دلایل استعفای درویش از شورای عالی سینما

به گزارش نامه نیوز، درویش در متن این استعفا که ۶ روز بعد از پایین کشیده شدن فیلم «رستاخیز» (۳۰ تیر ۱۳۹۴) از پرده سینماها نوشته شده، آورده است: «جناب آقای دکتر علی جنتی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی با سلام بدین ‌وسیله استعفای خود را از شورای عالی سینمای ایران اعلام می‌دارم. از …

به گزارش نامه نیوز، درویش در متن این استعفا که ۶ روز بعد از پایین کشیده شدن فیلم «رستاخیز» (۳۰ تیر ۱۳۹۴) از پرده سینماها نوشته شده، آورده است:

«جناب آقای دکتر علی جنتی

وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی

با سلام

بدین ‌وسیله استعفای خود را از شورای عالی سینمای ایران اعلام می‌دارم.

از آن‌جا که انتصاب اینجانب به عضویت شورای عالی سینما توسط جنابعالی، در ابتدای سال گذشته، نه بصورت حکم مکتوب، بلکه بصورت شفاهی و از طریق رسانه‌ها اعلام گردید؛ طبیعی است که خود را مجاز به نشر این استعفا می‌دانم.

دلایل این استعفا به شرح ذیل است:

۱. تبدیل معاونت امور سینمایی به سازمان امور سینمایی و تشکیل شورای عالی سینما(به ریاست رییس جمهور) در دولت قبل، تصمیمی بود که به نظر نمی‌رسد با کوچک سازی دولت حَسَبِ اصل ۴۴ قانون اساسی و برنامه پنجم توسعه تطبیق داشته است. بدیهی است چنین اقدامی می‌تواند موجب تورم در دیوان‌سالاری، به وجود آمدن فاصله میان اهداف و مأموریت‌ها و به هدر رفتن منابع انسانی، مالی و فساد اداری پنهان شود. از آن‌جا که عضویت این جانب در شورای مزبور در ابتدای تشکیل دولت تدبیر و امید صورت گرفت، این جانب با هدف تغییر در روندهای ناکارآمد، بنا را بر تعامل و همکاری قرار داده، مسئولیت فوق را پذیرفتم؛ ولی متأسفانه در حیطه‌ی عمل تاکنون نه تنها تحول و تغییری در رویکرد مسئولان در خصوص ساختارهای معیوب گذشته مشاهده نگردید، بلکه مفاد آیین نامه‌ی اجرایی شورای عالی سینما نیز به اجرا درنیامد. در طول تشکیل شورای عالی سینما در دوره‌ی جدید، یک جلسه‌ی معارفه میان دبیر و اعضای حقیقی تشکیل و در جلسه‌ی دوم کمیته‌های چندگانه شکل گرفتند که نتایج آن بر این جانب و اکثریت اعضا پوشیده است. همچنین گزارش روشنی از عملکرد شورای فوق، اعلام نگردیده است!

۲. با تشکیل دولت تدبیر و امید و ترسیم افق‌های جدید در رویکردهای فرهنگی و هنری در بیانات رییس‌جمهور محترم، چشم‌اندازی پرامید پیش رویِ هنرمندان و نخبگان قرار گرفت. ولی متأسفانه این امید به دلیل عملکرد جنابعالی و سایر مسئولان فرهنگی ذیربط تبدیل به یأس و تزریق ناامیدی در اصحاب فرهنگ و هنر شد. نمونه‌ی بارز این عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عدم وجود ضمانت لازم اجرایی و حقوقی در صدور مجوزهای صادره و بلاتکلیفی مادی و معنوی صاحبان آثار هنری در لغو مجوزهای صادره از سوی آن وزارت می باشد.

در حال حاضر نمونه روشن آن، توقف و جلوگیری از ادامه‌ی نمایش عمومی فیلم سینمایی «رستاخیز» در سینماهای سراسر کشور است! فیلمی که با هدف ترویج فرهنگ عاشورا، توسط عاشقان نهضت امام حسین (علیه السلام) در بخش خصوصی ساخته شده است. اثری که به قول جنابعالی و مدیران ارشد سازمان امور سینمایی، فیلمی تأثیرگذار برای انتقال پیام حسینی و اسلام رحمانی به اقصی نقاط دنیاست. به شهادت رییس سازمان امور سینمایی و ریاست محترم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، فیلم رستاخیز با فتاوای مراجع عظام مطابقت داشته و همه‌ی مجوزهای قانونی را کسب نموده است. ایجاد پرسش، ابهام و تردید در افکار عمومی نسبت به مسئولان فرهنگی کشور و ساحت محترم مراجع تقلید، اختلال در ساز و کارهای اکران فیلم رستاخیز در ایران و عرصه‌ی بین‌المللی و فرار از مسئولیت‌پذیری، از نتایج این تصمیم شتابزده است؛ که لاجرم خسارت‌های معنوی و مادی آن بر عهده‌ی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود.

طبیعی است در چنین شرایطی ادامه‌ی عضویت اینجانب در شوارای عالی سینما که مأموریت اصلی آن صیانت از دست‌آوردها و تعمیق زیرساخت‌های سینمای ملی است، توجیهی ندارد.»

در ادامه نیز سخنانی که وزیر فرهنگ درباره فیلم «رستاخیز» مطرح کرده آمده است:

سخنان جناب آقای علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره فیلم رستاخیز: … «امیدوار هستیم که این فیلم طلیعه ساخت فیلم‌های دیگری باشد در زمینه تاریخ اسلام و عرضه به دنیا. قطعاً این فیلم در بین همه مسلمانان دنیا جایگاه خودش را پیدا خواهد کرد… (سخنرانی وزیر ارشاد در نمایش ویژه رستاخیز برای هیئت دولت در شب اربعین سال ۱۳۹۲)

سخنان جناب آقای دکتر حجت‌الله ایوبی، رییس سازمان سینمایی درباره فیلم «رستاخیز»: … درویش در تمام مراحل ساخت فیلم از نگارش فیلمنامه تا ساخت، در تماس با علما و روحانیون در سطوح مختلف بود … صدور پروانه نمایش فیلم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از بازبینی و کسب اطمینان از انجام همه اصلاحات، با حجیت شرعی و براساس فتوای معتبر صورت گرفته است… (۲۳ تیر ۱۳۹۴)

سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین سالک، ریاست محترم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره فیلم «رستاخیز»: … در بحث‌های حاکمیتی فقط نظرات امام(ره) و مقام معظم رهبری مورد توجه است … مشکل اکران رستاخیز حل شده، اما رویکرد کلی باید بر این محور باشد که هنرمندان به نگارش فیلمنامه های مذهبی و فاخر که منجر به هدایت جامعه می شوند، تشویق شوند و بنابراین نباید به گونه‌ای برخورد شود که این قشر جرأت حرکت به سمت سوژه‌های تاریخی و مذهبی را از دست بدهند.(۲۳ تیر ۱۳۹۴).
منبع: ایسنا
۱۸۴/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا