زمان اجرای برجام به ایران بستگی دارد

استفن مال، هماهنگ کننده اجرای توافق هسته ای ایران در وزارت خارجه آمریکا، در سخنانی در موسسه تحقیقاتی شورای آتلانتیک گفت: “وقتی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) کاملا اجرا شود، برنامه هسته ای ایران به صورت چشمگیری به عقب رانده خواهد شد و ابزارهای بی سابقه راستی آزمایی را بوجود خواهد آورد تا اینکه اطمینان …

استفن مال، هماهنگ کننده اجرای توافق هسته ای ایران در وزارت خارجه آمریکا، در سخنانی در موسسه تحقیقاتی شورای آتلانتیک گفت: “وقتی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) کاملا اجرا شود، برنامه هسته ای ایران به صورت چشمگیری به عقب رانده خواهد شد و ابزارهای بی سابقه راستی آزمایی را بوجود خواهد آورد تا اینکه اطمینان حاصل شود این برنامه در مسیر حرکت خود به سمت جلو، صلح آمیز باشد.”

وی در ادامه افزود: “ما در این مسیر، به پیشرفت‌های خوبی دست یافته‌ایم. روز هجدهم اکتبر، روز تصویب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بود یعنی در این روز، این توافق رسما رسمیت پیدا کرد و همه شرکت‌کنندگان در این فرایند، ترتیبات لازم را برای اجرایی شدن تعهداتشان درقبال برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در پیش گرفتند. ازجمله این کارها آن بود که ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاع بدهد که به صورت موقت پروتکل الحاقی را اجرا می کند و کد ۳.۱ اصلاحی را کاملا اجرایی می کند که براساس آن، باید تاسیسات هسته ای به صورت زودهنگام اعلام شوند و این کارها از روز اجرای توافق شروع شده اند. همین دو سازوکار، به جامعه بین المللی این اطمینان را خواهد داد که اطلاعات بسیار بیشتر از گذشته درباره برنامه هسته ای ایران داشته باشد.”

وی گفت: “اتحادیه اروپا و ایالات متحده نیز گام‌هایی برداشته‌اند که برای رفع تحریم‌های هسته‌ای ایران است البته وقتی که به روز اجرای توافق برسیم که گام مهم بعدی در مسیر اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است. این روز فقط پس از آن فرا خواهد رسید که آژانس بین المللی انرژی اتمی راستی آزمایی کند که همه گام‌های مشخص شده در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برداشته است.”

مال افزود: “همه این گامهای فنی سبب می شوند زمان فرار هسته ای ایران دست کم به یک سال افزایش پیدا کند درحالیکه براساس برآوردهای فعلی موجود این زمان کمتر از نود روز است. ایران در آن زمان و فقط هم در آن زمان، با برداشته شدن تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا و تحریم‌های هسته‌ای سازمان ملل متحد مواجه خواهد شد. زمان رسیدن به روز اجرای توافق هسته‌ای عمدتا به عملکرد ایران بستگی دارد. مقامات ایرانی به صورت علنی گمانه‌زنی کرده‌اند که چه زمانی این گام‌های فنی را برخواهند داشت. ما نمی توانیم پیش بینی کنیم که این روز چه زمانی خواهد بود. ایران است که باید همه کارهایی را انجام بدهد که متعهد شده است انجام بدهد و آژانس بین المللی انرژی اتمی وظیفه دارد بدون هیچگونه شک و تردیدی تایید کند ایران این کار را انجام داده است”

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا