نامه جان کری هیچ‌گونه ارزش قانونی ندارد

محمدصالح جوکار در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نامه وزیر امور خارجه آمریکا به ظریف در مورد مصوبه اخیر آمریکا در خصوص ایجاد محدودیت برای صدور ویزا برای ۳۸ کشوری که در طول پنج سال گذشته به ایران سفر کرده‌اند، گفت: این نامه هیچ گونه وجاهت قانونی ندارد چرا که آقای جان کری مسئولی …

محمدصالح جوکار در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نامه وزیر امور خارجه آمریکا به ظریف در مورد مصوبه اخیر آمریکا در خصوص ایجاد محدودیت برای صدور ویزا برای ۳۸ کشوری که در طول پنج سال گذشته به ایران سفر کرده‌اند، گفت: این نامه هیچ گونه وجاهت قانونی ندارد چرا که آقای جان کری مسئولی نیست که بتواند این قانون را نقض کند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر وقتی رئیس جمهور آمریکا قانونی را برای اجرا تأیید می‌کند دیگر جایی برای تکذیبیه و یا انتشار نامه‌ای جهت رفع نگرانی‌ها وجود ندارد، آن هم در شرایطی که این قانون صراحتا در راستای تعهد اجرای برجام و نقض آن تنظیم شده است.

جوکار با بیان اینکه مصوبه اخیر آمریکا گردشگری و ورود گروه‌های اقتصادی را با مشکلات جدی مواجه می‌کند، گفت: آمریکا با این قانون اهداف مندرج در اجرای برجام را نقض کرده است. در چنین شرایطی اخیرا سخنگوی کاخ سفید با وارد کردن اتهام حمایت از تروریست‌ها به ایران موضوع ادامه تحریم‌ها را مطرح کرده است. این‌ها همه نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها قابل اعتماد نیستند و به دنبال تداوم تهدیدات، فتنه‌گری و دسیسه‌چینی هستند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر اینکه نامه جان کری سندیت ندارد، گفت: آقای جان کری مقامی نیست که بخواهد چنین تعهداتی را بدهد. حال اینکه اگر قرار به تداوم چنین قوانینی باشد سوال این است که با تغییر دولت قرار است سرانجام برجام چه چیزی شود. قطعا باید وزارت خارجه موضوعاتی از این دست را جدی‌تر بگیرد چون در غیر این صورت مشکلات جدی بوجود می‌آید.

وی در پایان اظهار کرد: اگر قرار به تداوم چنین سیاست‌هایی باشد قطعا تغییر دولت آمریکا تأثیرات بسزایی در روند اجرای برجام و عدم اجرای تعهدات طرف مقابل می‌گذارد که این قابل قبول نیست.
۱۸۴/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا