حساس ترین روز در تقویم انتخابات ایران

کارشناسان انتخاباتی امروز ۲۶ دی ماه را مهمترین روز در تقویم انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی خوانده اند. قضاوت های شورای نگهبان در باره کاندیداها از عواملی است که نقش تعیین کننده در سرنوشت رقابت های انتخاباتی دارد و تاحدی چهره سیاسی مجلس آینده را مشخص می دهد. در ادوار گذشته انتخابات، روز اعلام …

کارشناسان انتخاباتی امروز ۲۶ دی ماه را مهمترین روز در تقویم انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی خوانده اند. قضاوت های شورای نگهبان در باره کاندیداها از عواملی است که نقش تعیین کننده در سرنوشت رقابت های انتخاباتی دارد و تاحدی چهره سیاسی مجلس آینده را مشخص می دهد. در ادوار گذشته انتخابات، روز اعلام نتیجه بررسی صلاحیت ها همواره خبر ساز بوده است و اتفاقات و چالش های سیاسی بسیاری در این روز شکل گرفته است.

پیش از این رئیس جمهوری و رئیس مجلس در موضعگیری مشابه تاکید کردند که شورای نگهبان با سعه صدر و بر اساس نص قانون صلاحیت داوطلبان را بررسی کند در همان حال اغلب چهره های سیاسی نیز تاکید کرده اند که برای داشتن یک انتخابات رقابتی و نیز مشارکت حداکثری این شورا می بایست از سخت گیری در رسیدگی به صلاحیت ها بکاهد. اما در سوی دیگر شماری از اصولگرایان از شورای نگهبان خواسته اند تا مجال حضور در مجلس به کسانی که آنها را عوامل نفوذ بیگانه یا اصحاب فتنه می خوانند ندهد

آخرین اظهارات سخنگوی ناظران انتخابات

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات از پایان بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس در این هیئت خبر داد و گفت؛ بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس امروز به اتمام می‌رسد و دلایل رد صلاحیت‌شدگان بطور مستند به آنها اعلام خواهد شد.

سیامک ره‌پیک سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات به روند بررسی صلاحیت داوطلبان دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در این هیئت اشاره کرد و گفت: بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در پایان وقت اداری ۲۶ دی به اتمام می‌رسد و دلایل رد صلاحیت‌شدگان بطور مستند به آنها اعلام خواهد شد. وی درباره روند بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس، افزود: بعد از بررسی‌هایی که در هیئت اجرایی صورت گرفت، فرصتی برای اعتراض به آرای هیئت‌های اجرایی بود؛‌ در این فاصله هیئت‌های نظارت استانی پرونده‌های داوطلبان اعم از کسانی که در هیئت‌های اجرایی رد صلاحیت شدند یا غیرآنها را بررسی کردند.

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات، اظهار داشت: طبق قانون، هیئت‌های نظارت استانی ضمن اینکه پرونده‌های داوطلبان را بررسی و اعلام نظر می‌کنند باید نظر هیئت مرکزی را هم کسب کنند. ره‌پیک افزود: درباره نسبت و درصد کسانی که تأیید یا رد صلاحیت شدند در حال حاضر نمی‌توانیم آمار دقیق ارائه کنیم، چرا که در اثنای کار هستیم و باید جمع‌بندی صورت بگیرد. وی ابراز داشت: بعد از اعلامی که صورت خواهد گرفت، کسانی که در این مرحله تأیید صلاحیت نشوند، فرصت دارند اعتراض خود را به شورای نگهبان اعلام کنند و این در مراکز استان‌ها نیز می‌تواند انجام شود و نیازی به حضور در تهران نیست.

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات افزود: شورای نگهبان مجموعاً برای زمان اعتراض و رأی‌گیری حدود ۲۰ روز فرصت دارد که بررسی و نتایج را اعلام کند، البته بعد از آن هم یک مهلتی برای بعضی اعتراضات دیگر وجود دارد که در زمان خودش اعلام خواهد شد. به گزارش تسنیم وی درباره بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز، تاکید کرد: هم‌اکنون فقهای شورای نگهبان که مسئولیت تشخیص صلاحیت داوطلبان خبرگان را بر عهده دارند جوانب مختلف را بررسی می‌کنند، یعنی هم بحث شرط علمی که شامل تصحیح اوراق و احیاناً آزمون شفاهی برای عده‌ای است که در آزمون کتبی قبول شده‌اند و بحث و بررسی سایر صلاحیت‌ها.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا