در هوای آلوده چه مواد غذایی مصرف کنیم؟

توصیه ما به شما بخصوص به گروه های پر خطر مثل کودکان، سالمندان، بیماران قلب و عروق و تنفسی و بیمارانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند آن است که تا حد امکان از خارج شدن از خانه خودداری کنند. برای کاهش اثرات مخرب آلودگی بر سلامت بدن، راه های دیگری نیز وجود دارد که یکی …

توصیه ما به شما بخصوص به گروه های پر خطر مثل کودکان، سالمندان، بیماران قلب و عروق و تنفسی و بیمارانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند آن است که تا حد امکان از خارج شدن از خانه خودداری کنند.

برای کاهش اثرات مخرب آلودگی بر سلامت بدن، راه های دیگری نیز وجود دارد که یکی از مهمترین آنها تغذیه سالم است.

کارشناسان تغذیه توصیه می کنند در هوای آلوده بیش از گذشته غذاهای حاوی آنتی اکسیدان مصرف کنید تا احتمال بروز استرس های اکسیداتیو کاهش یابد.

ویتامین های A، E، C، کاروتنوئیدها و پلی فنول ها از مهمترین آنتی اکسیدان ها هستند. این ویتامین ها قادرند سموم را از بدن دفع نمایند. حال به شما خواهیم گفت هر یک از این ویتامین ها را در چه مواد غذایی طبیعی می توان یافت.

انواع مرکبات مانند پرتقال، نارنگی و لیمو منبع خوبی برای تأمین ویتامین C هستند. ویتامین C را می توانید در تمام سبزی ها و میوه های تازه بیابید. البته حساسیت این ویتامین به حرارت، نور و pH محیط بسیار بالاست. بعنوان مثال افزودن جوش شیرین به غذا یا حرارت دادن سبزی و میوه باعث غیر فعال شدن ویتامین موجود در آنها می گردد. بنابراین بهتر است این میوه ها و سبزیجات را تازه مصرف کنید.

تخمه آفتابگردان، روغن‌ سویا، جوانه گندم و انواع ماهی به ویژه ماهی سالمون بهترین منبع ویتامین E هستند. افراد می‌توانند در مواقع هوای آلوده به مصرف این مواد توجه بیشتری کنند به شرط آنکه چربی خون نداشته باشند.

روی از مواد غذایی موثر بر کاهش اثرات مخرب آلودگی هوا بر بدن است که در انواع گوشت و غلات به خصوص غلات سبوس دار، به وفور یافت می شود. غذاهای حاوی آهن و روی و همچنین سیر، بهترین کمک‌کننده برای دستگاه تنفسی است. اسید فیتیک موجود در غلات از مهمترین منابع روی محسوب می شود.

در سیب ماده ای به نام پکتین وجود دارد که سرب را بطور کامل از بدن دفع می کند. پرتقال، لیمو، گریپ فروت، توت فرنگی، هویج و غلات سبوس دار نیز سرشار از پکتین هستند.

شیر و لبنیات نیز عوارض ناشی از آلودگی هوا بر دستگاه تنفس را کاهش می دهند.

نوشیدن آب و مایعات نیز تاثیر به سزایی در دفع سموم از بدن دارد. شاید در فصل سرد سال کمتر احساس تشنگی کنید، اما به یاد داشته باشید نوشیدن مایعات و چای کمرنگ برای ترغیب بدن به دفع سموم ضروری است.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا