راه اندازی معاونت اقتصادی در مرکز ملی فضای مجازی

سیدابوالحسن فیروزآبادی در دیدار با اعضای سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور گفت: شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی به عنوان یک نهاد توسط مقام معظم رهبری تشکیل شده است و پنج ماموریت بزرگ در حوزه های مدیریت کلان، سیاستگذاری، برنامه ریزی، رصد و هماهنگی بر عهده دارد. وی درخصوص اهمیت اقتصاد ICT در …

سیدابوالحسن فیروزآبادی در دیدار با اعضای سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور گفت: شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی به عنوان یک نهاد توسط مقام معظم رهبری تشکیل شده است و پنج ماموریت بزرگ در حوزه های مدیریت کلان، سیاستگذاری، برنامه ریزی، رصد و هماهنگی بر عهده دارد.
وی درخصوص اهمیت اقتصاد ICT در کشور گفت: مرکز ملی فضای مجازی کشور باید در فضای اقتصادی نقش بیشتری داشته باشد و برهمین اساس تصمیم گرفتیم یکی از معاونت های این مرکز را با گرایش اقتصادی فعال کنیم چرا که اقتصاد ICT می تواند باعث سرعت گرفتن پيشرفت کشور در حوزه های گوناگون شود.
فیروزآبادی با بیان اینکه براساس مطالعه صورت گرفته دو برنامه کوتاه مدت و بلند مدت برای رفع مشکل اقتصاد کشور در دوران پسا برجام وجود دارد، تصریح کرد: در برنامه بلند مدت باید خدمات توسعه یابد و بخش خصوصی در حوزه ICT می تواند برای توسعه این بخش فعالیت کند.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به اینکه باید به توان داخلی تکیه کنیم و منتظر سرمایه گذاری خارجی نباشیم، گفت: معتقدم شرکت های بزرگ خارجی درحوزه توسعه اینترنت در کشور سرمایه گذاری نکرده و در حوزه های صنایع پایه ورود خواهند کرد، بنابراین باید خودمان با عنايت به مبانی اقتصاد مقاومتی در این حوزه فعالیت كنيم.
وی با تاکید بر اینکه نيازمند نگاه ملی و درون زا در فضای مجازی هستيم اظهار داشت: سازمان نظام صنفی رایانه ای می تواند در پروژه های بزرگ ملی ورود کرده و مدل اقتصادی تعریف کند تا ما بتوانیم براساس آن اقتصاد را توسعه دهیم و در صورتی که مدل خوبی ارایه شود از آن حمایت خواهیم کرد.
دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور درخصوص اهمیت رصد در فضای مجازی نيز افزود: باید در فضای مجازی رصد داشته باشیم تا متناسب با تحولات بتوانیم حرکت کنیم. رصد فضای مجازی فقط محاسبه میزان تأثير فناوری اطلاعات در GDP نیست و دغدغه هایی همچون اشتغال جوانان و ارائه محتوای مناسب نیز مطرح است، بنابراین سازمان نظام صنفی رایانه ای می تواند در کمیسیون های متعدد خود در این زمینه گزارش ارائه دهد.
وی گفت: زمانی که تکنولوژی متولد می شود بحث امنیتی، فرهنگی و اجتماعی آن دیده می شود و براساس آن مدل های اقتصادی مشخصی شکل می گیرد اما در كشور ما گاهي به مدل های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که باعث شده آن تکنولوژی شکل بگیرد توجه لازم نمی شود و مشکلاتی به همراه دارد.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور تصریح کرد: برای مشارکت سازمان نظام صنفی رایانه ای در تصمیمات کلان و سیاستگذاری در این حوزه که ایده آن براساس تبدیل دولت متصدی به دولت رگولاتور و مشارکت حداکثری سازمان های مردم نهاد در اداره دولت شکل گرفته است، باید این سازمان بتواند خود را برای ایفای این نقش آماده کرده، به استانداردهای لازم برساند و قواعد لازم را رعايت كند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا