سازمان محیط زیست با احداث سد به جز کاربری آب شرب مخالف است

سعید متصدی روز دوشنبه در نشست خبری اظهار کرد:بسیاری از پروژه ها در کشور از سال های گذشته آغاز شده اند و درصدی هم پیشرفت داشته اند اما گزارش ارزیابی زیست محیطی تایید شده ندارند. وی ادامه داد:این گونه پروژه های سدسازی در کشور کم نیستند لذا سازمان محیط زیست فقط با احداث سدهایی که …

سعید متصدی روز دوشنبه در نشست خبری اظهار کرد:بسیاری از پروژه ها در کشور از سال های گذشته آغاز شده اند و درصدی هم پیشرفت داشته اند اما گزارش ارزیابی زیست محیطی تایید شده ندارند.
وی ادامه داد:این گونه پروژه های سدسازی در کشور کم نیستند لذا سازمان محیط زیست فقط با احداث سدهایی که منجر به تامین آب شرب شوند مخالفت نمی کند.
وی گفت:۱۱۰ میلیارد مترمکعب آب تجدید پذیر در کشور به حدود ۸۰ میلیارد مترمکعب رسیده است لذا این کاهش هشدار می دهد که باید در مصرف آب دقت بیشتری داشته باشیم.
وی تاکید کرد: ایجاد سدهای بزرگی که بخواهند آب کشاورزی و صنعتی را تامین کنند با توجه به مشکلاتی مانند تبخیر، رسوب و کمبود منابع آبی معنا ندارد، بنابراین باید با روش های دیگری آب مورد نیاز بخش های مختلف تامین شود، بعنوان مثال بخش کشاورزی الگوی آبیاری را اصلاح و صنعت بازچرخانی آب را داشته باشد.
وی به سد شفا رود اشاره کرد و گفت: سازمان با پروژه های زیادی مانند سد شفارود مواجه است، این سد مجوز زیست محیطی ندارد از این روز دستور توقف آن را داده ایم اما سازمان محیط زیست همچنان بر کاربری تامین آب شرب این سد تاکید دارد.
متصدی ادامه داد: سد گتوند نیز مشکل دیگری است که سازمان با آن مواجه است، برای احداث این سد هزینه زیادی صرف شده و تخریب آن شاید به ضرر منابع ملی باشد از این روز تلاش می کنیم تا مشکلات آن را اصلاح کنیم اما اگر موفق نشویم مانع ادامه کار خواهیم شد.
وی افزود: در احداث سد گتوند یک اشتباه مهندسی اتفاق افتاد که متاسفانه آبگیری نیز شد؛ این در حالی است که سازمان محیط زیست قبل از آبگیری مخالفت خود را آعلام کرده بود لذا برای حل چنین اشتباه نمی شود اشتباه مهندسی دیگری مرتکب شد.
وی افزود اکنون موسسه آب دانشگاه تهران با همکاری بخش های سازمان های مختلف مانند وزارت جهاد و نیرو در حال مطالعه بر روی این سد است بنابراین منتظر نتیجه نهایی این تحقیقات و بررسی ها هستیم.برای اینکه این موارد در مورد سد گتوند تکمیل شوند به یکسال زمان نیاز است.

** معادن شن و ماسه شهر تهران هر چه زودتر ساماندهی شوند
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: معان شن و ماسه ای که در داخل و اطراف شهر تهران فعال هستند منجر به منشا گرد و غبار شده اند که باید کنترل شوند.
وی گفت: این موضوع دو هفته آینده در کمیته ملی کاهش آلودگی هوا که با حضور نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار می شود، مطرح و پاسخ را از آن ها خواهیم گرفت.
وی تاکید کرد: فعالیت معان شن و ماسه حتما باید طبق ضوابط زیست محیطی باشد در غیر این صورت تعطیل خواهند شد.
متصد گفت: فعلا تا تعیین و تکیلف این معادن، آنهایی که فعال هستند در زمان بروز آلودگی شدید تعطیل می شوند اما سازمان فعالیت این معادن را با این روند تحمل نمی کند وباید هر چه زودتر ساماندهی شوند

** حمایت سازمان محیط زیست از پروژه های پاک
متصدی گفت: در برنامه ششم توسعه تولید پنج هزار مگاوات برق تجدید پذیر گنجانده شده که این مساله می تواند اطمینان سرمایه گذاران را جلب کند.
وی گفت: پیش از این چنین اطمینانی در کشور وجود نداشت از این رو سرمایه گذاران برای وارد شدن به این عرصه هراس داشتند اما اکنون این موضوع در اسناد بالادست به صورت کامل مطرح شده که موجب اطمینان بخشی سرمایه گذاران می شود.

** شماره گذاری پیکان و پیکان وانت در کشور ممنوع است
متصدی درباره افزایش تعداد خودروها در سطح شهر تهران گفت: ما نگران افزایش تعداد خودرو نیستیم بلکه این خودروها باید دارای استانداردهای زیست محیطی باشند تا آلودگی به همراه نداشته باشند.
وی با بیان اینکه بیش از سه میلیون خودرو در تهران تردد می کند، گفت: بر اساس قانون اساسی کشور همه افراد حق استفاده از امکانات را دارند بنابر این اینکه خودرویی با وام یا بدون وام وارد چرخه شود مورد توجه سازمان محیط زیست نیست بلکه مهم آلاینده نبودن آن ها است.
وی گفت: در شهری مانند لندن ۴ میلیون خودرو وجود دارد اما زیر ۸۰۰ هزار خودرو تردد می کند که علت عمده آن توسعه سیستم حمل و نقل عمومی است اما در کشور ما روزانه بیش از ۵۰ درصد افراد از خودروهای خود استفاده می کنند.
وی ادامه داد: سال گذشته سازمان محیط زیست خط تولید ۴ مدل خودرو را تعطیل کرد چون وظیفه این سازمان کاهش آلاینده گی و مقابله با منابع آلاینده است.وی تاکید کرد اکنون شماره گذاری پیکان و پیکان وانت در هیچ جای کشور انجام نمی شود.

** سه ساله بودن بهترین زمان معاینه فنی خودرو
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در مورد معاینه فنی خودروها گفت: عدد و ارقام معاینه فنی خودرو را در شورای عالی محیط زیست مطرح کردیم و درصدد اصلاح آن هستیم که پیش بینی می شود با اصلاح آن ۱۰ تا ۱۵ درصد خودروها نتوانند آن را پاس کنند بنابراین باید اسقاط شوند.
وی گفت: اکنون زمان معاینه فنی پنج سال است که درصدد کاهش آن هستیم، پنج ساله شدن معاینه فنی مصوبه مجلس است که بارها نیز خواسته ایم که آن را تغییر دهند.
به گزارش ایرنا، وی تاکید کرد: دردنیا کشورهایی هستند که خودروهایشان بعد از پنج سال اسقاط می شود که زمان معاینه فنی در این کشورها یک ساله است همچنین کشورهایی خودروی آنها ۱۰ ساله اسقاط می شود که زمان معاینه فنی در آنها دوساله است بنابراین بهترین زمان برای معاینه فنی خودرو در کشور ما حداقل سه سال است.
۱۸۴/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا