان برای احیای کشور و اشتغال جوانان گذاشته شده است.

در همایش “اجرای برجام فصلی نو در اقتصاد ایران” که در سال اجلاس سران در حال برگزاری است، ظریف ،طیب نیا، ربیعی، نعمت زاده، سیف، نهاوندیان و فریدون رییس جمهور را همراهی می‌کنند.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا