زمزمه استقراض دولت برای پرداخت حقوق

ارسلان فتحی‌پور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص تاخیر دولت در ارائه بودجه ۹۵ و برنامه ششم به مجلس افزود: دولت باید ۱۵ آذرماه بودجه را به مجلس ارائه می داد، اما الان ۲۵ دی ماه است و هنوز خبری از بودجه نیست. بودجه بریده‌ای از برنامه است و با توجه به این‌که در حال اتمام …

ارسلان فتحی‌پور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص تاخیر دولت در ارائه بودجه ۹۵ و برنامه ششم به مجلس افزود: دولت باید ۱۵ آذرماه بودجه را به مجلس ارائه می داد، اما الان ۲۵ دی ماه است و هنوز خبری از بودجه نیست. بودجه بریده‌ای از برنامه است و با توجه به این‌که در حال اتمام برنامه توسعه پنجم هستیم، دولت باید تا شهریور امسال برنامه ششم را ارائه می کرد. از این رو بعید می‌دانم بتوانیم قبل از بودجه وارد برنامه شویم.

وی با بیان این‌که مجلس سه هفته کاری دیگر دارد و بعد از آن بحث انتخابات آغاز می‌شود، اظهار کرد: پس از انتخابات، مجلس اسفندماه شروع به کار می‌کند، خیلی هم فشرده کار کنیم، باز هم زمان کافی برای بررسی بودجه و برنامه را نداریم.

وی با بیان این‌که امسال به بودجه هم نمی‌رسیم، تاکید کرد: دولت باید بودجه سه دوازدهم را به مجلس بدهد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به بحث اقتصاد مقاومتی، گفت: دولت باید برنامه را مبتنی بر سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب تدوین کند و باید تمام دوره برنامه ششم بر مبنای اقتصاد مقاومتی باشد.

وی با بیان این که اگر این اتفاق روی ندهد قطعا چالش خواهیم داشت، اظهار کرد:‌ کمیسیون اقتصادی مجلس وارد موضوع اقتصاد مقاومتی شد و تمام قوانین مزاحم را احصا کرد. طی ۶ ماه این کمیسیون تمام مواردی را که باید ملغی‌الاثر می‌کرد را احصا کرد. این مسئله به رئیس مجلس ارائه شد و آقای لاریجانی نیز آنرا به آقای باهنر ارجاع و وی نیز آنرا به معاون اول رئیس‌جمهوری ابلاغ کرد.

وی با بیان این‌که معاون اول رئیس‌جمهوری نیز این موارد را به سازمان مدیریت اعلام کرد در پاسخ به این‌ پرسش که آیا دولت این موارد را اعمال کرده است، گفت: خیر، هیچکدام از موارد اعمال نشده است، باید دولت لایحه می‌آورد که تاکنون این کار را انجام نداده است.

رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس یادآور شد:‌ این همه همایش، نمایشگاه و سخنرانی در باب اقتصاد مقاومتی برگزار می‌کنند اما در عمل اتفاقی روی نمی‌دهد.

فتحی‌پور با اشاره به این‌که برخی نمایشگاه‌ها و همایش‌ها با اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد، تاکید کرد: باید برنامه ششم منطبق بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشد غیر از این باشد نمایندگان به سختی رغبت وارد شدن به آنرا خواهند داشت.

وی با بیان این‌که اقتصاد مقاومتی تمام پتانسیل‌های بالقوه ما را به بالفعل تبدیل می‌کند، خاطرنشان کرد:کشوری مانند بنگلادش ۱۶۰ میلیون نفر جمعیت دارد، صادرات غیرنفتی این کشور سالانه فقط در رابطه با پوشاک ۳۰ میلیارد دلار است. نرخ بیکاری در این کشور یک درصد است.

فتحی پور تصریح کرد: ما با توجه به در اختیار داشتن معادن غنی، ذخائر نفت، گاز و… می‌توانیم خیلی بهتر از بنگلادش عمل کنیم و صادرات عیرنفتی بالایی داشته باشم.

وی با یادآوری این‌که برای واردات کالاهای اساسی ۱۶ میلیارد دلار ارز پرداخت می‌کنیم، بیان کرد: اگر به کشاورزی بها دهیم، این ۱۶ میلیارد دلار را به حداقل می‌رسانیم و کشور رشد می‌کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این‌که برخی دولتی‌ها می‌گویند تولید در کشاورزی صرفه ندارد، گفت: اینها دنبال واردات هستند.

وی با اشاره به اظهارات اخیر رئیس‌جمهوری که گفته بود، از کلمه رکود استفاده نکنید، افزود: آقای رئیس‌جمهوری بگویند یا نگویند امروز در کشور نیاز داریم که بازار را تحریک کنیم. امروز دولت باید تسهیلات به مصرف‌کننده بدهد که گردش نقدینگی داشته باشیم در این صورت بازار تحریک شود.

فتحی پور با بیان این‌که کسی که بیکار است ماشین یا تلویزیون قسطی به چه دردش می‌خورد، گفت: وقتی درآمدی نیست کسی دنبال این برنامه نمی‌رود. باید فرمولی ارائه دهیم که بازار از این شرایط خارج شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر این‌که هیچ کالایی در کشور ارزان نمی‌شود،  خاطرنشان کرد: نباید برجام مبنای همه چیز باشد چون با دشمنی روبرو هستیم که قابل اعتماد نیست و زیر حرفش می‌زند. باید مبنای کار اقتصاد مقاومتی و تولید ملی باشد.

وی با بیان این‌که متاسفانه بدنه دولت الان خیلی بزرگ شده است، افزود: سالانه ۱۳۰ هزار میلیارد تومان حقوق کارمندان دولتی است، رقم خیلی بالایی است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به برخی خبرها مبنی بر استقراض دولت از بانک مرکزی برای پرداخت حقوق کارمندان دولت،  بیان کرد: اگر تخلفاتی در این رابطه صورت گرفته باشد، کمیسیون اقتصادی مجلس به آن وارد می‌شود. قطعا برنامه داریم که به این مسائل رسیدگی شود و احیانا اگر از محل صندوق توسعه ملی یا جایی دیگر مبالغی برداشت شده باشد به آن رسیدگی خواهیم کرد.

پیش از این ثروتی نماینده مجلس ار بروز مشکل در پرداخت حقوق کارمندان دولت در ماه گذشته خبر داده بود و یکی از مسئولان بانکی هم  در جایی تایید کرده بود که برای پرداخت حقوق کارمندان دولت در ماه گذشته از بانک مرکزی استقراض شده بود.

فتحی پور در ادامه با اشاره به قانون مبارزه با قاچاق و سنگ‌اندازی برخی وزارتخانه‌ها در اجرای آن، تصریح کرد: قانون مذکور نوشته شده ولی آئین‌نامه‌های آن هنوز به تصویب نهایی نرسیده است. برای این کار نامه‌های زیادی به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وزارت صنعت نوشته و خواستار اجرای آن شده‌ایم اما متاسفانه در این زمینه اقدامی صورت نگرفته و گفته‌اند که «داریم آئین‌نامه‌های این قانون را تهیه می‌کنیم.»

وی با اشاره به این‌‌که دولت برای اصلاح این قانون لایحه‌ای را به مجلس آورده است، تصریح کرد: وقتی که هنوز این قانون اجرا نشده چگونه می‌خواهند آنرا اصلاح کنند؟ این قانون یک قانون خیلی متقنی است.

وی با یادآوری این‌که سالانه ۲۵ میلیارد دلار قاچاق کالا داریم، گفت: سالانه ۴۰ درصد فرار مالیاتی داریم که با قانون جدید جلوی این فرارها را می‌گیریم.

رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس با یادآوری این‌که اصلاح قانون مالیات ارزش‌افزوده و قانون پولی، بانکی در دستور کار کمیسیون قرار دارد، بیان کرد:‌ دولت هنوز لایحه‌ای در رابطه با قانون پولی و بانکی به مجلس نداده ولی به دولت یک مهلت دو هفته‌ای داده‌‌ایم که پیش‌نویس قانون را بیاورد و با طرح مجلس ادغام شود تا به این ترتیب قانون خوبی را در این حوزه تصویب کنیم.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا