جنتی: عده‌ای دنبال شايعه‌ سازی هستند

وي مي‌گويد: من خود را فرزند حوزه مي‌دانم. وزير فرهنگ و ارشاد حسن روحاني ارتباط با مراجع قم را جزو برنامه‌هاي مهم و روتين خود مي‌داند، ارتباطي كه در دولت قبل به سردي گراييده بود و حالا علي جنتي آن را بازسازي كرده است و تلاش مي‌كند تا اين ارتباط به صورت منظم ادامه داشته …

وي مي‌گويد: من خود را فرزند حوزه مي‌دانم. وزير فرهنگ و ارشاد حسن روحاني ارتباط با مراجع قم را جزو برنامه‌هاي مهم و روتين خود مي‌داند، ارتباطي كه در دولت قبل به سردي گراييده بود و حالا علي جنتي آن را بازسازي كرده است و تلاش مي‌كند تا اين ارتباط به صورت منظم ادامه داشته باشد.

ديروز وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي كابينه در جلسه شوراي هماهنگي امور حقوقي دستگاه‌هاي اجرايي كشور با موضوع حقوق شهروندي ميزبان الهام امين‌زاده، معاون حقوقي رييس‌جمهور بود و در اين جلسه بار ديگر بر اهميت حقوق شهروندي تاكيد كرد و گفت: در قانون اساسي اصولي راجع به حقوق ملت مطرح شده است اما در مقايسه اين قوانين با شرايط امروز، شاهديم بسياري از آنها اجرا نمي‌شود و در واقع در عمل پايبند به آنها نبوده‌ايم. وزير ارشاد به مسووليت ويژه دستگاه قضايي در حوزه حقوق شهروندي اشاره كرد و گفت: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز فعاليت‌ها و اقدامات مختلفي در حوزه حقوق شهروندي داشته‌ايم و در اين زمينه موضوع نشر و دسترسي آزاد به اطلاعات كه در سال ٨٨ تصويب شده بود را اجرايي كرديم و لايحه آن در دولت تهيه شد كه به نظرم از اساسي‌ترين كارها در دولت يازدهم موضوع آيين نامه اجرايي قانون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات بوده است.

در حاشيه اين مراسم و در جمع خبرنگاران اما علي جنتي حرف‌هاي ديگري هم براي گفتن داشت. او مي‌گويد نقد رفاقتي ندارم. ممكن است درباره برخي فيلم‌ها اختلاف نظر هم باشد اما پس از ارايه توضيحات و اصلاحات انجام گرفته فيلم‌ها مجددا در صورت تاييد توسط اين شورا مجوز مي‌گيرد.

وي گفت: برخي فيلم‌ها را تا جايي كه اجازه بدهد مشاهده كرده و گاهي نظراتم را هم براي اصلاح آنها مي‌دهم مگر فيلمي مشكل خاصي داشته باشد كه نتواند اكران شود؛ در غير اين صورت درباره هيچ فيلمي نقد رفاقتي ندارم. علي جنتي در گفت‌وگوي كوتاهي كه  داشت از ارتباطش با قم مي‌گويد.

به‌طور كلي و در حال حاضر ارتباط و تعامل شخص شما و وزارت ارشاد با مراجع تقليد قم به چه ترتيب است؟

ارتباط من با مراجع و علماي قم ارتباط نزديكي است به ويژه كه من خودم را فرزند حوزه مي‌دانم و تلاش خود را بر اين گذاشته‌ام كه ارتباط منظم با قم داشته باشم و هر چند وقت يك بار به قم سفر كنم و با مراجع و علما ملاقات داشته باشم.

دربرنامه‌هاي سفرتان به قم تنها ملاقات با مراجع تقليد جا دارد يا برنامه‌هاي ديگري هم داريد؟

البته ديدار با مراجع بخش مهم برنامه‌هاي سفر من به قم است اما تنها بخش آن نيست. معمولا در چنين سفرهايي تلاش مي‌كنم از مراكز تحقيقاتي و علمي در حوزه هم بازديد داشته باشم و اين برنامه‌ها در حال حاضر به صورت مرتب و منظم در حال انجام است.

بعد از سفر اخيرتان به قم و ديدار با برخي از مراجع تقليد، حرف و حديث‌هايي منتشر شد. برخي رسانه‌ها مدعي شدند آيت‌الله مكارم شيرازي حاضر به پذيرفتن شما نشدند. اصل ماجرا چه بود؟

بديهي است كه من هر بار كه به قم سفر داشته باشم امكان ديدار با همه علما و مراجع برايم ميسر نمي‌شود و طبيعتا هر بار كه به قم سفر مي‌كنم موفق به ملاقات تعدادي از آنها مي‌شوم. امروز تعداد مراجع تقليد بزرگ ما در قم به هشت تن رسيده است كه در سفر يك روزه‌اي كه من به قم داشتم امكان ملاقات با همه آقايان فراهم نبود. به همين دليل سه تن از مراجع تقليد را در اين سفر ملاقات كردم و مابقي را موكول كردم به دور بعدي سفرم به قم.

در اين ميان متاسفانه عده‌اي شروع به شايعه‌سازي در اين مورد كردند در حالي كه به هيچ عنوان هيچ مشكلي وجود نداشت كه برخي اين‌گونه دست به شايعه‌سازي زدند. همه مراجع تقليد براي ما معزز و مهم هستند و ما در وزارت ارشاد از وجود همه آنها و تذكران و موعظه‌هاي‌شان استفاده مي‌كنيم و من بارها بر اين مساله تاكيد كردم.

برخي مي‌گويند بولتن‌هايي را عليه عملكرد شما منتشر مي‌كنند و گروهي سعي دارند تا اطلاعات دروغي را به علما منتقل كنند و به نوعي ارتباط شما ومراجع قم را تحت تاثير قرار دهند. نظر شما در اين مورد چيست و براي مقابله با اين‌گونه اقدامات چه مي‌كنيد؟

من بعيد مي‌دانم علما و مراجع بزرگ ما تحت تاثير چنين بولتن‌هايي قرار بگيرند و از سوي ديگر ارتباط ما با قم آنقدر منظم و خوب است كه قطعا چنين اقداماتي نمي‌تواند تاثيرگذار باشد. به عقيده من همين كه ما ارتباط منظم خودمان با قم را حفظ كنيم چنين اقداماتي به خودي خود بي‌تاثير خواهد بود و نيازي نيست ما در وزارت ارشاد دست به كار يا اقدام خاصي بزنيم.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا