روش جدید برای درمان سرطان

دکتر وارکیانی از دانشکده مهندسی ساخت و مکانیک دانشگاه نیوساوث‌ولز و دانش‌آموخته دانشگاه فردوسی مشهد که به توسعه این آزمایش کمک کرده، می‌گوید که این رویکرد می‌تواند بطور بالقوه برای پاکسازی مقادیر زیادی از خون مورد استفاده قرار گرفته و خون تصفیه شده را برای مبارزه با انواع بیماری‌ها مجددا به بدن بازگرداند. تشخیص چند …

دکتر وارکیانی از دانشکده مهندسی ساخت و مکانیک دانشگاه نیوساوث‌ولز و دانش‌آموخته دانشگاه فردوسی مشهد که به توسعه این آزمایش کمک کرده، می‌گوید که این رویکرد می‌تواند بطور بالقوه برای پاکسازی مقادیر زیادی از خون مورد استفاده قرار گرفته و خون تصفیه شده را برای مبارزه با انواع بیماری‌ها مجددا به بدن بازگرداند.

تشخیص چند سلول سرطانی در میان میلیاردها سلول سالم خون، یکی از بزرگترین موانع تشخیص سریع است، اگرچه تحقیقات برای علائم هشداردهنده زودهنگام تاکنون نتایج نویدبخشی داشته است. استفاده از تحلیل نور فرابنفش برای شناسایی سلول‌های سفید خون و آزمایشی که به بررسی چگونگی آموزش آران‌ای پلاکت خون توسط تومورها می‌پردازد، تنها چند مثال از این گونه تلاش‌هاست.

اما دکتر وارکیانی بر این باور است که رویکرد وی برای تشخیص زودهنگام می‌تواند به درمان بیماری نیز بینجامد. وی این سیستم را به دستگاه دیالیز بیماران کلیوی تشبیه کرده که ضایعات نامطلوب خون را تصفیه می‌کند.

رویکرد جدید با جداسازی سلول‌های تومور در حال گردش از یک نمونه کوچک خون عمل می‌کند. این سلول‌های خاص در پس گسترش سرطان، لایه‌برداری کردن تومورهای جامد و ورود به جریان خون برای پیشرفت تومورها در سایر نقاط بدن هستند. در این حالت، سیستم می‌تواند به عنوان یک ابزار هشدار زودهنگام برای هر نوع سرطان با هزینه یک دهم سایر فناوری‌ها مورد استفاده قرار بگیرد و همچنین واکنش بیمار به درمان را نیز دنبال کند. البته دکتر وارکیانی افق دید گسترده‌تری برای این رویکرد دارد.

وی اظهار کرد که اگر این سیستم تصفیه بتواند به همین شیوه در مقیاس بزرگتر نیز فعالیت داشته باشد، می‌تواند سلول‌های منتشر کننده سرطان را از مقادیر بیشتری از خون پاک کند. این خون پاکسازی شده سپس مجددا به بدن بیمار بازگردانده شده تا به کنترل بیماری کمک کند.

دکتر وارکیانی افزود: این رویکرد می‌تواند تحولی در زمینه درمان سرطان باشد. شما می‌توانید سلول‌های خطرناک را پاکسازی کرده و طول عمر بیمار را افزایش دهید.

این دانشمند ایرانی اگرچه بسیار مثبت‌نگر است، اما متذکر شده که هنوز فاصله زیادی تا به واقعیت پیوستن این رویکرد باقیست. روش تشخیص اکنون در آمریکا، انگلستان و استرالیا در مرحله کارآزمایی بالینی قرار داشته وشرکت Clearbridge BioMedics در سنگاپور نیز به دنبال تجاری‌سازی این فناوری است.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا