اعلام آمادگی ایران برای کمک به ایجاد پارکهای فناوری در زیمبابوه

امروز طی نشستی با حضور دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و دکتر هان ماچینگوری وزیر آموزش، علوم و توسعه فناوری زیمبابوه ضمن بررسی زمینه‌های گسترش همکاری میان دو طرف، اجرایی شدن تفاهم‌نامه منعقد شده بررسی شد. به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در …

امروز طی نشستی با حضور دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و دکتر هان ماچینگوری وزیر آموزش، علوم و توسعه فناوری زیمبابوه ضمن بررسی زمینه‌های گسترش همکاری میان دو طرف، اجرایی شدن تفاهم‌نامه منعقد شده بررسی شد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در این نشست با مثبت ارزیابی کردن توافق‌های صورت گرفته میان دو طرف بیان کرد: طی چند ماه گذشته اتفاقات بسیار مثبتی در جهت گسترش همکاری بین دو کشور ایران و زیمبابوه رخ داده است. پیش از این، دوجلسه بسیار خوب و سازنده با وزیر علوم و وزیر تعاون زیمبابوه برگزار شده است و امیدواریم این نشست زمینه تحقق تفاهم‌های سازنده بین دو طرف را محقق کند.

ستاری با اعلام آمادگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اسلامی ایران در جهت انجام همکاری‌های اقتصادی و فناوری بین دوطرف افزود: این معاونت کاملا آمادگی دارد تا برای اجرایی سازی تفاهم‌نامه همکاری امضا شده بین دوطرف اقدامات لازم را صورت دهد. ایجاد شرکتهای دانش‌بنیان توسط دانشگاهیان تجربه‌ای است که در جهت توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، ضروری است و ایران ضمن آمادگی در انتقال تجربیات به زیمبابوه، از همکاری در توسعه اقتصاد دانش بنیان با بهره گیری از توانمندی دانشگاهیان و فناوران زیمبابوه استقبال می‌کند.

وی همچنین بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در تلاش برای تحقق اقتصاد دانش بنیان است، چراکه تنها بر مبنای این اقتصاد است که در مشکلات و شرایط سختی همچون تحریم‌ها، ادامه توسعه کشور در تمامی حوزه ها را فراهم می‌کند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اینکه کشور ایران جزو معدود کشورهای برتر و صاحب فناوری‌های نو خصوص حوزه‌های نانو، بایو و… بنیادی در سطح دنیاست، بر ضرورت ایجاد زیست بوم کارآفرینی برای تحقق اقتصاد دانش بنیان تاکید کرد و افزود: پارک‌های فناوری یکی از بسترهای ایجاد زیست بوم کارآفرینی هستند و آمادگی داریم نمونه‌ای از این فضا را با کمک دولت زیمبابوه در آن کشور ایجاد کنیم.

ستاری با بیان اینکه نفوذ فناوری در حوزه‌های مختلفی همچون کشاورزی ضمن ایجاد اشتغال، موجب تحقق اقتصاد مبتنی بر دانش و فناوری می‌شود، ابراز کرد: خوشبختانه با دیدگاه مثبت و نزدیکی که در دو طرف وجود دارد، زمینه گسترده‌ای برای همکاری ایجاد شده و آمادگی داریم خط اعتباری برای ایجاد شرکت‌های دانش بنیان اختصاص دهیم.

ستاری با اشاره به اینکه تجهیزات آزمایشگاهی به عنوان بخش مهم در توسعه فناوری ایفای نقش می‌کند، افزود: در حال حاضر بخش عمده‌ای از تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود و این آمادگی را داریم ضمن صادرات این تجهیزات، دانش و فناوری بومی آن را به کشورهایی همچون زیمبابوه انتقال دهیم.

ماچینگوری، وزیر علوم، دانش، توسعه فناوری زیمبابوه نیز با قدردانی از آمادگی ایران برای کمک و همکاری با این کشور، کشاورزی و حوزه زیست فناوری را یکی از زمینه‌های مهم همکاری بین دو طرف دانست و بر اهمیت ایران در گسترش توسعه اقتصاد در این حوزه‌ها بر اساس همکاری‌های دوجانبه تأکید کرد.

وی همچنین بر اهمیت گسترش همکاری‌های علمی و فناوری میان دو کشور ایران و زیمبابوه تاکید کرد.

بر اساس این گزارش، در این نشست ضمن بررسی زمینه‌های مختلف همکاری میان دو طرف، ظرفیت‌های لازم برای اجرایی ‌کردن تفاهم‌نامه امضا شده، مورد بررسی قرار گرفت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا