گلایه های بخش خصوصی به تدوین برنامه ششم توسعه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، محسن جلال‌پور در نهمین نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران به انتقادات بخش خصوصی به تدوین برنامه ششم توسعه اشاره و تاکیدکرد: باید مسیر اقتصاد ایران به سمت توسعه بخش‌های مختلف و استفاده از توان بخش خصوصی پیش برود و از اقتصاد وابسته به نفت دوری شود و …

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، محسن جلال‌پور در نهمین نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران به انتقادات بخش خصوصی به تدوین برنامه ششم توسعه اشاره و تاکیدکرد: باید مسیر اقتصاد ایران به سمت توسعه بخش‌های مختلف و استفاده از توان بخش خصوصی پیش برود و از اقتصاد وابسته به نفت دوری شود و به همین جهت حضور پررنگ اتاق در کمیته‌های سه‌گانه و شوراهای تدوین برنامه ششم توسعه باید در نظر گرفته شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه برنامه‌هایی که دولت در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی کرده، چندان واقع بینانه نیست، تصریح کرد: نمونه آن رشد ۸ درصدی برای اقتصاد کشور است که برای رسیدن به این مهم باید سالانه ۱۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی انجام شود که چندان دست‌یافتنی نیست و از آن طرف شاهدیم که برنامه‌های قبلی توسعه کم‌تر از ۳۰ درصد محقق شده است.

وی عدم توجه به زیرساخت‌ها و هدف‌گذاری کلان را از جمله نواقص برنامه ششم برشمرد و گفت: موتور توسعه در برنامه ششم مشخص نیست.

جلال‌پور به این نکته هم اشاره کرد که در این برنامه باید چگونگی کوچک شدن دولت، زمان، نحوه اجرا و سازمان‌ها و اداراتی که در آن باید در نظر گرفته شوند، شفاف و روشن شود.

وی تقویت صادرات را یکی از اصل‌های اساسی برای تحریک تقاضا عنوان کرد و گفت: صادرات تنها موردی است که بدون ایجاد تورم‌، می‌تواند به تقویت اقتصاد کمک کند، اما اهمیت لازم و برنامه جدی برای آن در برنامه ششم دیده نشده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین سهم پژوهشی که قرار است، دولت به ۳ درصد افزایش دهد، برای بخش خصوصی دیده نشده و بارها گفته‌ایم، پژوهشی که خود دولت انجام دهد و دولت بر آن نظارت کند، در قفسه‌ها و کتابخانه‌ها خاک خواهد خورد و بخش خصوصی باید حضور جدی در این زمینه داشته باشد.

جلال‌پور درمورد تسویه بدهی‌ دولت به بخش خصوصی گفت: به جز بخش خصوصی، صندوق‌های بازنشستگی، سازمان تأمین‌ اجتماعی و بانک‌ها هم هستند که در برنامه ششم به آنها پرداخته نشده است که جزء نواقص جدی برنامه است.

به اعتقاد رئیس پارلمان بخش خصوصی هیچ پایشی در برنامه ششم انجام نشده و در نهایت در پایان ۵ سال گفته می‌شود که چرا درصد کمی از آن انجام شده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران در بخش دیگری از سخنان خود به بودجه‌ریزی سال ۹۵ اشاره کرد و افزود: این روزها به‌دلیل هیجانات انتخابات پیش رو و نوسانات بین‌المللی کم‌تر به این مسئله توجه می‌شود و به نوعی در سایه قرار گرفته است، درحالی که این اولین بودجه پساتحریم بوده و قرار است بخش خصوصی حضور بیش‌تری در آن داشته باشد.

وی بابیان این که بودجه نباید با محوریت نفت باشد، گفت: این برنامه توسعه صادرات غیرنفتی، نگاه جدی به بخش مسکن، نظام‌دهی به سیستم‌های مالی و بانکی، بهبود فضای کسب و کار داشته باشد.

جلال پور خاطرنشان کرد: همچنین تأکید می‌شود که اولویت بر بدهی‌های دولت، نگاه جدی به واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام و ایجاد تسهیلات به بخش خصوصی برای استفاده از فاینانس‌های خارجی باید در اولویت قرار گیرد.

نوک پیکان انتقاد رئیس اتاق ایران این بار نحوه خصوصی‌سازی دولت و واگذاری ها را نشانه رفت و گفت: سروصدایی که در کشور درمورد خصوصی‌سازی ایجاد شده، به هیچ وجه با حقایق هماهنگ نیست و آنچه درمورد خصوصی‌سازی عنوان می‌شود، مورد تأیید بخش خصوصی نبوده و نیست.

جلال‌پور گفت: دولت در خصوصی‌سازی بیش‌تر به قیمت‌گذاری، فروش پول و اموال نگاه کرده تا ایجاد اشتغال که این ایراد و انتقاد به آن وارد است و همان میزان کمی که به بخش خصوصی واگذار شده در لبه تیغ انتقادات جدی است و توقع ما این است که قانونگذاران و گردانندگان کشور به قوانینی که گذاشته‌اند، احترام بگذارند.

وی با اشاره به واگذاری‌ پروژه‌های نیمه تمام عمرانی نیز اظهار داشت: انتظار می‌رود در واگذاری پروژه‌ها، خصوصا پروژه‌های نیمه‌تمام نگاه جدی، کارشناسی و اصولی اتفاق بیفتد و در این زمینه با ایجاد و حفظ بنگاه‌ها می‌توان به اتمام پروژه‌ها امیدوار بود، تا پس گرفتن و فروختن اموال برای دولتی که طی سال‌های گذشته از میلیاردها دلار پول نفتی استفاده بهینه نکرده است.

انتقاد چهارم رئیس اتاق بازرگانی ایران به دستگاه قضا و نگاه قوه قضائیه به فعالیت‌های اقتصادی در کشور بود.

جلا پور گفت: تبعیضی که به فعالیت بخش خصوصی در کارها و فعالیت‌ها مختلف وجود دارد، قابل قبول نیست. فشار جدی به کارآفرینان، فشار بانک‌ها و سازمان‌ امور مالیاتی از یک طرف و ورود جدی حوزه قضائیه با رکودی که امروز وجود دارد، هم به تنهایی قابل قبول نیست، چه برسد، به خطاها و خلاف‌هایی که در بخش‌های دیگر اقتصاد اتفاق می‌افتد، تبعیض، عدم دقت و سایه سنگینی تصمیمات سیاسی در کشور حاکم کرده و فشارهایی که بخش خصوصی به همین دلیل تحمل می‌کند، را به قوه قضائیه یادآوری می‌کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نگاه جدی اتاق و فعالان اقتصادی به شرایط جدی امروز کشور این است که حداکثر استفاده را به نفع اقتصاد خود در بخش خصوصی به عمل آورند؛ چرا که تنها طرف حساب ما ۱+۵ نیست، بلکه کشورهای آسیایی، بلوک شرق، CIS و آفریقایی موقعیت خوبی برای ما محسوب می‌شوند.

رئیس پارلمان بخش خصوصی همچنین به مصوبه اخیر کنگره آمریکا در مورد ایران نیز اشاره‌ای کرد و تصریح کرد: این مسئله بیش از آنکه به ما آسیب بزند، به کشورهای ۱+۵ و ۳۷ کشور دوست آمریکا صدمه وارد خواهد کرد و نباید موقعیت مطلوب فعلی ایران و بازار خوب منطقه را از دست بدهند، هرچند که نگاه ما، به همه ظرفیت‌هاست و نگران نیستیم این شرایط مشکلات جدی برای ما به‌وجود آورد.

جلال‌پور در سخنان پایانی خود به توجه جدی وزیر صنعت، معدن و تجارت برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی اشاره کرد و گفت: در برنامه ششم نیز نگاه جدی برای پیوستن به WTO وجود دارد و در جلسه آینده هیأت نمایندگان اتاق ایران، وزیر صنعت به همراه تیم کارشناسی پیوستن به سازمان تجارت جهانی، حضور خواهد یافت تا برنامه‌های خود را تشریح کنند.
۱۸۴/

دکمه بازگشت به بالا