جایزه همان سیمرغ است؟

مرتضی رزاق‌کریمی، دبیر بخش مستند سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر به مهر گفت: در نخستین جلسه مستندسازان با محمد حیدری نسبت به خبر اشتباهی که درخصوص حذف یکی از سیمرغ‌های بخش مستند منتشر شده بود، توضیحاتی داده شد تا ابهامات و سوء تفاهم‌ها در مورد این خبر اشتباه برطرف شود. رزاق‌کریمی با تأکید بر این‌که خبر …

مرتضی رزاق‌کریمی، دبیر بخش مستند سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر به مهر گفت: در نخستین جلسه مستندسازان با محمد حیدری نسبت به خبر اشتباهی که درخصوص حذف یکی از سیمرغ‌های بخش مستند منتشر شده بود، توضیحاتی داده شد تا ابهامات و سوء تفاهم‌ها در مورد این خبر اشتباه برطرف شود.
رزاق‌کریمی با تأکید بر این‌که خبر جایگزینی سیمرغ دستاورد فنی و هنری به جای سیمرغ پژوهش در بخش مستند پنج ماه پیش اعلام شده بود، بیان کرد: سیمرغی از بخش مستند حذف نشده و فقط عنوان آن تغییر کرده است.
سوالاتی مبتنی بر فراخوان درباره استدلال دبیر بخش مستند سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر
مرتضی رزاق‌کریمی دبیر بخش مستند سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر در حالی در گفت‌وگو با ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره فیلم فجر اعلام می‌کند که خبر اشتباهی درباره حذف یکی از سیمرغ‌های بخش مستند منتشر شده است که طبق فراخوان منتشر شده از سوی دبیرخانه سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر به تاریخ ۳ شهریورماه که در سایت این جشنواره نیز موجود است، آمده است:
«۳ سینما حقیقت (مسابقه آثار مستند بلند)
شرایط پذیرش آثار:
مدت زمان آثار بیش از ۷۰ دقیقه باشد.
هیأت انتخابی متشکل از مستندسازان و کارشناسان فرهنگی-سینمایی از میان آثار متقاضی، فیلم‌های مسابقه را تعیین می‌کنند.
یک هیأت داوری متشکل از سینماگران و صاحب‌نظران فرهنگی هنری، جوایز زیر را اهدا می‌کنند.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم
سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی
جایزه ویژه هیأت داوران به بهترین دستاورد فنی یا هنری
همان‌طور که در فراخوان دیده می‌شود برای بخش «نگاه نو» در حوزه جایزه ویژه هیأت داوران «سیمرغ» در نظر گرفته شده است ولی در بخش «سینماحقیقت» در حوزه جایزه ویژه هیأت داوران از عنوان سیمرغ استفاده نشده است.
همچنین رزاق‌کریمی تأکید کرده است که خبر جایگزینی سیمرغ دستاورد فنی و هنری به جای سیمرغ پژوهش در بخش مستند پنج ماه پیش اعلام شده بود و سوال این‌جا است که این خبر چه زمانی و در چه رسانه‌ای اطلاع‌رسانی شده است. ضمن این‌که فراخوان رسمی جشنواره سوم شهریورماه ‌سال ۱۳۹۴ به‌طور رسمی منتشر شده است. سوال دیگر این‌جا است که آیا منتقدان و کارشناسان رسانه باید از عنوان «جایزه ویژه هیأت داوران به بهترین دستاورد فنی یا هنری» اینگونه برداشت کنند که جایزه ویژه همان «سیمرغ» است و اگر اینگونه است چرا در فراخوان در دو بخش براي بهترین کارگردانی و بهترین فیلم از عنوان «سیمرغ» استفاده شده ولی درباره بهترین دستاورد فنی یا هنری از عنوان جایزه ویژه هیأت داوران استفاده نشده است. همچنین چرا همین جایزه در بخش «نگاه نو» با عنوان سیمرغ آورده شده ولی در بخش مستند از عنوان سیمرغ استفاده نشده است. نکته نگارنده در این مجال این نیست که در بخش دستاورد فنی یا هنری تحقیق و پژوهش هم دیده می‌شود یا خیر (که به‌زعم نگارنده ضروری و واجب است که دیده شود) بلکه سوال و موضوع بحث این است که چرا بخش مستقل بهترین پژوهش و متن حذف شده است و همچنین سوالی که به‌تازگی و پس از صحبت‌های اخیر رزاق‌کریمی پیش آمده این است که چرا در فراخوان از عنوان سیمرغ برای دستاورد فنی یا هنری استفاده نشده است.
تلاش‌های ما برای گفت‌وگو با رزاق کریمی تا لحظه انتشار مطلب به نتیجه نرسید. پیگیری‌ها برای دریافت اطلاعات و توضیحات و آخرین تغییرات در فراخوان فجر ادامه دارد.
همچنین این نکته قابل اذعان است که جایزه ویژه هیأت داوران در ‌سال گذشته یعنی سی‌وسومین دوره جشنواره فیلم فجر هم اهدا شد.
فراخوان سی‌وسومین دوره جشنواره فیلم فجر بدین شرح بوده است:
«ج: سینما حقیقت (مسابقه اثار مستند سینمائی)
این بخش به منظورِ تشویق فیلمسازان به تولیدات سینمایی مستند و توجه ویژه به تنوع موضوعی آثار مستند برگزار می‌شود. هیأت انتخاب از میان آثار مستند بالای ۶۰ دقیقه حداکثر ۱۱ اثر را انتخاب و جوایز زیر را اعطا خواهند کرد.
۱- بهترین فیلم ۲- بهترین کارگردانی ۳- بهترین پژوهش و متن ۴- جایزه ویژه هیأت داوران»
سال گذشته دریافت‌کنندگان سیمرغ بخش سینما حقیقت (فیلم‌های مستند) بدین شرح بود:
سیمرغ بلورین بهترین پژوهش و تحقیق: محمدعلی شعبانی برای فیلم سمفونی استیضاح
دیپلم افتخار بهترین کارگردانی: محمد کارت برای فیلم بختک
سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی: مهدی گنجی برای فیلم می‌خوام شاه بشم
سیمرغ بلورین بهترین فیلم: معین کریم‌الدینی برای تهیه و کارگردانی فیلم آتلان
جایزه ویژه هیأت داوران: فرشاد افشین‌پور برای تصویربرداری فیلم سفر به آمادای

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا