تاثیر افزایش قیمت دلار بر بازار سرمایه

در هفته گذشته دماسنج بازار سرمایه افت ۱۸۵ واحدی را تجربه کرد و بعد از گذشت ۹ ماه به همان رقم ابتدای سال یعنی ۶۲ هزار و ۵۵۰ واحد رسید با این اتفاق بورس تهران میانگین بازدهی خود را به صفر درصد رسانده است. این اتفاق در شرایطی رخ داد که در هفته های اخیر …

در هفته گذشته دماسنج بازار سرمایه افت ۱۸۵ واحدی را تجربه کرد و بعد از گذشت ۹ ماه به همان رقم ابتدای سال یعنی ۶۲ هزار و ۵۵۰ واحد رسید با این اتفاق بورس تهران میانگین بازدهی خود را به صفر درصد رسانده است.

این اتفاق در شرایطی رخ داد که در هفته های اخیر نرخ ارز در مدار صعود قرار گرفته و دلار تا ۳۶۰۰ تومان افزایش یافته است و همین موضوع باعث شده تا بسیاری از بازار سرمایه به سمت بازار ارز هدایت شوند.

اما در این شرایط کارشناسان وضعیت بازار سرمایه در ماه های باقی مانده تا پایان سال را پیش بینی می کنند. به اعتقادبرخی فعالان به نظر نمی‌رسد تا پایان سال اقتصاد کشور بتواند از حالت رکودی خارج شود اما وضعیت هم از این بدتر نخواهد شد، چرا که احتمال دارد برجام یک تا دو ماه آینده اجرایی شود. درست است که اثرات اجرای برجام تا پایان امسال بروز نمی‌کند اما جو روانی مثبتی که ایجاد می‌کند باعث می‌شود وضعیت بازار سرمایه دچار نوسان بیشتری نشود

این فعالان بازار معتقدند هم‌اکنون نرخ دلار آزاد خیزان‌خیزان به سمت ۳۷۰۰ تومان می‌رود و به نظر می‌رسد تا پایان سال ۹۴ دلار کمتر از ۳۸۰۰ تومان نباشد و از آنجایی که اکنون زمان تعیین بودجه توسط دولت است، انتظار می رود که نرخ دلار مبادلاتی بیش از ۳۱۰۰ تومان شود. یعنی ۱۰ تا ۱۵ در‌صد بیشتر از سال گذشته و به عبارتی متناسب با تورم رشد کند.

به گفته کارشناسان دلار گران به معنی تقویت صادرات است. البته به شرطی که نرخ دلار مبادلات نیز، افزایش یابد. در این صورت، ارزش جایگزینی شرکت‌ها بالاتر می‌رود، صادرات شرکت‌هایی که صادرات‌محور هستند بالاتر می‌رود. این موضوع در نهایت به تقویت صنایع کشور منجر خواهد شد و آثار آن در بازار سرمایه نمایان می شود.

اما برخی کارشناسان معتقدند بازار سرمایه در ماه های پایانی سال نوسان هایی را تجربه خواهد کرد. به اعتقاد این کارشناسان با متوازن کردن نرخ سود بانکی با نرخ تورم که در یک سال اخیر کاهشی بوده است در ماه‌های آتی شاهد رشد بازار سهام خواهیم بود. چراکه با پدیدار شدن آثار تدریجی رفع تحریم‌ها بر اقتصاد کشور و به‌تبع آن وضعیت صنایع‌، وضعیت بنیادی اغلب شرکت‌های بورسی نیز با تغییرات مثبت مواجه خواهند شد.

این کارشناسان معتقدند در بررسی نسبت قیمت به درآمد مهر‌ماه و آبان‌ماه سال جاری این موضوع را نشان می‌دهد که برخلاف تصور عمومی‌، تاثیر توافق هسته‌ای بر بورس تهران مثبت بوده چرا که این رقم با مقداری رشد همراه بوده است‌.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا