آمارها نشانه خروج بازار کار از رکود است

وی همچنین روند افزایش جمعیت غیرفعال در کشور را طبیعی دانست و گفت: در کنار جمعیت بازنشسته، برخی از بانوان به دلیل مسوولیت‌های خانواده نمی‌توانند وارد بازار کار شوند؛ همچنین افرادی دارای درآمد بدون کار هستند که همه آنها به جمیعت غیرفعال افزوده می‌شوند. این مقام مسوول در مرکز آمار افزود: علاوه بر این افزایش …

وی همچنین روند افزایش جمعیت غیرفعال در کشور را طبیعی دانست و گفت: در کنار جمعیت بازنشسته، برخی از بانوان به دلیل مسوولیت‌های خانواده نمی‌توانند وارد بازار کار شوند؛ همچنین افرادی دارای درآمد بدون کار هستند که همه آنها به جمیعت غیرفعال افزوده می‌شوند. این مقام مسوول در مرکز آمار افزود: علاوه بر این افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها در ۱۰ سال گذشته را نیز می‌توان یکی از دلایل افزایش جمعیت غیرفعال اقتصادی دانست.

بنابراین آنچه اهمیت دارد سهم جمعیت فعال است که از ابتدای سال ۱۳۹۳ روند افزایشی یافته است. وی ادامه داد: نتایج آمارگیری از نیروی کار کشور نشان می‌دهد بخشی از جمعیت زنان بعد از سن ۴۰ تا ۴۵ سالگی ترجیح می‌دهند از بازار کار خارج شده و به خیل جمعیت زنان خانه دارد، بپیوندند.

زاهدیان توضیح داد: زنان یاد شده به دلایل گوناگون تصور می‌کنند که بهتر است به جای ادامه کار به دلیل اینکه خانواده به ثبات اقتصادی دست‌یافته به خانه بروند و مدیریت امور خانه را برعهده بگیرند و این در حالی است که تعدادی از زنان ناامید از بازار کار، به سوی خانه‌داری کشیده می‌شوند. وی تاکید کرد: همچنین زنان تحصیلکرده شغل‌های خاصی را در نظر دارند که در صورت عدم دستیابی به آن، به عرصه خانه باز می‌گردند و در بخش جمعیت غیرفعال قرار می‌گیرند.

معاون مرکز آمار ایران با بیان اینکه مرکز آمار در ارائه آمارها بی‌طرف است، افزود: طرح آمارگیری از نیروی کار در سال ۱۳۸۲ بازطراحی و با استانداردهای سازمان بین‌المللی کار منطبق شد. این طرح در سال ۱۳۸۳آزمایش و برای نخستین بار در اردیبهشت ۱۳۸۴ اجرا شد؛ تاکنون ۴۲ فصل متوالی از اجرای آن می‌گذرد اما در این مدت مبانی و طراحی آن تغییری نکرده است.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر این طرح در زمان دولت هشتم طراحی و آزمایش و نخستین بار اجرا شد؛ این روند در دولت‌های نهم، دهم و یازدهم نیز ادامه یافت یعنی مبنای تهیه نرخ بیکاری و دیگر شاخص‌های نیروی کار ثابت بوده است. علاوه بر این در این ۴۲ فصل، بارها نرخ بیکاری کاهش و افزایش یافته است.

زاهدیان تاکید کرد: در صورتی که نرخ بیکاری فقط افزایشی یا فقط کاهشی بود امکان مطرح کردن شبهات به آن وجود داشت، اما روند نرخ بیکاری جای هیچ شبهه‌ای در بی‌طرفی مرکز آمار باقی نمی‌گذارد. وی گفت: در هر فصل نرخ بیکاری در تعدادی از استان‌ها افزایش و در تعدادی دیگر کاهش یافته است؛ برای نمونه در تابستان ۱۳۹۴ نسبت به تابستان سال گذشته، در ۱۲ استان نرخ بیکاری کاهش، در یک استان ثابت و در سایر استان ها افزایش یافت. همین دلایل برای بی‌طرفی مرکز آمار کافی است.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا