آخرین تصمیمات برای پرداخت مطالبات فرهنگیان

هرچند برخی فرهنگیان دغدغه‌مند کشور از طرح موضوع اعتبارات و حقوق و دستمزد آموزش و پرورشی‌ها گلایه دارند، اما باید گفت تقویت و ایجاد انگیزه در این قشر که مربیان آینده‌سازان ایران اسلامی هستند وظیفه دولت‌هاست و لازم است جایگاهی در خور شأن داشته باشند. از سوی دیگر معاون وزیر آموزش و پرورش در این …

هرچند برخی فرهنگیان دغدغه‌مند کشور از طرح موضوع اعتبارات و حقوق و دستمزد آموزش و پرورشی‌ها گلایه دارند، اما باید گفت تقویت و ایجاد انگیزه در این قشر که مربیان آینده‌سازان ایران اسلامی هستند وظیفه دولت‌هاست و لازم است جایگاهی در خور شأن داشته باشند.

از سوی دیگر معاون وزیر آموزش و پرورش در این گفت‌وگوی تفصیلی اذعان می‌کند که هرجا صحبت از کیفیت‌بخشی در آموزش و پرورش و ارتقای امر تعلیم و تربیت به میان می‌آید، بلافاصله مباحث مربوط به کسری اعتبار، آن را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. محمد بطحائی درباره آینده بودجه آموزش و پرورش و چرایی انباشت بدهی‌ها و معوقات در آموزش و پرورش توضیحاتی ارائه کرد.

محمد بطحائی با بیان اینکه آموزش و پرورش همواره طی سال‌های گذشته با کسری اعتبار مواجه بوده است اظهار کرد: اعتبارات در آموزش و پرورش با فراز و نشیب‌هایی روبه‌رو بوده که بعضی سال‌ها کمتر سیستم را آزار داده و در سنواتی به علت مشکلاتی که خزانه با آن مواجه می‌شده کسری بودجه آموزش و پرورش هم بالا رفته است.

وی افزود: در سال جاری علی‌رغم همه تنگناهای اعتباری، دولت نهایت همکاری را با آموزش و پرورش داشته است، هرچند این روزها در مواردی به شدت در مضیقه هستیم و این موضوع همکاران ما را رنج می‌دهد. تعویق در پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان در سال ۹۳ از جمله این تنگناهاست و امکان پرداخت آن تاکنون فراهم نشده است، معوقات مربوط به پرداخت حق‌التدریس‌ها در سال جاری نیز از جمله مشکلات ماست.

تاکنون با مشکل حادی مواجه نشده‌ایم

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه به دلیل همراهی دولت با آموزش و پرورش تاکنون با مشکل حادی مواجه نشده‌ایم، اظهار کرد: علاوه بر اینها در سال جاری با اجرای رتبه بندی معلمان بار مالی مضاعفی بر اعتبارات آموزش و پرورش تحمیل شد که سعی کردیم طی سه ماهه فصل پاییز با جابه‌جایی که در فصول مختلف انجام دادیم پرداختی پرسنل با مشکل روبه‌رو نشود و بتوانیم حقوق فرهنگیان را بر مبنای احکام صادره جدید بپردازیم.

بودجه آموزش و پرورش بر مبنای عملکرد بسته نمی‌شود

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش افزود: مشکلی که در سال جاری داریم همان درد مزمن قدیمی است و شاید به جرأت بتوان گفت که آموزش و پرورش تنها دستگاهی است که با این مشکل مواجه است.

بطحائی با اشاره به اینکه بودجه سنواتی همه دستگاه‌ها بر مبنای ضریبی از بودجه مصوب سال قبل‌ آنها بسته می‌شود، گفت: متاسفانه برای دستگاهی مانند آموزش و پرورش که همواره با کسری اعتبارات مواجه است، عملکرد بودجه ملاک عمل قرار نمی‌گیرد و از این رو مرتبا بر بار مشکلات ما در سال‌های مختلف اضافه می‌شود. در واقع کمبود سال گذشته به امسال و مشکل امسال به سال آینده منتقل می‌شود و اینها روی هم انباشته می‌شوند.

وی ادامه داد: این مسئله باعث می‌شود نتوانیم مدیریت بودجه مناسبی در آموزش و پرورش داشته باشیم و کسری بودجه هرساله مرتبا برنامه‌های کیفیت بخشی ما را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. امروز در هر جلسه‌ای که برای پرداختن به موضوع کیفیت در آموزش و پرورش برگزار می‌شود، در دوره‌های آموزشی ارتقای مهارت‌های حرفه‌ای و در هر شورا و گروهی که برای رسیدگی به یک مسئله کیفی تشکیل می‌شود، بلافاصله مباحث مربوط به کسری اعتبار، جلسات را تحت الشعاع قرار می‌دهد. تا زمانی که این فضا وجود داشته باشد اجازه ورود به مسائل کیفیت‌بخشی را نمی‌دهد.

کسری بودجه در سال آینده نیز ادامه پیدا می‌کند

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: بودجه هنوز به مجلس ارسال نشده اما آنگونه که شواهد نشان می‌دهد برای سال آینده باز هم این مشکل را خواهیم داشت زیرا بودجه ۹۵ را هم بر اساس بودجه مصوب سال ۹۴ می‌بندند و کسری بودجه در سال آینده نیز ادامه پیدا می‌کند.

حل مشکل پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان

بطحائی خبر خوبی برای بازنشستگان آموزش و پرورش داشت و با اشاره به اینکه دولت برای سال آینده پیش‌بینی خوبی برای پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان دارد و امیدوارم در لایحه بودجه مصوب شود، گفت: بر این اساس دولت اعتبارات لازم را برای پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان در ردیفی مستقل پیش بینی خواهد کرد.

وی افزود: کسری بودجه مربوط به معوقات پاداش پایان خدمت بازنشستگان در شش ماهه دوم سال ۹۳ حدود ۱۰۵۰ میلیارد تومان برای حدود ۲۲ هزار نفر است.

مجموع معوقات و بدهی‌های آموزش و پرورش ۶۰۰۰ میلیارد تومان

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با اعلام اینکه مجموع معوقات و بدهی‌های ما اعم از پرسنلی و غیرپرسنلی در سال ۹۴ نزدیک به ۳۰۰۰ میلیارد تومان است، ادامه داد: نزدیک به ۳۰۰۰ میلیارد تومان کسری هم مربوط به معوقات قبل از ۹۴ است.

بطحائی اظهارکرد: این کسری‌ها آموزش و پرورش را به شدت آزار می‌دهد و مشکلات جدی در روند کار ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم در سال آینده با مشکل پرداخت پاداش بازنشستگان روبه‌رو نباشیم، گفت: پیش‌بینی ردیف بودجه مستقل مربوط به همه دستگاه‌هاست و پیش بینی اولیه برای این ردیف مستقل ۵۱۰۰ میلیارد تومان است.

پیش‌بینی رشد اعتبار حدود ۱۴ درصدی برای آموزش و پرورش

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درباره رشد اعتبارات بودجه‌ای این وزارتخانه در سال آینده اظهار کرد: رشد اعتبار حدود ۱۴ درصدی برای آموزش و پرورش پیش بینی شده است که احتمالا ضریب افزایش سنواتی حقوق کارکنان دولت برابر ۱۲ درصد خواهد شد و برای سال آینده باز هم با کسری بوجه روبه‌رو هستیم.

راهکارهای دولت برای جبران کسری اعتبارات آموزش و پرورش و پرداخت مطالبات تا پایان سال

بطحائی در پاسخ به اینکه آیا اعتبار ویژه‌ای برای پرداخت معوقات فرهنگیان تا پایان سال از سوی دولت تخصیص داده خواهد شد؟، عنوان کرد: کاری که دولت همه ساله برای پوشش کسری اعتبارات آموزش و پرورش انجام می‌دهد این است که ضریب تخصیص را بالا می‌برد.

وی تصریح کرد: زمانی که بودجه سنواتی بسته می‌شود دولت دیگر به لحاظ قانونی اجازه جابه‌جایی بودجه را ندارد مگر حداکثر تا ۱۰ درصد افزایش. در این میان دولت می‌تواند به نسبت درآمدهای خزانه درصد تخصیص را افزایش دهد. دولت معمولا از این ظرفیت ۱۰ درصدی در سال‌های گذشته استفاده کرده و در سال ۹۳ هم بیش از ۷ درصد به اعتبارات ما اضافه کرد و توانستیم بخشی از مطالبات را بپردازیم.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش افزود: به احتمال زیاد امسال هم دولت ناچار خواهد شد این کار را انجام دهد و با افزایش درصد تخصیص بخشی از کسری‌ها را تأمین و جبران کند.
مرجع / ایسنا
۱۸۴/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا