وقوع یک تخلف مالی بزرگ در دولت قبل!

اسحاق جهانگیری جریان سفر یک روزه به استان هرمزگان (جزیره کیش) در نشست نقش مناطق آزاد اظهار کرد: چندی پیش رییس کل بانک مرکزی طی نامه‌ای به رییس جمهور اعلام کرد که در ماه‌های پایانی سال ۸۹ در یک مرحله مبلغ ۴۱ هزار میلیارد ریال و در یک مرحله ۱۳۰ هزار میلیارد ریال از منابع …

اسحاق جهانگیری جریان سفر یک روزه به استان هرمزگان (جزیره کیش) در نشست نقش مناطق آزاد اظهار کرد: چندی پیش رییس کل بانک مرکزی طی نامه‌ای به رییس جمهور اعلام کرد که در ماه‌های پایانی سال ۸۹ در یک مرحله مبلغ ۴۱ هزار میلیارد ریال و در یک مرحله ۱۳۰ هزار میلیارد ریال از منابع بانک مرکزی بنا به دستور مقامی، (برداشت و) به خزانه واریز شده است. این در حالی است که منابع بانک مرکزی متعلق به مردم است و نباید بدون صدور مجوزهای قانونی از آن برداشت شود.

وی ادامه داد: آقای رییس جمهور نیز طی نامه‌ای مسئولیت بررسی این موضوع را به من سپردند و گفتند که بررسی کنم و چنانچه مشخص شد که این نقل و انتقال براساس قانون صورت گرفته است دولت به بانک مرکزی بدهکار می‌شود اما چنانچه پس از پیگیری‌ها مشخص شد که این کار برخلاف قانون صورت گرفته مقام دستوردهنده را به مراجع قضایی و دادگاه معرفی کنم. من نیز بیش از سه ماه است که در حال پیگیری این موضوع هستم.

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری و اقتصادی جزیره کیش اظهار کرد: کیش جزیره‌ای استثنایی و زیبا با طبیعت و سواحل منحصر به فرد است که چنانچه برخی محدودیت‌های زیست محیطی وجود نداشت امروز از این ساحل درآمدهای میلیاردی حاصل می شد. با این وجود کماکان با برنامه‌ریزی‌های دقیق در آینده کیش می‌تواند به یک قطب مهم گردشگری و تجارت در منطقه تبدیل شود.

جهانگیری همچنین با بیان اینکه نباید نسبت به جزایر خلیج فارس کم توجه باشیم اظهار کرد: یکی از اقدامات بسیار خوبی که در جهت توجه به جزایر مهم خلیج فارس انجام گرفته است تحت حمایت قرار گرفتن این جزایر از سوی مناطق آزاد قشم و کیش است.

وی با بیان اینکه عمران و آبادانی جزایر جنوبی و ورود جمعیت به آن‌ها می تواند به عنوان یک پتانسیل خوب برای مناطق جنوبی مطرح باشد، به اهمیت جزایر جنوبی از لحاظ امنیت اشاره و خاطرنشان کرد: جزایر جنوبی از بعد امنیت ملی حایز اهمیت هستند چرا که دیگران مکررا تلاش می‌کنند تا یک ناو متحرک را به آب‌های خلیج فارس وارد کنند و بگویند که در این خلیج یک ناو دارند این در حالی است که جزایر جنوبی کشور سرمایه‌های بی نظیر امنیتی محسوب می‌شوند و نباید هیچ‌گاه خالی از سکنه باشند. این جزایر سپر اصلی دفاعی کشور هستند و باید حتما در آن‌ها جمعیت و امکانات به اندازه مورد نیاز وجود داشته باشد.

جهانگیری گفت: دولت همواره خود را مسئول اصلی تامین امنیت خلیج فارس دانسته و می‌داند و در آینده نیز از سرمایه‌های این خلیج حفاظت خواهد کرد.

معاون اول رییس جمهور در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به روند تشکیل مناطق آزاد در کشور خاطرنشان کرد: از زمانی که قانون تشکیل مناطق آزاد به سختی در مجلس تصویب شد، همواره سیاست‌ها و تلاش‌ها در این مسیر بود که مناطق آزاد تبدیل به کانون‌های سرمایه گذاری و توسعه صادرات شوند و همگان نیز پیگیر تحقق این امر بوده و هستند.

وی خاطرنشان کرد: منطقه آزاد منطقه‌ای است که در آن برخی از مقررات دست و پاگیر که در کل کشور اعمال می‌شود برای انجام راحت‌تر کارها در این مناطق اعمال نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه دوران پسا تحریم مقطعی جدید و مهم است که به برنامه ریزی جدی نیاز دارد، گفت: باید برنامه ریزی‌هایی کنیم و مشخص کنیم که ایران قرار است چگونه در این دوران با شرکت‌های خارجی همکاری وفعالیت داشته باشد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه ایران در آینده می‌تواند بخشی از اقتصاد دنیا را به حرکت در آورد خاطر نشان کرد: امروز دنیا به دنبال کانون‌های آمادگی برای توسعه است. ایران کشور اول دارنده گاز و کشور سوم دارنده نفت در دنیا است و جمعیتی بالغ بر ۷۰ میلیون نفر دارد. همچنین اطراف ما نیز بیش از ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت زندگی می‌کنند که می خواهند گام های نخست توسعه را بردارند. همه این امتیازات می‌تواند در کنار تعریف دیپلماسی عاقلانه و تعامل مثبتی با دنیا شرایطی فراهم کند که دنیا متقاعد شود که ایران کشور ارزشمندی برای سرمایه گذاری است. ما باید دست به دست یکدیگر بدهیم که ایران به کانون توسعه منطقه‌ای تبدیل شود.

وی با اشاره به وجود ثبات و امنیت در کشورمان ادامه داد: امروز در شرایطی که داعش تکفیری‌ها و فعالیت‌های افراط گرایانه در منطقه و جهان بیداد می‌کند دنیا مشاهده می‌کند ایران هم به عنوان کانون ثبات و امنیت منطقه و هم به عنوان کشوری ثبات ساز در منطقه مطرح است.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای شرایط پساتحریم گفت: هنر دولت و هنر شخص آقای روحانی این بود که توانست در پیچیده ترین مسأله سیاسی کشور یعنی موضوع هسته‌ای به گونه عمل کند که همگان نسبت به آن به اجماع برسند و احساس کنند که حرکتی منطقی و آبرومند انجام شده است.

جهانگیری گفت: در مسأله اقتصادی نیز باید به گونه‌ای عمل کنیم که مانند موضوع هسته‌ای در داخل میان تمام نیروهای فعال حول مسائل اقتصادی اجماع صورت بگیرد و توسعه مورد نظر فراهم شود.

وی ادامه داد: در مقطع فعلی اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نخ تسبیحی است که می‌تواند اجماع در کشور و نیز تحقق توسعه را در آینده محقق کند.

جهانگیری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید به اهمیت بالای منطقه آزاد کشور بر لزوم اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و راهبردهای آن از سوی مدیران عامل این مناطق خاطرنشان، کرد: تمام رویکردهای اقتصاد مقاومتی به ویژه بند ۱۱ این سیاست یعنی توسعه عمل مناطق آزاد به منظور انتقال فناوری‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید و تامین نیازهای ضروری و منابع مالی باید از سوی مدیران و مسئولان مناطق آزاد مورد تاکید و توجه قرار بگیرد.

وی همچنین با انتقاد از مخالفت مجلس شورای اسلامی نسبت به ایجاد مناطق آزاد جدید در کشور اظهار کرد: دولت پس از بررسی‌های بسیار به این نتیجه رسید که برخی از مناطق کشور از جمله زابل در استان سیستان و بلوچستان و بانه در استان کردستان تبدیل به منطقه آزاد شوند اما این مسائل پس از کلی کش و قوس پس از اینکه در صحن علنی مطرح می‌شود با برخی تفاسیر رد می‌شود. این در حالی است که تصمیم برای ایجادچنین مناطقی تصمیم توسعه‌ای است و برای رد آن نیز باید حرف منطقی زده شود.

وی همچنین با تاکید بر لزوم عملکرد شفاف مدیران مناطق آزاد گفت: متاسفانه با وجود اینکه اطلاعاتم در مورد مفاسد اقتصادی در دوره گذشته بسیار است برخلاف آنچه که برخی رسانه‌ها مطرح می‌کنند، از بگم بگم متنفر هستم. همواره نیز شیوه مدیریتی‌ام دفاع از مدیران پیش از خود بوده است، اما باید بگویم که در دوره گذشته خیلی در حق کشور ظلم کردند. آن‌ها با شعار (مبارزه با) مفاسد، خوشنام‌ترین و انقلابی‌ترین افراد را از صحنه‌ها حذف کردند اما در همان دوران بدترین فسادهای تاریخ در کشور اتفاق افتاد که یکی از‌آن‌ها آقایی است که امروز در حال محاکمه در مراجع قضایی است.

وی با بیان اینکه مناطق آزاد در آن دوران یکی از کانون‌هایی بود که گویی حیات خلوت بوده است، ادامه داد: در مورد برخی مناطق آزاد به ویژه کیش گزارش‌های خیلی بدی از تخلفات در دوران قبل به ما داده شده است و ما نیز مکلفیم که از بیت المال مسلمین دفاع کنیم تا چنانچه در جایی قصوری انجام گرفته یا بی قانونی شده است، آنها اصلاح کنیم.

جهانگیری تاکید کرد:‌ در مورد مناطق آزاد به ویژه قشم ،‌کیش و چابهار گزارش‌های خوبی به من نرسیده است و مدیران عامل این مناطق باید حتما بدون ترس از احدی با جدیت پیگیر آن‌ها باشند.

وی اظهار کرد: مبارزه با فساد هزینه می‌خواهد و من نیز این مسئولیت را قبول کرده‌ام و یک ذره هم در من تردید به وجود نیامده است.

معاون اول رئیس جمهور در پایان با بیان اینکه اتفاقاتی که در گذشته افتاده ممکن است امروز نیز اتفاق بیفتد تاکید کرد: به همین دلیل است که دولت یازدهم مکررا می‌گوید که هیچ خط قرمزی ندارد و چنانچه گزارش تخلفی به دست ما برسد سریعا عمل خواهیم کرد.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا