اندام هایی که از استرس آسیب می بینند

به گزارش سرویس علمی جام نیـوز به نقل از قدس آنلاین، یکی از رایج ترین مشکلات دنیای امروز که بسیاری افراد از آن شکایت دارند استرس است زیرا مسئولیت های متعدد شغلی و شتاب در کارها جز شرایط زندگی مردم شده است. همه ما در دورانی از زندگی، به دلایل مختلف استرس را تجربه می …

به گزارش سرویس علمی جام نیـوز به نقل از قدس آنلاین، یکی از رایج ترین مشکلات دنیای امروز که بسیاری افراد از آن شکایت دارند استرس است زیرا مسئولیت های متعدد شغلی و شتاب در کارها جز شرایط زندگی مردم شده است.

همه ما در دورانی از زندگی، به دلایل مختلف استرس را تجربه می کنیم. با این حال، اگر استرس به حالت مداوم و مزمن درآید، حتما باید درمان شود زیرا بر سلامت جسم وروح تاثیر منفی می گذارد.

امروزه ثابت شده است که پاسخ اندام های بدن به استرس زمینه ساز بروز بیماری های مختلف می شود. به همین دلیل لازم است تا استرس به کمک عادات صحیح کنترل گردد.

پوست

اگر پوست شما دچار جوش های ناگهانی و آکنه می شود ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی ناشی از استرس باشد. فشار ایجاد شده به دلیل این اختلال هیجانی می تواند پاسخ التهابی بدن را افزایش داده و باعث بسته شدن منافذ پوست گردد. زمانی که چربی و آلودگی ها پوست در منافذ جمع می شوند، جوش ها و دانه های سیاه ظاهر می شوند که بر زیبایی تاثیر می گذارند.

عضلات

استخوان ها و عضلات اندام هایی هستند که عموما تحت تاثیر استرس قرار می گیرند. استرس واکنشی در سیستم عضلانی اسکلتی ایجاد می کند که فشار زیادی به وجود می آورد که با درد و مشکلات حرکتی همراه است.

قلب

شرایط مداوم سترس در زندگی با بروز مشکلات قلبی عروقی مانند کلسترول، تری گلیسرید بالا، فشار خون و اختلالات جریان خون همراه است. به علاوه، در این صورت ضربان قلب به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

سیستم ایمنی

افرادی که از استرس مزمن رنج می برند دچار کاهش شدید پاسخ ایمنی بدن می شوند که زمینه ابتلا به بیماری های مختلف را افزایش می دهد. در واقع، استرس انرژی زیادی از بدن می گیرد که باعث کاهش سطح انرژی سیستم ایمنی می شود که برای مقابله با عوامل بیماری زا لازم است.

دستگاه گوارش

ورم معده، یبوست، اسهال، نفخ، دردهای شکمی، ترش کردن، سندروم روده تحریک پذیر و زخم روده از جمله ناراحتی های سیستم ایمنی ناشی از استرس است. همه این بیماری ها به دلیل افزایش بالای سطح هورمون کورتیزول بروز می کند.

وزن

توجه داشته باشید که استرس رابطه مستقیمی با افزایش وزن و مشکلات مزمن مانند چاقی دارد. تمایل به مصرف غذاهای بیشتر در شرایط استرس تشدید می شود تا به این طریق بدن به علائم هیجانی پاسخ دهد. البته هورمون های استرس گاه نیز باعث پرکاری غده تیروئید می شوند که سوخت و ساز سریع تر کالری ها را تحریک می کند.

مغز

مسلما مغز یکی از اندام هایی است که بیشتری تاثیر را از استرس دریافت می کند. کورتیزول؛ هورمون استرس، بر قشر پیشانی مغز تاثیر منفی می گذارد که مسئول تصمیمات و حافظه است. از همین جا مشخص می شود که چرا افراد در شرایط تنش های روحی و استرس نمی توانند تصمیمات درست بگیرند و به خوبی روی کارهای خود تمرکز داشته باشند.

کبد

افرادی که مبتلا به بیماری هپاتیت هستند باید توجه داشته باشند که استرس می تواند باعث عود بیماری شود. ترکیبات شیمیایی که در زمان استرس مزمن فعال می شوند، به سلول های لنفوسیت آسیب می رسانند که این عامل بیماری های مرتبط با کبد را مجددا فعال می کند.

کلیه ها

افزایش تولید کورتیزول موجب افزایش دفع فسفات از کلیه ها می شود که ضعف عضلانی، تغییرات استخوانی و اختلالات شدید برای عملکرد صحیح کلیه ها را در پی دارد.

سطح قند خون

استرس بالا می تواند مقاومت به انسولین را تشدید کند به این معنی که بدن برای استفاده مؤثر از این ماده و تنظیم سطح قند خون دچار مشکل می شود.استرس در بیماران دیابتی موجب تشدید بیماری می شود و در سیستم کنترل قند خون آنها مشکل به وجود می آورد.
۱۸۴/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا