نگاهی به زندگی و مرگ پرستار مهربان و وظیفه شناس نیشابوری

به گزارش شفا آنلاین، سید محمد رضایی ثانی که بدون واهمه از احیای بیمار مبتلا به آنفلوانزا، به زیباترین شکل رسالتی را که بر عهده داشت به انجام رساند، پس از چند روز بستری شدن در بیمارستان ۲۲ بهمن نیشابور به دلیل ابتلابه بیماری‌آنفلوانزا پنج روز قبل درگذشت. این در حالی است که وزیر بهداشت …

به گزارش شفا آنلاین، سید محمد رضایی ثانی که بدون واهمه از احیای بیمار مبتلا به آنفلوانزا، به زیباترین شکل رسالتی را که بر عهده داشت به انجام رساند، پس از چند روز بستری شدن در بیمارستان ۲۲ بهمن نیشابور به دلیل ابتلابه بیماری‌آنفلوانزا پنج روز قبل درگذشت.

این در حالی است که وزیر بهداشت اعلام کرده است: خبر درگذشت سید محمد رضایی ثانی، پرستار بیمارستان ۲۲ بهمن نیشابور موجب تألم و تأثر شد. فوت این پرستار فداکار که حین احیای بیمار مبتلا به آنفلوانزای H1N1 خود به این بیماری مبتلا شد یک بار دیگر ثابت کرد، حرفه کادر بهداشتی و درمانی کشور، نه یک شغل که خدمتی شبانه روزی با توشه‌ای گرانسنگ از دانش، تجربه، عشق، فداکاری و ایثار است؛ خدمتی که با هیچ معیار مادی‌ قابل قیاس و جبران نیست.

حمید آشیانی، سرپرستار پست اورژانس و همکار سید محمد رضایی ثانی درخصوص ویژگی‌های شخصیتی این پرستار باگذشت گفت: در حرفه پرستاری از خود گذشتگی، صداقت و داشتن وجدان کاری از مهمترین ویژگی‌های یک پرستار است که با جرأت می‌توانم بگویم در طول ۵ سال آشنایی با سید محمد، فهمیدم این ویژگی‌ها چند برابر از آنکه باید در او وجود داشت.

وی ادامه داد: نه اینکه بخواهم در نبود سید محمد از او تمجید کنم، بلکه در طول این سال‌ها در هر لحظه از زمان‌ کاری و برخورد او با بیماران به این نتیجه رسیدم که در مواقع نجات جان یک بیمار خود را نادیده می‌گرفت و از جان و دل تلاش می‌کرد تا سلامتی را به بیمار بازگرداند.

سید محمد پس از فارغ التحصیلی در رشته پرستاری از دانشگاه علوم پزشکی ایران مدتی در بیمارستان هفت تیر شهر ری خدمت کرد و پس از ابلاغ دستور انتقال از کلانشهر به شهرستان‌ها توسط رئیس جمهوری قبل، به بیمارستان ۲۲ بهمن نیشابور منتقل شد. سه سال در بخش اورژانس و ۳ سال در بخش جراحی مردان مشغول به کار بود که در تمام این مدت همکار بودیم.

آشیانی ویژگی مثبتی را که در طول این سال‌ها، از سید محمد رضایی ثانی سراغ دارد حلال واری او دانسته و افزود: سید محمد به کسب رزق حلال توجه ویژه‌ای داشت به همین دلیل در طول مدت زمانی که به شیفت کاری اش اختصاص داشت، با تمام وجود خدمت‌رسانی می‌کرد و برایش فرقی نداشت بیماری که به مداوای او می‌پردازد کیست بلکه تنهابه نجات جان بیمار اهمیت می‌داد و در مواقع خدمت، خود و خانواده اش را فراموش می‌کرد.

البته او در کارش تبحر داشت بخصوص که در مواقع اضطراری سایر همکاران روی توانایی‌های او حساب می‌کردند.

سید محمد یک پسر دو و نیم ساله به نام امیر حسین دارد. خانواده به او وابستگی خاصی داشتند که البته به طور قطع حق داشتند زیرا فردی که برای بیماران تا این حد از خودگذشتگی داشت بدون شک، در ذهن اعضای خانواده خود، جز ویژگی‌های مثبت و تأثیر گذار چیزی به جا نگذاشته است.

آشیانی با بیان اینکه سید محمد رضایی ثانی به ورزش اهمیت می‌داد و به بیماری خاصی مبتلا نبود خاطر نشان کرد: در طول هفته با همکار و دوست چندین ساله ام، به باشگاه‌های ورزشی می‌رفتیم، اما از دو ماه قبل بخشی که در آن فعالیت می‌کنم تغییر کرد، کمی از یکدیگر دور شدیم
و کمتر او را می‌دیدم تا اینکه هفته گذشته یکی از همکاران به من اطلاع داد محمد به دلیل ابــتلا به بیماری آنفلوانزا در بیمارستان بستری شده است.

به ملاقات او رفتم و متوجه شدم به دلیل رسیدگی به یک زن باردار که در همین بیمارستان بستری بود او هم مبتلا به بیماری آنفلوانزا شده و با علائم تنگی نفس رو به رو شده که برای رسیدگی بیشتر در بیمارستان بستری شده است، با این حال به هیچ عنوان از زبان او نشنیدم گله‌مند باشد، بلکه مثل همیشه خدمت‌رسانی به بیماران بخصوص این بیمار را که بدحال و در وضعیت C.P.R بود وظیفه خود می‌دانست.

وی با اشاره به اینکه هنوز باورم نمی‌شود در مراسم خاکسپاری همکاری شرکت کرده ام که جز خوبی و انسانیت در او سراغ ندارم، گفت: سید محمد جوان بسیار برازنده‌ای بود و با رفتنش خانواده اش ماتم سنگینی را متحمل شده‌اند.

تألم جامعه پزشکی
دکتر محسن عظیمی‌نژاد، رئیس دانشکده علوم پزشکی نیشابور در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه زندگی از بارز ترین ویژگی های این پرستار خدوم به شرافت و تلاشگر بودن وی اشاره و اظهار کرد: سید محمد رضایی ثانی انسان و پرستار شریفی بود که در طول سال‌های فعالیت در بیمارستان ۲۲ بهمن نیشابور ثابت کرد به غیر از خدمت به بیماران و تلاش برای نجات جان همنوعانش دغدغه دیگری ندارد.

حتی آن زمان که متوجه شد در اثر مراقبت از زن بارداری که به آنفلوانزا مبتلا بود و در این بیمارستان بستری و در نهایت فوت شد، دچار بیماری آنفلوانزا شده است برخلاف توصیه‌های کادر درمانی مبنی بر استراحت بیشتر، حاضر نشد از رسالت کاری اش دست بکشد و در محل کار حضور پیدا می‌کرد. اما متأسفانه هفته گذشته وضعیت جسمانی این پرستار شایسته نامناسب شد و با نتیجه مثبت تست‌های مربوطه، ابتلای وی به بیماری آنفلوانزا تأیید شد و پس از سه روز بستری، در حالی که وضع عمومی خوبی نداشت به اصرار خانواده اش، به بیمارستان قائم مشهد منتقل شد و در فاصله کوتاهی درگذشت.
دکترعظیمی نژاد با بیان اینکه وی به بیماری خاصی مبتلا نبوده است، تصریح کرد: چند مرتبه با مراجعه به بیمارستان از نزدیک با سید محمد رضایی ثانی ارتباط داشتم و او را فردی سالم و بسیار مؤدب دیده بودم. درگذشت چنین فرد وظیفه شناسی موجب تألم جامعه پزشکی کشور و شهرستان نیشابور است.
۱۸۴/

دکمه بازگشت به بالا