سرنوشت نامشخصِ ۱۰ مفقود فاجعه منا

حجت‌الاسلام سید طه مرقاتی در همایش بررسی ابعد حقوقی فاجعه منا که در مدرسه عالی امام خمینی (ره) برگزار شد، با اشاره به گزارشی از اقدامات انجام شده در این موضوع اظهار داشت: اقدام جامعه المصطفی تفاوت هویتی با سایر مجامع دارد زیرا بررسی جریان در این دانشگاه آثار بین المللی بیشتری به جای می‌گذارد. …

حجت‌الاسلام سید طه مرقاتی در همایش بررسی ابعد حقوقی فاجعه منا که در مدرسه عالی امام خمینی (ره) برگزار شد، با اشاره به گزارشی از اقدامات انجام شده در این موضوع اظهار داشت: اقدام جامعه المصطفی تفاوت هویتی با سایر مجامع دارد زیرا بررسی جریان در این دانشگاه آثار بین المللی بیشتری به جای می‌گذارد.

معاون نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه این دانشگاه در حوزه علمیه و در شهر قم قرار دارد افزود: المصطفی می‌تواند از مبانی فقهی همه مذاهب اسلامی بهره‌مند شود.

مسئول کمیته حقوقی پیگیری فاجعه منا خاطر نشان کرد: دولت آل‌سعود می‌خواست پوشش سیاسی به فاجعه داده و آن را خواستِ ایران نمایان کند اما ما از‌‌ همان روزهای ابتدایی فاجعه منا را یک خواست و موضوع بین‌المللی معرفی کردیم.

مرقاتی با اشاره به اینکه از همه افرادی که در دسترس ما بودند اسناد را جمع‌آوری کردیم و در اختیار پژوهشگران قرار خواهیم داد، بیان کرد: بررسی فاجعه منا یک امر انسانی و درخواست عمومی است.

مسئول کمیته حقوقی پیگیری فاجعه منا با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در مجامع مختلف در ۳ نکته تاکید داشتند گفت: ایشان فرمودند تاکنون تنها صدای ایران برخواسته اما باید همه کشورهای اسلامی برای احقاق حق بر می‌خواستند، به همین دلیل باید این صدای عمومی از همه کشور‌ها را با برگزاری چنین نشست‌هایی ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری بر لزوم آسیب‌شناسی در موضوع منا تاکید داشتند تا در صورت تکرار وقایع مشابه بدانیم باید چگونه عکس‌العملی داشته باشیم.

مرقاتی با اشاره به اینکه بعد از فاجعه منا بلافاصله سعی کردیم به همه آسیب‌دیدگان رسیدگی کنیم، تصریح کرد: در ساعت‌های اول که سعودی راه‌ها را نبسته بود، بسیاری افراد نجات یافتند، رسیدگی به مصدومان که هلال‌احمر سعی کرد آسیب‌دیده‌ها را به پایگاه‌های خودمان منتقل و درمان کند و رسیدگی به خانواده افرادی که اقوام خود را از دست داده بودند، از جمله اقدامات انجام شده ایران بود.

مسئول کمیته حقوقی پیگیری فاجعه منا با بیان اینکه آل‌سعود سعی داشت با انتشار اخبار کذب و سپس تکذیب آن، ادعایی جدید در فاجعه منا مطرح کند، افزود: با شناسایی این اخبار و فیلم‌ها در کشور از انتشار این اخبار جلوگیری کردیم.

مرقاتی با بیان اینکه گفته شد که ایرانی‌ها این کار را انجام دادند که دروغ محض بود و ارتباطی با ایرانیان نداشت، خاطرنشان کرد: از دولت سعودی در خواست کردیم که فیلم‌های خیابان را در اختیار ما قرار دهد، باید مشخص شود چرا خیابان ۲۰۴ را بستند و ابتدای مسیر را که مردم کم کم به واسطه آن اضافه می‌شدند، باز گذاشتند.

مسئول کمیته حقوقی پیگیری فاجعه منا با اشاره به آخرین آمار جانباختگان ایرانی فاجعه منا گفت: در حال حاضر ۴۶۱ جان‌باخته از ایران داشته‌ایم که ۳۸۲ نفر آن‌ها در ایران دفن شده، ۶۹ نفر در عربستان به خاک سپرده شده و وضعیت ۱۰ نفر نیز نامعلوم است.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا