فیلمی بدون فیلمبردار!

کارگردان فیلم «گاهی» گفت که این فیلم بدون فیلمبرداری، تدوین، گریم، طراحی صحنه و … ساخته شده است. محمدرضا رحمانی که فیلم‌اش در بخش هنر و تجربه جشنواره فیلم فجر به نمایش درمی‌آید، توضیح داد: این فیلم درباره زوج‌هایی است که در یک مهمانی تصمیم می‌گیرند فیلمی برای آیندگان به تصویر بکشند. اما اتفاقی در …

کارگردان فیلم «گاهی» گفت که این فیلم بدون فیلمبرداری، تدوین، گریم، طراحی صحنه و … ساخته شده است.

محمدرضا رحمانی که فیلم‌اش در بخش هنر و تجربه جشنواره فیلم فجر به نمایش درمی‌آید، توضیح داد: این فیلم درباره زوج‌هایی است که در یک مهمانی تصمیم می‌گیرند فیلمی برای آیندگان به تصویر بکشند. اما اتفاقی در این مهمانی رخ می‌دهد که باعث بروز حوادث بعدی می‌شود.

فیلمی بدون فیلمبردار!

وی اضافه کرد:‌ فیلم ما در ژانر اجتماعی می‌گنجد و به عنوان یک اثر سینمایی تجربی قلمداد می‌شود چرا که در این فیلم بسیاری از عناصر سینما همچون فیلمبرداری، طراحی صحنه، گریم را حذف کرده‌ایم و تدوین هم به معنای مرسوم آن وجود ندارد.

رحمانی ادامه داد: در واقع این فیلم یک نوع فیلم سلفی به حساب می‌آید. در واقع این فیلم مدیر فیلمبرداری ندارد و بازیگرها به نوعی فیلمبرداری را انجام می‌دهند.

او در ادامه در تعریف فیلمسازی تجربی خاطر نشان کرد:‌ این نوع فیلمسازی تفاوت‌هایی با فیلمسازی مرسوم دارد اما تعریف خاص و قطعی برای آن مشخص نکرده‌اند. در واقع فیلمسازی تجربی نوآوری‌هایی در نوع کار، اجرا، محتوا و… دارد.

رحمانی با ابراز خرسندی از اینکه سینمای تجربی در ایران به مرور در حال شناخته شدن است، یادآور شد: امسال شاهد بودیم که در جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی جایزه‌ای به نام خلاقیت در عرصه هنری اضافه شده بود. البته امسال این جایزه در بخش بازیگری اهدا شد اما مهم این است که این نگاه بوجود آمده و مفهوم تجربی بودن در حال جا افتادن است. جای خوشحالی است که این انجمن این تیزهوشی را داشته‌اند زیرا سینمای ما نیازمند چنین خلاقیت‌هایی است.

این کارگردان که فیلمش را با فیملنامه‌ای از آرش عباسی ساخته است، درباره دشواری ساخت فیلم‌های تجربی توضیح داد: این تجربه برای ما بسیار سخت بود زیرا پیش تولید همزمان با ساخت فیلم در حال انجام بود و مدام باید همه عوامل را در یک مقطع زمانی و مکانی نگه می‌داشتیم. از یکی‌، دو سال پیش تلاش می‌کردم تا این فیلم ساخته شود اما همیشه به چالش‌هایی برمی‌خوردیم که کار را متوقف می‌کرد.

 

محمدرضا رحمانی در پاسخ به این پرسش درباره میزان رضایت‌اش از ساخت این فیلم گفت: به هر حال تجربه محسوب می‌شود. این انتخاب باعث می‌شود تا فیلمساز بسیاری از عناصر را از دست بدهد. مثلا در فیلم ما سکانس‌های بسیار طولانی داشتیم که ضبط آن بسیار سخت بود و همه این‌ها دشواری‌هایی را به همراه داشت اما دوست داشتیم این تجربه را انجام دهیم.

فریبرز عرب نیا، اندیشه فولادوند، مهدی پاکدل، آزاده صمدی، ایمان افشاریان و عاطفه نوری از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم سینمایی سلفی به ایفای نقش پرداخته اند و دیگر عوامل اصلی فیلم سینمایی «گاهی» عبارتند از: کارگردان: محمدرضا رحمانی، نویسنده: آرش عباسی، مشاور هنری: شاهین یارمحمدی،مدیر برنامه ریزی و دستیار کارگردان : محسن دین محمد، مدیر نورپردازی: مهرداد مقیمی، صدابردار: محمد شاهوردی، صداگذار:حامد جلالی، عکاس: مهدی دلخواسته، مشاور رسانه‌ای: احسان عباسی، تهیه کننده: امیر پورکیان، محصول خانه فیلم پروان.

به گفته تهیه کننده، این فیلم که در شمال کشور مقابل دوربین رفته، اولین پروژه سینمایی سلفی سینمای ایران است که فعالیت‌های بین المللی و حضور در جشنواره‌های خارجی را پس از نمایش فیلم در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر آغاز خواهد کرد.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا