دوره‌های آموزشی HIV در سیمرغ

محمدرضا احمدی اظهار کرد: HIV یک بیماری است که علائم خیلی وسیعی دارد و در واقع خود ویروس HIV عامل بیماری نمی‌شود و فقط موجب از کار افتادن سیستم ایمنی بدن می‌شود. وی افزود: وقتی توسط این ویروس سیستم دفاعی بدن از کار بایستد، هر بیماری می‌تواند وارد این سیکل شود و خود را نشان …

محمدرضا احمدی اظهار کرد: HIV یک بیماری است که علائم خیلی وسیعی دارد و در واقع خود ویروس HIV عامل بیماری نمی‌شود و فقط موجب از کار افتادن سیستم ایمنی بدن می‌شود.

وی افزود: وقتی توسط این ویروس سیستم دفاعی بدن از کار بایستد، هر بیماری می‌تواند وارد این سیکل شود و خود را نشان دهد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان سیمرغ، تصریح کرد: راه انتقال ویروس HIV فقط از طریق خون و تماس دو خون است و عامل انتقال خون آلوده به خون سالم هم می‌تواند یک وسیله ساده در دندان‌پزشکی، هم یک سرنگ آغشته به خون آلوده باشد.

وی یکی دیگر از راه‌های انتقال ویروس HIV را تماس‌های جنسی اعلام کرد و گفت: این ویروس با درصد بسیار کمتر از طریق شیر مادر و بزاق نیز می‌تواند انتقال پیدا کند.

احمدی ادامه داد: باید به مرحله‌ای برسیم که راه‌های پیشگیری را مدنظر قرار دهیم؛ سیستم درمانی و کادر پزشکی ما چون آگاهی کامل نسبت به این موضوع دارند، راه‌های پیشگیری را به‌شدت رعایت می‌کنند.

وی یادآور شد: یکی از راه‌های مهمی که در انتقال این بیماری در ایران وجود دارد، انتقال بیماری از طریق سرنگ مشترک است.

احمدی با بیان اینکه در برخی کشورها معضل اعتیاد را پذیرفتند، تصریح کرد: سرنگ‌های رایگان را برای جلوگیری از انتقال این بیماری در اختیار معتادان قرار می‌دهند.

وی بیان کرد: چون بیشتر تزریقات معتادان از داخل رگ صورت می‌گیرد، احتمال انتقال ویروس از فرد بیمار به فرد سالم به مقدار قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان سیمرغ با تأکید بر اینکه با روبوسی کردن، دست دادن و حتی استفاده از حوله مشترک این ویروس انتقال پیدا نمی‌کند، گفت: این ویروس از طریق خون رد و بدل می‌شود.

وی افزود: یکی از معضلاتی که افراد HIV+ با آن روبه‌رو هستند، اخراج از محل کار به‌دلیل این بیماری است.

احمدی در این‎باره اظهار کرد: بزرگ‌ترین و منفی‌ترین کار، اخراج از محل کار است، چرا که فرد دچار ضربه روحی می‌شود و احتمال پناه بردن به اعتیاد نیز در این فرد وجود دارد.

وی ادامه داد: اگر این فرد به اعتیاد پناه ببرد، تبدیل به یک مرکز انتقال بیماری می‌شود و حتی ممکن است با عکس‌العمل منفی این شخص روبه‌رو شویم.

احمدی با اشاره به اینکه افراد مبتلابه HIV+ می‌توانند در محیط کار خود بمانند و به‌دور از هیچ مشکل و نگرانی برخورد و فعالیت روزمره خود را داشته باشند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان سیمرغ با بیان اینکه در سال‌های جاری وزارت بهداشت به‌صورت جدی در حال کنترل و آموزش درباره این بیماری است، تصریح کرد: در سال جاری آموزش و معرفی ویروس HIV به‌صورت ویژه در دستور کار قرار دارد.

این مسئول تصریح کرد: امروزه در دورترین نقاط مملکت نیز درباره این بیماری اطلاع دارند و به جرأت می‌توان گفت که ۹۵ درصد مردم کشور این بیماری را شناخته و راه‌های جلوگیری از آن را می‌دانند.

احمدی با اشاره به اینکه HIV یک بیماری پرهزینه است، بیان کرد: این بیماری علاوه بر خطرناک بودن، هزینه بالایی را نیز طلب می‌کند و یک سرمایه هنگفتی را از بودجه بهداشتی می‌بلعد.

وی در پایان گفت: در هر ماه دوره‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی را به‌‌ویژه در سطح مدارس برگزار می‌کنیم، چرا که دانش‌آموزان قدرت گیرایی بیشتری دارند و خانواده‌ها نیز به‌صورت جدی پیگیر آموزش‌های خارج از درس، مدارس هستند.
فارس
۱۸۴/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا