وام ۱۵ میلیونی فقط بازار پراید را گرم می‌کند

یک کارشناس صنعت خودرو تاثیر افزایش سقف تسهیلات در بازار خودرو را منوط بر کاهش نرخ سود بانکی دانست و گفت: افزایش سقف وام در بازار خودرو تاثیرگذار نبوده و فقط توانسته برای خودروهای ارزان قیمت تقاضا ایجاد کند. فربد زاوه با بیان اینکه افزایش سقف تسهیلات برای خرید خودرو با هدف تحریک تقاضا در …

یک کارشناس صنعت خودرو تاثیر افزایش سقف تسهیلات در بازار خودرو را منوط بر کاهش نرخ سود بانکی دانست و گفت: افزایش سقف وام در بازار خودرو تاثیرگذار نبوده و فقط توانسته برای خودروهای ارزان قیمت تقاضا ایجاد کند.

فربد زاوه با بیان اینکه افزایش سقف تسهیلات برای خرید خودرو با هدف تحریک تقاضا در بازار خودرو موثر واقع نشد، گفت: ارائه وام ۱۵ میلیونی از سوی بانک‌ها به متقاضیان خودرو دردی را دوا نخواهد کرد زیرا وامی که از سوی بانک‌ها قرار شده به مشتریان کم‌توان بازار تعلق می گیرد، دارای همان نرخ بهره‌ای است که وام‌های دیگر هم از آن برخودار هستند و با این وجود تاثیری در رونق بخشیدن بازار خودرو ندارد.

این کارشناس و فعال بازار افزود: دو برابر شدن وام خودرو بیشترین تاثیر را در رونق خرید و فروش خودروهای ارزان‌قیمت و پرتیراژ داشته و با در نظر گرفتن این ملاک می‌توان گفت بیشترین تقاضا برای محصولات خودروسازی سایپا به وجود آمده است. در واقع ارائه تسهیلات برای خرید خودرو با نرخ سود ۲۱ درصد نمی‌تواند رونقی را نصیب بازار کند اما قدرت خرید مردم را برای محصولات ارزان‌قیمت مانند پراید را افزایش داده است. بنابراین نمی‌توان گفت افزایش وام خودرو به ۱۵ میلیون تومان اثر خارق‌العاده‌ای در وضعیت خرید و فروش بازار گذاشته است زیرا برخی تصور می‌کردند با ارائه چنین تسهیلاتی بازار خودرو رونق می‌گیرد و قدرت خرید مردم برای خرید خودرو افزایش می‌رود.

زاوه با بیان اینکه تزریق منابع مالی با هدف تحریک بازار باید در نقطه‌ای متمرکز شود که مثمر ثمر واقع شود، تصریح کرد: باید ارائه تسهیلات برای خرید خودرو یکباره به خودروسازان داده شود تا به یاری تولید درآید زیرا تزریق تسهیلات به خودروسازی بهترین شبکه‌ای است که می‌‌تواند مردم را صاحب خودرو کند. زیرا در حال حاضر خودروسازان بیشترین نیاز را به نقدینگی دارند و اگر تحریک بازار از سمت تقاضا و اختصاص وام‌ها در مسیر درستی قرار نگیرد و متقاضیان وام با آن تسهیلات خودرو نخرند، صنعت خودرو از نقدینگی محروم می‌شود و خودروساز داخلی باید برای سودآوری و جلوگیری از ضرر محصول تولیدی خود را با افزایش قیمت به دست تقاضاکننده برساند و همین امر به رکود بازار و ناامیدی مشتریان دامن می‌زند.

این کارشناس و فعال بازار افزود: مهمترین ملاک اصلی برای تحریک بازار خودرو ارائه وام و تسهیلات لازم با نرخ سود پایین است زیرا در غیر این صورت بیشترین تقاضا فقط برای خودروهای ارزان‌قیمت در بازار شکل می‌گیرد و تولیدات دیگر خودروسازان با تقاضای کمتری روبه‌رو خواهند بود.

زاوه با بیان اینکه با ارائه وام ۱۵ میلیون تومانی بسیاری از حجم تقاضا پس از پراید، برای تیبا و پژو ۴۰۵ بوده است، گفت: در مقطع فعلی مردم از بازار خودرو توقع کاهش قیمت‌ها را دارند و اثربخشی وام بانکی بر بازار بی‌فایده بوده است گرچه با طرح وام ۲۵ میلیون تومانی که دولت کمتر از یک هفته اجرا کرد، بسیاری از مشتریان برای خرید خودروی مورد نظر ثبت نام کردند اما هنوز بسیاری از مشتریان با همین قیمت‌های فعلی نیز حاضر به خرید خودرو نیستند و اگر قرار باشد رکود بیشتر از این تعمیق پیدا کند ارائه وام بانکی با چنین نرخ سودی برای مردم انگیزه‌ای ایجاد نخواهد کرد.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا