انقلاب برجام در ناوگان هوایی ایران

به گزارش موبنا به نقل از ایسنا،‌ در سال‌های گذشته، ممنوعیت فروش هواپیما و قطعات یدکی به فعالان صنعت هوایی ایران باعث شد ۴۰ درصد از هواپیماهای ایرانی بنا به دلایل مختلف رسما زمین گیر شوند و پرنده‌های باقی مانده نیز در روندی افزایش به میانگین سن ۲۰ سال نزدیک شوند. هرچند در این طول …

به گزارش موبنا به نقل از ایسنا،‌ در سال‌های گذشته، ممنوعیت فروش هواپیما و قطعات یدکی به فعالان صنعت هوایی ایران باعث شد ۴۰ درصد از هواپیماهای ایرانی بنا به دلایل مختلف رسما زمین گیر شوند و پرنده‌های باقی مانده نیز در روندی افزایش به میانگین سن ۲۰ سال نزدیک شوند.

هرچند در این طول این سال‌ها بعضا ورود کاروان‌هایی از هواپیماهای جدید و با سن کم قدری این حرکت ناامیدکننده را متاثر کرد اما در نهایت آنچه باقی ماند هواپیماهایی با سن بسیار بالا و کیفیت خدمات دهی محدود بودند.

این وضعیت باعث شد در جریان مذاکرات هسته‌ای که به لغو تحریم‌های اقتصادی منجر شد صنعت هواپیمایی ایران امید بسیاری به نتیجه بخش بودن مذاکرات خود با غول‌های هواپیما سازی ببندد و در این راستا مذاکراتی گسترده را با ایرباس هواپیما ساز مشهور اروپایی کلید زد.

هرچند به نظر می‌رسید پس از اعلام اجرای برجام، مذاکرات نهایی کلید خورده و طرح‌ها در هفته‌های آینده نهایی شوند، وزیر راه و شهرسازی در فاصله‌ای چند ساعته تا اعلام نهایی لغو تحریم‌ها خبری را اعلام کرد که می‌تواند انقلابی بزرگ در ناوگان هوایی ایران تلقی شود.

آخوندی اعلام کرده بر اساس توافقات صورت گرفته با شرکت ایرباس، ایران در ماه‌های آینده ۱۱۴ هواپیمای جدید از این شرکت خواهد خرید. رقمی که در طول تمام دهه‌های گذشته هرگز سابقه نداشته است.

نهایی شدن خبر این خرید دو نتیجه مهم دارد یکی اینکه پس از مدت‌ها کشاکش بر سر بازار ایران پس از تحریم ایرباس هم در رقابت با بویینگ پیروز شده و هم روس‌ها را به کناری زده است. فرایندی که از سفر آخوندی به فرانسه کلید خورد و در طول ماه‌های گذشته ادامه یافت.

نتیجه دوم کلید خوردن رسمی تغییر منابع مالی کشور برای خرید هواپیماست. با توجه به قیمت بالایی که هواپیماهای نوساز دارند قطعا ایرلاین‌های ایرانی توان خرید یک جای ۱۱۴ فروند هواپیما را ندارند.

از این رو به نظر می‌رسد لیزینگ، اجاره و یا فاینانس تامین مالی این هواپیماها را در دست خواهد گرفت.

هرچند آخوندی هنوز جزییاتی از زمان ارائه هواپیماها و قیمت تمام شده آنها ارائه نکرده اما به نظر می رسد در آینده نزدیک ساختار ناوگان هوایی کشور به طور کلی متحول خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا