خلاص شـــد‌‌‌‌‌یم

میراقربانی فر: فارغ از مسائل اقتصادی که طاقت مردمان صبور این سرزمین را از آنان گرفته بود،اعتباروعزت نام وعنوان کشوری با ۵۰۰۰ سال سابقه چون ایرانی رابه مسلخی می برد که برای جهانیان به حامی تروریسم و یکی از محورهای شرارت تبدیل شدو این مهجور شدن در معیار جهانی آن قدرافزون شد که مردمان صلح …

میراقربانی فر: فارغ از مسائل اقتصادی که طاقت مردمان صبور این سرزمین را از آنان گرفته بود،اعتباروعزت نام وعنوان کشوری با ۵۰۰۰ سال سابقه چون ایرانی رابه مسلخی می برد که برای جهانیان به حامی تروریسم و یکی از محورهای شرارت تبدیل شدو این مهجور شدن در معیار جهانی آن قدرافزون شد که مردمان صلح طلب سرزمینی که در ۵ دهه اخیر هیچگاه آتش هیچ جنگی را روشن نکرده بودند قربانی کشورهایی می شدند که حداقل سابقه حضور در دو جنگ جهانی رادرکارنامه داشتندواشغال بی دلیل این سرزمین را نیز.در این میان آنچه نباید انکار کرد و از یادبرد یکی نیز این است که روش های اشتباه و غلط و شاخه و شانه کشی برای جهانی که این روزها بیش از همه در پی صلح است ازسوی رئیس دولتی که تصور می کردبا تئوری بی نظمی جهانی می تواند به نظم نوین دست یابد،درکنار زیاده خواهی های بین المللی ایران را به لبه پرتگاهی کشاندکه درنهایت بزرگ‌ترین ضرر آن برای ایرانیانی بود که دل درگروی ایران داشتند.

۱۲ سال سخت باید می گذشت تاانتخابات ۹۲ ،یک باردیگر نشانه صلح طلبی ایرانیان شود.ایرانیان در خرداد ۹۲ پای صندوق حاضرشدندتابه افکار جنگ طلبان و افراطیون وطنی نه بگویندودولت تدبیروامیدبامهم ترین و اولین شعارش بااین عنوان که پرونده هسته‌ای را خاتمه خواهد داد،برمسند قدرت قرار بگیرد.
ایرانی که باذخیره ارزی چندده میلیاردی به دولت نهم تنفیذشده بودحال باردیگربه عقب بازمی گردد.بازگشتی به روزگاری که در آستانه دروازه جهانی شدن ایستاده بود و حال بازی را باید از سر شروع کند.

بازی از سر
رئیس دولت تدبیرو امید،محمدجوادظریف،دیپلمات برجسته ایرانی که دردولت های نهم ودهم خانه نشین شده بودبه پشت میزی که برای نشستن روی صندلی اش برحق بودبازگرداندوپرونده هسته‌ای دوباره به وزارت خارجه واگذارشدوسیدعباس عراقچی که در تیم مذاکره کننده قبلی نیزحضور داشت وطرف های مقابل حتی نمی دانستندوی زبان انگلیسی راهمچون زبان مادری اش حرف می‌زنددرمقابل تیم‌های مذاکره کننده ۶ قدرت برتر جهانی نشاند. صالحی که روزگاری درسمت وزیرامورخارجه نیز برای دولتش محل چندانی از تامل نداشت،این بارباسمت رئیس سازمان انرژی اتمی ایران،وزنی مهم در مذاکرات شد. اسامی تیم هسته ای وسمت‌هاوتحصیلات شان که اعلام شداولین نشانه هاپیداشد.اولین نشانه ها که این تیم نمی خواهد شعاربدهدوآمده تادردسرزمینی که لایق بهترین است راچاره کند.

گام به گام که پیشرفت ها انجام شدازژنو به لوزان وازلوزان به وین،انگار همه آن غرور گم شده ایرانی در این سال ها دوباره رنگ می گرفت.دیگر عجیب نبود تصویر مذاکرات مذاکره کننده ارشدایران،عباس عراقچی در حالی که با ۶ نفردیگر این سوی میز نشسته است درمقابل تصویری ازبیش از ۴۰ نفر دیگر که سوی دیگر نشسته انددرفضای مجازی دست به دست شود.این غرور زخم خورده مردمان این سرزمین بود که پا به پای مسئله هسته ای ایران از آن غبارروبی می شد. دیروز اما نقطه پایان بود.دیروز تیم مذاکره کننده هسته ای ایران راهی وین شدند تا این بار نقطه پایان را به تمام روی ۱۲ سال جدال هسته ای بگذارند.

یک روز پیش از پرواز تیم ایرانی به سمت وین بود که سی ان ان در گزارشی به شرایط ایران و جهان پرداخت.
گزارش سی ان ان می گفت:درحالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درآستانه تصدیق این موضوع  که ایران تعهداتش راتحت توافق هسته‌ای بامذاکره کنندگان بین‌المللی برآورده کرده است.اگر این‌گونه باشد،نقطه عطفی شکل خواهد گرفت. یکی از حامیان این توافق هسته‌ای می‌گوید این توافق ایران را از توسعه تسلیحات هسته‌ای دور می‌کند و ایران را به جامعه بین‌المللی باز می‌گرداند. منتقدان مدعی هستند که این توافق در نهایت به ایران اجازه خواهد داد تا سلاح‌های هسته‌ای که مشتاق به دست آوردن آن است را بسازد.(ادعایی که بر اساس گزارش‌های آژانس و اعلام مقامات ایرانی همواره رد شده است.)در بخشی دیگر از گزارش سی ان ان‌، یک سوال مشخص مطرح می شد:آیا این پایان برنامه هسته‌ای ایران خواهد بود؟ و پاسخ نیز داده می شد. پاسخ سی ان ان این بود که :«خیر. اول از همه. به اندازه یک برنامه انرژی هسته‌ای، ایران هنوز قادر خواهد بود تا اورانیوم با غنای پایین را ۳.۶ درصد برای استفاده در تاسیسات انرژی هسته‌ای تولید کند.دوم این که بسیاری از محدودیت‌ها باهدف جلوگیری ایران از توسعه سلاح‌ هسته‌ای محدودیت زمانی دارد.برای مثال، محدودیت غنی‌سازی درسطح ۳.۶ درصد فقط تا ۱۵ برقرار خواهد بود. این موضوع برای محدودیت به کار رفته در تاسیسات غنی‌سازی زیرزمینی فردو در نزدیکی شهر قم نیزصدق می‌کندوممنوعیت ساخت نیروگاه آب سنگین جدید نیز برای ۱۵ سال برقرار است.»اما سوال دیگر گزارش سی ان ان در رابطه با دستاوردهای ایران بود و پاسخش نیز در گزارش داده شده بود:«رفع تحریم‌های بین‌المللی چیزی که برای مدتی به دنبال آن بوده است.ایالات متحده و اتحادیه اروپا به برخی از تحریم‌های اقتصادی خاتمه می‌دهند.با این حال اتحادیه اروپا به نسبت آمریکا تحریم‌های بیش‌تری را لغو خواهد کرد.اتحادیه اروپا به تحریم نفت ایران پایان خواهد دادکه پول بیش‌تری را به اقتصاد ایران تزریق خواهد کرد. عرضه نفت بیش‌تر و شاید افزایش صادرات یک میلیون بشکه در روزیابیش‌تر می‌تواند قیمت‌ها را پایین آورد.اتحادیه اروپا تحریم‌های بانکی رالغوخواهدکردکه به این معنی است که ایران می‌تواند دوباره در سیستم سویفت وبانکداری الکترونیک حضور یابد.چیزی که برای مشارکت در سیستم مالی جهانی ضرورت دارد.اوباما نیز دستور لغو برخی ازتحریم‌های مالی و تجاری را صادر خواهد کرد.و اما سوال آخر این گزارش از اتفاقات آینده می پرسدوپاسخ می‌دهد که:« اگر نقضی در توافق هسته‌ای صورت گیرد، این تحریم‌ها دوباره به جای خود بازخواهند گشت. تحریم‌های سازمان ملل نیز در زمانی که ایران اقدامات مرتبط با هسته‌ای را کامل کند، لغو خواهد شد.محدودیت‌های بین‌المللی درخرید نفت ایران باعث فشار به اقتصاد این کشور در سال‌های اخیر شده است و رفع چنین تحریم‌هایی می‌تواند پاداش مالی بزرگی به ارمغان آورد.»

صبح دیروزباردیگرکری وظریف وموگرینی دروین گردهم آمدند،تاهتل کوبورگ باردیگرشاهدبزرگ‌ترین توافق قرن باشد.توافقی که ازکمترین ثمرات آن شایدبتوان به خاموش شدن تش یک جنگ تازه اشاره داشت.

دیدارهای دوجانبه آغاز شد
اولین ملاقات های دیروزصبح مابین موگرینی وظریف بود،تصاویر منتشرشده ازدیداروسخنانی که درمیان خبرنگاران مستقرردوبدل می شدنشان ازفضای همدلی داشت.کری کمی بعد از لندن و به ساعت محلی حوالی ساعت ۱۳ ظهر راهی وین شدوتصویری که توییت وزارت خارجه آمریکا از وی منتشر کردهرچند حاشیه های جذابی داشت.تصویر کری و هواپیمایی ایران ایر در یک کادر به سرعت به یکی از محبوب ترین تصاویر توییتر تبدیل شد.
دیدار مابین کری و ظریف نیز ازجذابیت های خاصی برخورداربود.ابتدادیداردر لابی هتل ومعرفی سخنگوی جدید وزارت خارجه وسپس دیداردوجانبه آغاز می شود.

آزادی های برجامی
امامهم ترین خبردیروزبدون تردیدخبری بودکه تحلیل گران وخبرنگاران هیچ کدام برای آن آماده نبودند.خبری که ابتدانخستین بارتوسط دادستان تهران اعلام شد.آزادی ۴ زندانی دوتابعیتی اززندان وایجادشرایط برای مبادله آنان با ۷ زندانی ایرانی درزندان های آمریکا بود.جعفری دولت آبادی اعلام کرد:درراستای مصوبات شورای عالی امنیت ملی ایران ومصالح کلی نظام۴ زندانی ایرانی دو تابعیتی ظرف روز جاری در چهار چوب مبادله زندانیان آزادشدند.خبردرکوتاه مدت به شوک بزرگ میان خبرنگاران تبدیل شد.

تنها دقایقی بعد بود که شوک بعدی وارد شد.همزمان با آزادی چهار تبعه دو تابعیتی از سوی ایران، دولت امریکا نیز۷ ایرانی را که در آن کشور زندانی بودند،آزاد کرده است.این افراد عبارت هسنداز نادرمدانلو،بهرام مکانیک،خسرو افقهی،آرش قهرمان،تورج فریدی،نیماگلستانه وعلی صابونچی.همچنین براساس اعلام منابع خبری طبق توافق ایران و امریکا برای مبادله تعدادی زندانی دردوکشور،دولت امریکا امروزحکم استرداد ۱۴ ایرانی دیگررالغوکرد.

جیسون رضاییان ، زندانی جنجالی دو تابعیتی ایرانی یکی ازاصلی ترین زندانیانی بود که طبق برنامه در مبادله بین زندانیان دیروز آزادشد.غیرازرضاییان،امیرمیرزاحکمتی،سعیدعابدینی ونصرت ا…خسروی.«متیو ترویک» نام زندانی پنجمی بودکه درنهایت به عنوان آمریکایی آزادشده از ایران اعلام شد.درحالی که شایعات خبرازانتقال زندانیان به عمان می داددرنهایت اعلام شدکه زندانی های دو طرف برای مبادله راهی ژنو خواهندشدتامراحل مبادله تکمیل شود.ساعتي بعد نيز خبر رسيد كه زندانيان آزاد شده  راهي ‍ژنو شده اند.
ماجرای آزادی این زندانیان راشاید برای دولت آمریکاودموکرات ها آن هم تنهاچندماه باقی مانده به انتخابات بتوان درحدشکارودستگیری بن لادن دانست.دموکرات هابه خوبی می‌دانندکه این بازگرداندن آمریکایی های دو ملیتی چه اهمیتی برای سبد رای شان داردواز سویی دیگر طرف ایرانی نیز با آزاد کردن ۷ زندانی خودودرعین حال لغو حکم استرداد ۱۴ شهرونددیگر ایرانی می تواند با قدرت در مقابل تندروهای داخلی وهمچنین ایرادگیری‌های داخلی کشوربایستد.
آزادی این گروه از زندانی ها یکی از مهم ترین و پرحاشیه ترین اتفاقات دیروزبود.درکمتر ازچند دقیقه تقریبا تمامی رسانه های آمریکایی به طور کامل درحال پوشش خبر آزادی بودند.

چشم ها همچنان در انتظار آمانو
در حالی که خبر آزادی زندانیان در صدر اخبار قرار گرفته بود.عقربه های ساعت به پایان روز نزدیک می شد. بیش از ۱۱ ساعت از اولین دیدار بین ظریف و موگرینی می گذشت اما خبری همچنان از گزارش آمانو و آژانس نبود.

در حالی که از آغازین ساعات صبح نمایندگان ایران و اتحادیه اروپا آماده بودندوجان کری به عنوان وزیرامور خارجه آمریکا نیز با دریافت تنفیذ اختیارات از اوباما راهی وین شدوحوالی ظهر به اتریش رسید اما گویا آمانو را خیال آمدن نبود.آخرین حلقه اززنجیره تحریم‌هادرحالی باید شکسته شود که در ابتدا گزارش آژانس توسط آمانو قرائت شده و در نهایت نیزبیانیه مشترک توسط ظریف و موگرینی خوانده شودودرگام آخرنیزکری است که بیانیه خودرامی خواند.
چشم ها اکنون بار دیگر به هتل کوبورگ در وین است.چشم ها به قلم هایی است که قرار است برای پاراگراف آخر و خط آخر نقطه پایان بگذارند و برای ایران دوباره نقطه پایان و دوباره از سرخط باید نوشت : ما را به سخت جانی خویش این گمان نبود.

آمانو گزارش کرد ، بیانیه صادر شد
روابط بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اکنون وارد فاز تازه‌ای می‌شود. این روزی مهم برای جامعه بین‌الملل است. من به تمام کسانی که این واقعیت را محقق کردند، به خصوص گروه کشورهای موسوم به E3/EU+3، ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تبریک می‌گویم.

تحریم های اقتصادی و ملی تمام شد

همه طرف ها باوری راسخ دارندکه این توافق تاریخی،استوارومنصفانه است، خواست های همه را تأمین می کندواجرای مناسب آن گامی کلیدی درکمک به بهبود صلح، ثبات و امنیت منطقه ای و بین المللی خواهد بود.این دستاورد به روشنی ثابت می کند که بااراده سیاسی،پشتکاروازطریق دیپلماسی چندجانبه،ماقادریم سخت ترین معضلات را حل وفصل وراه حل های واقع بینانه ای که قابلیت اجرای موثرداشته باشند پیدا کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا