کابوس جدید پروازهای نوروز ۹۵

اسفندماه سال گذشته و در بحبوحه سفرهای نوروزی حسین هاشمی استاندار تهران با تاکید براین‌که قیمت‌ ۲ برابری بلیت پروازهای چارتری ظلم به مردم است، گفته بود: در ایام نوروز باید بر شرکت‌های هواپیمایی در فرودگاه‌های امام و مهرآباد بیشتر نظارت شود تا بلیت با قیمت مصوب و عادلانه میان مسافران توزیع شود. وی با …

اسفندماه سال گذشته و در بحبوحه سفرهای نوروزی حسین هاشمی استاندار تهران با تاکید براین‌که قیمت‌ ۲ برابری بلیت پروازهای چارتری ظلم به مردم است، گفته بود: در ایام نوروز باید بر شرکت‌های هواپیمایی در فرودگاه‌های امام و مهرآباد بیشتر نظارت شود تا بلیت با قیمت مصوب و عادلانه میان مسافران توزیع شود.

وی با انتقاد از هزینه‌های اضافی پروازهای چارتری افزود: این گونه خدمات پروازی و تحمیل هزینه بیشتر به مشتریان، ظلم به مردم است.

وی اضافه کرد: درباره خدمات پروازهای چارتری به وزیر راه و شهرسازی نیز گفته‌ام که آنها با تحمیل قیمت‌های دوبرابری بابت هزینه بلیت، به مردم ظلم می‌کنند و باید برای آن چاره‌ای شود.

پیش از اظهارات استاندار تهران، معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری با بیان این‌که همه مجوزهای پروازی صادر شده توسط این سازمان برنامه ای است گفته بود: در صورت مشاهده فروش به قیمت های بالاتر از نرخ های تایید شده، برخورد می‌شود.

محمد خداکرمی با بیان این‌که همه مجوزهای صادر شده توسط سازمان هواپیمایی کشوری برنامه ای است نه چارتری اظهار کرد: برخی شرکت های هواپیمایی به علت ضعف در سیستم فروش، بخشی از فروش بلیت ها را خارج از سیستم فروش رسمی خود و از طریق غیر رسمی در اختیار دفاتر خدمات مسافرتی قرار می دهند. بر این اساس برخی آژانس ها اعلام می کنند که بلیت پروازهای برنامه ای موجود نیست و صرفا این گونه بلیت ها را به متقاضیان عرضه می کنند.

وی با بیان “عنوان بلیت چارتری در برنامه ریزی های این سازمان جایی ندارد” خاطرنشان کرد: در هر صورت نرخ جابجایی مسافر نباید از نرخ های مصوب توسط این سازمان که براساس فهرست ارسالی از شرکت‌ها و در چارچوب شناورسازی نرخ ها بررسی و تایید شده تجاوز کند و این نرخ ها در سایت رسمی شرکت‌های هواپیمایی موجود است.

خداکرمی تصریح کرد: چنانچه سازمان هواپیمایی کشوری در بازرسی های خود یا در گزارش‌هاش دریافتی موردی از فروش به قیمت های بالاتر از نرخ های تایید شده را مشاهده کند، اقدامات مقتضی نسبت به برخورد قانونی با دفاتر خدمات مسافرت هوایی، شرکت های هواپیمایی و یا هر دو آنها را به عمل می آورد.

چند ماه پس از این اظهارنظر صریح یعنی در خردادماه امسال وی با چرخشی معنادار درباره پروازهیا چارتری این‌گونه گفت: «پروازهای چارتر تنها در قالب تورها مجاز است و با دفاتری که بلیت این پروازها را بصورت انفرادی بفروشند، برخورد می شود. پروازهای چارتر بخشی از فعالیت شرکت های هواپیمایی است اما این پروازها تنها در قالب تورها قابل انجام است و هیچ شرکتی حق ندارد بلیت‌های چارتر را به‌صورت انفرادی بفروشد.»

تابستان و بخشی از پاییز امسال سازمان هواپیمایی کشوری به‌عنوان متولی حمل‌ونقل هوایی کشور درگیر مسائل متعددی شد که فشارهای بیرونی برای کنار رفتن رئیس سابق این سازمان یکی از آنها بود. در ادامه اعلام عجیب و غریب آزادسازی نرخ بلیت هواپیما نیز بیش از پیش سازمان مذکور را در کانون توجهات قرار داد. ۹ آذرماه امسال در خبری که در سایت سازمان هواپیمایی بارگذاری شده بود از آزادسازی نرخ بلیت ۱۷۰ مسیر پروازی داخلی خبر داده شد.

مسئله‌ای که با واکنش شماری از مدیران این سازمان روبرو شد، چراکه آنها معتقد بودند اعلام آزادسازی نرخ بلیت هواپیما باید توسط عالی‌ترین مقام سازمان هواپیمایی یا حداقل یکی از مدیران ارشد سازمان انجام می‌شد. به هر حال از اعلام تامل‌برانگیز آزادسازی نرخ بلیت پروازها که بگذریم، طی یک ماه و چند روز سپری شده از آن روز بخش حمل‌ونقل هوایی کشور فراز و نشیب‌های زیادی را داشته است.

همانگونه که اشاره شد اعلام آزادسازی نرخ بلیت پروازهای داخلی ۹ آذرماه اعلام شد، یعنی چند روز قبل از آغاز عزیمت مردم به عتبات عالیات به مناسبت فرا رسیدن ایام اربعین.

در همان روزهای ابتدای نرخ پروازهای داخلی  از جمله تهران-مشهد، تهران-شیراز، تهران-کیش و… به سرعت سیر صعودی به خود گرفت و رکوردهای متعددی در این بخش ثبت شد. این‌گونه شد که علی‌رغم تعیین قیمت برای پرواز عتبات عالیات و وعده مسئولان و دست‌اندرکاران ذی‌ربط برای کنترل بازار، افسار بازار حمل‌ونقل هوایی از دست متولیان خارج و به دست چارترکنندگان و برخی آژانس‌های هواپیمایی افتاد.

با وجود این ناکامی اوایل دیماه امسال خداکرمی معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری بار دیگر از تعیین قیمت پروازهای نوروزی هواپیما با همکاری شرکت های هواپیمایی خبر داد.وی در این‌باره گفته بود:‌ «برای اربعین امسال سازمان هواپیمایی کشوری برنامه‌ریزی خاصی را طی سه ماه قبل از آن انجام داد و با توجه به تقاضای زیادی که برای پرواز عتبات عالیات وجود داشت سازمان هواپیمایی نسبتا توانست مدیریت خوبی در این زمینه داشته باشد. سازمان هواپیمایی کشوری برای ایام نوروز که زمان پیک آن ۲۴ اسفند تا اول فروردین است  در حال برنامه‌ریزی است.در این زمینه نیز مانند اربعین از شرکت‌های هواپیمایی دعوت می‌کنیم تا در رابطه با قیمت و دسترسی بلیت با آنها تفاهم خواهیم کرد.»

در ادامه اسعدی‌سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان این‌که ایرلاین‌ها با توجه به شرایط بازار و قیمت تمام شده تلاش می‌کنند نرخ‌‎های مناسبی را تعریف و به مسافران عرضه کنند گفته بود: فعالیت شرکت‌های هواپیمایی به صورت برنامه‌ای یا چارتری باید از سوی خود ایرلاین‌ها اعلام نیاز شود که البته شرکت‌های هواپیمایی موجود به نظر می‌رسد علاقه فعالیت به صورت صرفا چارتری را ندارند، بلکه در نظر دارند در تمام بخش‌های حمل مسافر، بار و پست هوایی به ‌صورت برنامه‌ای و چارتری در سطح  محلی، داخلی و بین‌المللی فعالیت کنند.

وی تاکید کرد: نرخ‌هایی که در مدت بعد از آزادسازی به صورت مستقیم از طرف شرکت‌های هواپیمایی از طریق دفاتر مجاز فروش و سایت آنها عرضه شده نرخ‌های نسبتا مناسبی بوده و بلیت‌های ایام نوروز نیز با همین دامنه قیمتی فعلی به فروش می‌رسد.

به گزارش تسنیم، گرچه دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرده که ایرلاین‌ها علاقه‌ای به فعالیت به‌صورت صرفا چارتری ندارند، اما نگاه به گذشته عملکرد این شرکت‌ها و گرفتاری‌های به وجود آمده برای مردم نشان می‌دهد شرکت‌های هواپیمایی اتفاقا علاقه ویژه‌ای به فروش بلیت‌های خود به‌صورت چارتری دارند. در حدود دو ماه سپری شده از اعلام آزادسازی، بلیت‌های چارتری حرف اول و آخر در بخش حمل‌ونقل مسافری کشور را زده‌اند و با توجه به همین مسئله پیش‌بینی یک آشفته بازار  برای پروازهای نوروزی چندان سخت نخواهد بود.

یکی از اساسی‌ترین الزامات آزادسازی نرخ بلیت هواپیما تناسب عرضه و تقاضا در این بخش است، اصلی که نه سازمان هواپیمایی در اجرای قانون به ان توجه داشته و نه ایرلاین‌ها. در این بین فقط با فروش بلیت پروازهای داخلی آن هم با قیمت‌های چند برابری به مردم ظلم می‌شود.

به‌نظر می‌رسد سازمان هواپیمایی کشوری به‌عنوان متولی حمل‌ونقل هوایی باید علاوه بر پیگیری تغییر ساختار به‌دنبال جذب نیروهای مجرب و جایگزین آنها به جای مدیران بازنشسته‌ای باشد که برای حضور در راس مدیریت برخی ایرلاین‌ها دورخیز کرده‌اند. بی‌شک تغییرات در این حوزه می‌تواند اهداف مورد نظر در رقابتی شدن بازار، ارتقای کیفیت پروازها، قیمت‌های مناسب حتی در ایام پیک سفر و… را محقق کند.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا