روابط ایران و آمریکا وارد مرحله جدیدی می شود

به گزارش گروه بین الملل پایگاه خبری علت؛ گلوب اند میل در گزارشی نوشت: پس از حدود ۷ سال، روابط ایران و آمریکا حتی بیش از گذشته نزدیک تر و سازنده تر شد. با اجرای برجام، هر دو کشور متعهد شدند به همکاری های دو جانبه ادامه دهند و به پیشبرد صلح در خاورمیانه کمک …

به گزارش گروه بین الملل پایگاه خبری علت؛ گلوب اند میل در گزارشی نوشت: پس از حدود ۷ سال، روابط ایران و آمریکا حتی بیش از گذشته نزدیک تر و سازنده تر شد. با اجرای برجام، هر دو کشور متعهد شدند به همکاری های دو جانبه ادامه دهند و به پیشبرد صلح در خاورمیانه کمک کنند.
به نوشته این وبسایت، برجام با مبادله ۴ زندانی آمریکایی در ایران – از جمله جیسون رضاییان — و ۷ ایرانی اسیر در زندانهای آمریکا آغاز شد. همه این رویدادها در کمتر از ۱۰۰ ساعت به اوج خود رسید. چند روز پیش نیز ایران ۱۰ تفنگدار آمریکایی را که به آبهای این کشور تجاوز کرده بودند، آزاد کرد. به ادعای این وبسایت، انجام این اقدام از جانب ایران تا یک سال گذشته پیش از حصول توافق هسته ای میان جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و “محمد جواد ظریف،” همتای ایرانی اش غیرقابل تصور بود.
سازمان ملل روز گذشته یعنی روز اجرای توافق هسته ای ایران، اعلام کرد: تهران به تعهدات خود مبنی بر محدود کردن برنامه های هسته ای اش در ازای لغو تحریم های طاقت فرسا عمل کرده است. با اجرای برجام، دهها میلیارد دلار دارایی های بلوکه شده ایران نیز آزاد خواهد شد.
محمد جواد ظریف پس از اجرای برجام گفت: “امروز هم برای ملت ایران و هم برای منطقه روز خوبی خواهد بود.” ایران و آمریکا پیشتر نیز برای مقابله با گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق جنگیده اند. با این وجود، این دو کشور در خصوص موضوعاتی از جمله حمایت ایران از حزب الله لبنان اختلاف نظر دارند. همچنین سالهاست وابستگی آمریکا به نفت عربستان سعودی، این کشور را به یکی از متحدان حیاتی واشینگتن تبدیل کرده است.
گلوب اند میل در ادامه این گزارش نوشت: طولی نخواهد کشید آمریکا در نفت و گاز طبیعی مستقل می شود. حمایت عربستان سعودی از گروه تروریستی داعش، روابط این کشور را با آمریکا متشنج کرده است. رابطه ایران و عربستان سعودی نیز به تازگی به سردی گراییده است؛ اما آنها پیشتر نیز در خصوص مسائلی از جمله جنگ های نیابتی در سوریه و یمن با یکدیگر اختلاف داشتند.
این وبسایت همچنین نوشت: بهبود رابطه آمریکا و ایران لزوما به معنای بدتر شدن روابط عربستان و آمریکا نخواهد بود؛ اما ظهور اهداف مشترک واشینگتن و تهران به اهرم های جدیدی برای رؤسای جمهور این دو کشور تبدیل شده است. بحران سوریه تنها نیازمند همکاری های آمریکا و ایران است. نزدیک تر شدن روابط ایران و آمریکا شاید تغییر در منطقه را تضمین نکند؛ اما بدون آن دستیابی به صلح، امیدی واهی خواهد بود.
۱۸۴/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا