۱۰ فیلمی که در هیچ رشته‌ای نامزد نشدند

امسال ۲۴ فیلم سینمایی در بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره فیلم فجر حاضر بود و از این تعداد ۱۰ فیلم در هیچ رشته‌ای نامزد دریافت سیمرغ بلورین نشده‌اند و رقابت بین ۱۴ فیلم ادامه دارد. رکوردداران نامزدی در رشته‌های مختلف سه فیلم سینمایی «دوران عاشقی» به کارگردان علیرضا رئیسیان، «من دیه‌گو مارادونا هستم» ساخته بهرام …

امسال ۲۴ فیلم سینمایی در بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره فیلم فجر حاضر بود و از این تعداد ۱۰ فیلم در هیچ رشته‌ای نامزد دریافت سیمرغ بلورین نشده‌اند و رقابت بین ۱۴ فیلم ادامه دارد.


رکوردداران نامزدی در رشته‌های مختلف سه فیلم سینمایی «دوران عاشقی» به کارگردان علیرضا رئیسیان، «من دیه‌گو مارادونا هستم» ساخته بهرام توکلی و «رخ دیوانه» به کارگردانی ابوالحسن داودی است. این سه فیلم هر کدام در ۱۰ رشته نامزد دریافت سیمرغ بلورین هستند.
«مزار شریف» به کارگردانی عبدالحسن برزیده با نامزدی در هشت رشته در رتبه بعدی است و «خداحافظی طولانی» فرزاد موتمن و «عصر یخبندان» مصطفی کیایی هر کدام با نامزدی در هفت رشته دیگر رقبای جدی این دوره از جشنواره‌اند.
در میان این پنج فیلم که همگی نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم نیز شده‌اند «مزار شریف» محصول سازمان توسعه سینمایی حوزه هنری است. علیرضا رئیسیان در گفت‌و‌گویی که پیش از این با خبرآنلاین داشت به این نکته اشاره کرد که بنیاد سینمایی فارابی تنها ۳۰ درصد از سرمایه را به صورت مشارکت در ساخت فیلم تامین کرده است. فیلم‌های دیگری نیز در میان این پنج فیلم با مشارکت و سرمایه‌گذاری فارابی تولید شده‌اند.
از میان ۱۰ فیلمی که نامی از آن‌ها میان نامزدهای جشنواره نیامده می‌توان به «مرگ ماهی» به کارگردانی روح‌الله حجازی اشاره کرد. بازی‌های این فیلم از جمله بازی نیکی کریمی در این فیلم از نکات قابل توجه آن بود که جایی در میان نامزدها نیافته است.
بهروز افخمی که سال گذشته با «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» جوایز مهمی از جشنواره فیلم فجر گرفته بود، امسال با «روباه» در هیچ رشته نامزد دریافت جایزه نشده است.
«خانه دختر» به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی نیز از فیلم‌های فراموش شده داوران است.
امسال پرویز پرستویی با دو فیلم «بوفالو» و «دو» در جشنواره حاضر بود. فیلم دوم که اولین ساخته سهیلا گلستانی است در بخش فیلم اول به نمایش درآمد، اما «بوفالو» ساخته کاوه سجادی حسینی در بخش مسابقه سینمای ایران حاضر بود. پرستویی در این فیلم نقشی نسبتا منفی را ایفا می‌کرد، اما برخلاف سال‌های اخیر که هر گاه او فیلمی در جشنواره داشته، نامزد دریافت جایزه نیز شده، امسال نام او در میان کاندیداها دیده نمی‌شود.
«قول» ساخته محمدعلی طالبی، «ارغوان» به کارگردانی کیوان علیمحمدی و امید بنکدار، «تگرگ و آفتاب» ساخته رضا کریمی، «فرار از قلعه رودخان» ساخته غلامرضا رمضانی، «تا آمدن احمد» به کارگردانی صادق صادق دقیقی و «شرفناز» به کارگردانی حسن نجفی دیگر فیلم‌های بخش سودای سیمرغ جشنواره‌ امسال‌اند که در هیچ رشته‌ای نامزد دریافت جایزه نشده‌اند.
مجید مجیدی (رئیس هیئت داوران)، عبدالله اسکندری، محمد بزرگ‌نیا، عزیز ساعتی، علیرضا شجاع نوری، جواد طوسی و مهتاب نصیرپور داوران بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره فیلم فجر هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا