کم آبی با روش های نوین آبیاری در کشور مدیریت می شود

علیمراد اکبری روز جمعه درحاشیه بازدید از هشتمین نمایشگاه تخصصی تجهیزات آبیاری کشاورزی کشور در کرج در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: یکی از روش های آبیاری کشاورزی روش میکرو بوده که در ابعاد مختلف مقرون به صرفه شناخته شده است. وی ادامه داد: طبق برنامه ریزی قرار است سالانه تا ۵۰۰ هزار …

علیمراد اکبری روز جمعه درحاشیه بازدید از هشتمین نمایشگاه تخصصی تجهیزات آبیاری کشاورزی کشور در کرج در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: یکی از روش های آبیاری کشاورزی روش میکرو بوده که در ابعاد مختلف مقرون به صرفه شناخته شده است.
وی ادامه داد: طبق برنامه ریزی قرار است سالانه تا ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور مجهز به سیستم های جدید آبیاری از جمله سیستم میکرو شود.
اکبری در مقایسه روش آبیاری میکرو و بارانی گفت: در روش میکرو علاوه بر اینکه در مصرف آب صرفه جویی می شود، میزان برداشت محصول چند برابر افزایش می یابد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهارداشت: رویکرد این وزارتخانه بر استفاده از روش های مناسب آبیاری برای مدیریت بهینه آب معطوف شده است.
وی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید دیگر به دنبال سد سازی در کشور نیست،افزود: در برنامه ششم توسعه، ساماندهی منابع آبی از برنامه های اولویت دار است.
اکبری تاکید کرد که حتی وزارت جهاد کشاورزی به دنبال آن است تا گیاهان پرمصرف به لحاظ آب را به مزارع کشت گلخانه ای انتقال دهد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به چگونگی برداشت آب از منابع سطحی و زیر زمینی کشور در برنامه ششم توسعه برای بخش کشاورزی گفت: قرار است وزارت جهاد کشاورزی به روش حجمی از وزارت نیرو آب تحویل بگیرد که دراین روش مصرف آب مدیریت می شود.
وی با اشاره به توانمندهای صنعتی کشور در تولید تجهیزات آبیاری اظهار داشت: تلاش براین است که برخی مزارع همزمان به سیستم های آبیاری قطره ای و بارانی مجهز شوند.
معاون آب وخاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه روش آبیاری میکرو و قطره ای تاکنون بیشتر در آبیاری باغ ها مورد استفاده قرار می گرفت،گفت: تلاش براین است تا مزارع گندم و سایر غلات با این روش ها آبیاری شود.
اکبری بیان داشت: تاکنون یک میلیون و ۴۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایران زیر پوشش سیستم های جدید آبیاری قرار گرفته است که در سال جاری ۵۵ هزار هکتار از اراضی کشور زیر پوشش آبیاری تحت فشار رفت.
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، رویکرد این معاونت را هدفمند سازی بخش کشاورزی و آبیاری در سال های آینده توصیف کرد.
وی با بیان اینکه تمام تجهیزات ساخته برای بخش کشاورزی به لحاظ کیفی با استانداردها مورد سنجش قرار می گیرد، گفت: وزارت جهاد کشاورزی در این بخش نظارت کامل دارد.
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به خسارت های فراوان در بخش فرسایش خاک در کشور اظهار داشت:لایحه حفاظت از خاک در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و منتظر ابلاغ آن هستیم.
وی ادامه داد: براساس این مصوبه باید وضعیت خاک در کشور اصلاح و بهبود یابد و از فرسایش بی رویه آن جلوگیری شود.
اکبری گفت : قرار است در برنامه ششم توسعه کشور عملیات حفاظت، بهبود و اصلاح دو میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی
کشور انجام شود.
این مسئول بیان کرد: سالانه در هر هکتار زمین در ایران ۱۷ تن خاک براثر فرسایش از بین می رود که در این بخش خسارات زیادی متحمل می شویم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد که باید برای جلوگیری از این رویه اقدامات پیشگیرانه و فراگیر انجام شود.
اکبری بخش دیگری از سخنانش را به اهمیت هشتمین نمایشگاه تخصصی تجهیزات آبیاری کشور در کرج اختصاص داد و گفت: برپایی این نمایشگاه بیانگر ظرفیت ها و توانمندی های فناوران و تولیدکنندگان کشور است.
وی افزود: باید از این ظرفیت ها برای بهبود روش های کشت و آبیاری استفاده بهینه کنیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت : امروز زمان آن فرا رسیده تا صنعتگران و بهره برداران برای تغییر در روش های کاشت،داشت و برداشت محصول در کنار هم قرار گیرند و بخش کشاورزی را متحول کنند.
هشتمین نمایشگاه تخصصی تجهیزات آبیاری کشور که از چهار روز پیش در محل نمایشگاه های میدان امام خمینی (ره) کرج دایر شده عصر جمعه به کار خود پایان می دهد.
این نمایشگاه با هدف معرفی جدیدترین سیستم ها و تجهیزات آبیاری در کرج برپا شد که مورد استقبال کشاورزان و تولید کنندگان قرارگرفت.
بخشی از تشکیلات اداری و اجرایی وزارت جهاد کشاورزی از جمله معاونت آب و خاک، موسسه های علوم دامی، سرم سازی رازی، موسسه تحقیقات اصلاح و تولید نهال و بذر، بانک ملی ژن گیاهی ایران و موسسه بیوتکنولوژی در کرج مرکز استان البرز استقرار دارند.
۱۸۴/

دکمه بازگشت به بالا