چرا ایرانی‌های کانادا در انتخابات شرکت نمی‌کنند ؟

کانادا از نظر جمعیت ایرانی‌های مهاجر سومین کشور دنیاست اما بیش از  ۴۰۰ هزار ایرانی ساکن این کشور امسال امکان شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را ندارند. بر اساس اعلام رئيس ستاد انتخابات خارج از کشور،در ۹۶ کشور جهان صندوق‌های رأی مستقر شده و در روز ۲۴ خرداد از ساعت ۸ صبح به وقت محلی …

کانادا از نظر جمعیت ایرانی‌های مهاجر سومین کشور دنیاست اما بیش از  ۴۰۰ هزار ایرانی ساکن این کشور امسال امکان شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را ندارند. بر اساس اعلام رئيس ستاد انتخابات خارج از کشور،در ۹۶ کشور جهان صندوق‌های رأی مستقر شده و در روز ۲۴ خرداد از ساعت ۸ صبح به وقت محلی این کشورها، ایرانی‌ها با ارائه گذرنامه می‌توانند رأی دهند. در انگلیس و آمریکا هم با هماهنگی‌های صورت گرفته با مقام‌های این کشورها صندوق‌های رأی در دسترس ایرانی‌هاست. در  لندن، با وجود قطع روابط دیپلماتیک میان دو طرف، در محل دفتر حافظ منافع ایران واقع در سفارت ایران رای‌گیری صورت می‌گیرد.

در کانادا اما در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری ایرانی‌ها نمی‌توانند پای صندوق‌های رأی بروند. سید کاظم سجادی رئیس ستاد انتخابات خارج از کشور گفته است به دلیل بسته بودن سفارت جمهوری اسلامی ایران و به خاطر اینکه امکان ارائه خدمات کنسولی در این کشور به هموطنان وجود ندارد در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امکان ایجاد شعب‌های اخذ رای در کانادا فراهم نشده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که دولت کانادا  از تأمین امنیت رای‌گیری را سرباز زده و همین مسئله امکان رأی دادن را از ایرانی‌های ساکن کانادا گرفته است. به صورت معمول برای برگزاری رای‌گیری دولت میزبان باید امنیت را برای اخذ رأی در سفارتخانه یا دفتر حافظ منافع کشورها تأمین کند اما مقام‌های دولت کانادا این مسئولیت را نپذیرفته‌اند.
چرا ایرانی‌های کانادا در انتخابات شرکت نمی‌کنند ؟
 وزیر امور خارجه کانادا چندی پیش مدعی شده بود که مقام‌های ایرانی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری  در این کشور اقدام نکرده‌اند. سید عباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اما به تازگی در واکنش به این ادعا اعلام کرد که مسئولیت برگزار نشدن انتخابات ریاست جمهوری برای ایرانی‌های مقیم کانادا، متوجه دولت این کشور است که با اقدام نسنجیده و غیرمنطقی خود در تعلیق روابط میان دوطرف، موجب تعطیلی سفارتخانه‌های دو کشور و قطع ارائه خدمات کنسولی به ایرانی‌ها، از جمله  امکان اخذ رای در شهرهای کانادا شده است. دولت کانادا ۹ ماه پیش به طور یک‌جانبه روابط دیپلمایتک خود با ایران را قطع کرد.
در کانادا بر اساس آمار اعلام شده معاون اسناد هويتي سازمان ثبت احوال کشور ۴۱۰ هزار ایرانی ساکن هستند.  بر اساس این آمار بيشترين تعداد مهاجرين ايراني با يک ميليون و ۴۰۰ هزار نفر جمعيت مربوط به کشور آمريکاست و بعد از آن با حضور ۸۰۰ ایرانی  امارات  قرار دارد. از لحاظ جمعیت ایرانی‌ها  انگليس و کانادا هر کدام با ۴۱۰ هزار نفر جمعیت در رده سوم قرار گرفته‌اند.
چرا ایرانی‌های کانادا در انتخابات شرکت نمی‌کنند ؟

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا