پاکستان هم در برخورد با قلیان جدی شد

روز گذشته در شهر کراچی مرکز ایالت سند، در اقدامی نمادین، تعداد ۸۰۰ قلیان جمع آوری شده توسط پلیس از قهوه خانه ها و کافه های این شهر، زیر چرخ های فولادین یک دستگاه غلتک معدوم شد. همچنین مقدار زیادی تنباکوهای تهیه شده از مواد و اسانس های شیمیایی که در بازار به نام تنباکوهایی …

روز گذشته در شهر کراچی مرکز ایالت سند، در اقدامی نمادین، تعداد ۸۰۰ قلیان جمع آوری شده توسط پلیس از قهوه خانه ها و کافه های این شهر، زیر چرخ های فولادین یک دستگاه غلتک معدوم شد.

همچنین مقدار زیادی تنباکوهای تهیه شده از مواد و اسانس های شیمیایی که در بازار به نام تنباکوهایی با اسانس میوه شناخته می شود، در این حرکت نمادین، به آتش کشیده شد.
از زمان صدور حکم قضایی، تعداد زیادی از افراد به دلیل سرپیچی از این حکم، در ایالت های مختلف پاکستان از جمله ایالت پنجاب بازداشت شده اند.

همچنین تعداد زیادی از مراکز عرضه قلیان در شهرهای مختلف پاکستان پلمپ شده است.
عالی ترین نهاد قضایی پاکستان حدود سه هفته پیش با صدور حکمی، بار دیگر بر ممنوعیت استفاده از قلیان در قهوه خانه ها و اماکن عمومی تاکید کرد و خواستار توجه و نظارت جدی مسوولان به این موضوع شد.

تعدادی از قضات دیوان عالی پاکستان در جلسه ای به ریاست قاضی انور ظهیر جمالی رییس قوه قضاییه این کشور، ضمن واکنش شدید به ترویج استفاده از قلیان در اماکن عمومی پاکستان، از مسوولان ایالتی خواستند تا ضمن برخورد جدی با این پدیده، نظارت دقیق بر اجرای ممنوعیت قلیان به ویژه در قهوه خانه های تمام مناطق ایالات پنجاب، خیبرپختونخوا، سند و بلوچستان انجام دهند.

دستگاه قضایی پاکستان قبلا نیز حکم های در ممنوعیت استفاده از قلیان در اماکن عمومی این کشور صادر کرده بود اما این بار، ضمن تاکید مجدد و جدی تر از همیشه بر این موضوع، از مسوولان ایالتی خواسته تا گزارش عملکرد خود را در زمنیه انجام اقدام های مربوط به ممنوع کردن استفاده از قلیان در ایالت های محل فعالیت خود، به دستگاه قضایی ارائه دهند.

دستگاه قضایی پاکستان، هدف از سخت گیری و ممنوع کردن استفاده از قلیان را، پیشگیری از تمایل جوانان و نوجوانان به سمت اعتیاد به مواد مخدر اعلام کرده است.

عالی ترین نهاد قضایی پاکستان همچنین فروش سیگار به افراد زیر ۱۸ سال را ممنوع کرده است.
رییس قوه قضاییه پاکستان گفت که مسوولان چهار ایالات این کشور علیه مراکز عرضه قلیان با جدیت تمام برخورد کنند و نتایج اقدام های خود در این زمنیه را به دیوان عالی ارایه کنند.

براساس یک نظرسنجی که توسطه روزنامه اردو زبان اکسپرس پاکستان انجام شده است، فرهنگ استفاده از قلیان میان نسل نوجوان و جوان این کشور روز به روز بیشتر شده و برای بسیاری از جوانان، استفاده از قلیان به بخشی از کارهای روزمره تبدیل شده است.

استفاده از قلیان در ایالت پنجاب پاکستان، بیش از دیگر مناطق این کشور رایج است.

به هرحال، استفاده از قلیان در پاکستان، به مراتب کمتر از میزانی است که در ایران و برخی کشورهای عربی رایج است اما دستگاه قضایی و نهادهای اجرایی این کشور، به شدت مراقبت می کنند تا این پدیده در پاکستان رایج نشود.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا