روزهای سخت نماد آموزش عالی کشور

نفس های خسته ساختمان های فرسوده دانشگاه های کشور به شماره افتاده است. ساختمان هایی با عمر ۵۰ تا ۶۰ سال که اگر فکری برای تعمیر آنها نشود مانند بیماری خواهند بود که به دلیل عدم مراقبت های پزشکی و امکانات لازم جانش به خطر می افتد و شاید دیگر توان نفس کشیدن برایش باقی …

نفس های خسته ساختمان های فرسوده دانشگاه های کشور به شماره افتاده است. ساختمان هایی با عمر ۵۰ تا ۶۰ سال که اگر فکری برای تعمیر آنها نشود مانند بیماری خواهند بود که به دلیل عدم مراقبت های پزشکی و امکانات لازم جانش به خطر می افتد و شاید دیگر توان نفس کشیدن برایش باقی نماند.

بحرانی به وسعت تاسیسات زیر بنایی دانشگاه های بزرگ

علی حسین زاده دلیر، معاون پشتیبانی و توسعه منابع دانشگاه تبریز در گفتگو با خبرنگار مهر معتقد است اگر تاسیسات دانشگاه های بزرگ کشور نوسازی و بهسازی نشوند این مراکز دچار بحران خواهند شد.

روزهای سخت نماد آموزش عالی کشور

وی گفت: دانشگاه تبریز از نظر قدمت دومین دانشگاه کشور بشمار می رود و براین اساس ساختمان های این دانشگاه عمر ۵۰ ساله دارند و بسیاری از بناهای ساختمان ها و زیرساخت های این دانشگاه قدیمی و نیازمند تعمیر و بهسازی هستند.

معاون پشتیبانی و توسعه منابع دانشگاه تبریز افزود: در سال گذشته مبلغ ۷ میلیارد تومان بودجه تعمیرات به دانشگاه تبریز اختصاص داده شد که امیداوریم این بودجه در سال های آینده نیز تخصیص داده شود.

وی عنوان کرد: درحال حاضر دانشگاه تبریز اقدام به تعمیر، مقاوم سازی و بهسازی ساختمان سلف سرویس و سالن های عمومی خود کرده است و در صورت اختصاص بودجه تعمیرات در سال جاری ساختمان های دیگر این دانشگاه نیز تعمیر و بهسازی خواهند شد.

فرسودگی ۹۳۱ ساختمان دانشگاهی

طبق آمارهای وزارت علوم حدود ۹۳۱ ساختمان با زیر بنایی بالغ بر ۳ میلیون و ۳۱۵ هزار و ۱۸۱ متر مربع نیازمند مقاوم سازی هستند که تاکنون از این تعداد ۸ ساختمان مقاوم سازی، ۴ ساختمان در دست اقدام و یک ساختمان ترمیم شده است.

این درحالی است که از تعداد ۹۳۱ ساختمان نیازمند مقاوم سازی در دانشگاه های کشور حدود ۵۰ ساختمان به عنوان ساختمان های میراث فرهنگی هستند و موضوع بازسازی، مقاوم سازی و بهسازی این ساختمان ها بیش از دیگر مکان ها باید مورد توجه قرار گیرد.

روزهای سخت نماد آموزش عالی کشور

عمر ۴۰ درصد ساختمان های دانشگاه شهیدبهشتی بیش از ۵۰ سال است

محمد علی طهرانچی، رئیس دانشگاه شهیدبهشتی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: میانگین عمر ساختمان های این دانشگاه حدود ۵۰ سال است و اگر بخواهیم ساختمان های قدیمی و فرسوده را بازسازی و تعمیر کنیم نیازمند هزینه های زیادی است که بودجه فعلی دانشگاه کفاف آن را نمی دهد.

وی افزود: حدود ۴۰ درصد ساختمان های این دانشگاه عمر ۴۰ تا ۵۰ ساله دارند که با شرایط فعلی بازسازی و تعمیر آنها سخت است.

رئیس دانشگاه شهیدبهشتی تصریح کرد: وضعیت ساختمان های خوابگاهی دانشگاه به مراتب بهتر از ساختمان های آموزشی و پژوهشی است چراکه میانگین عمر ساختمان های خوابگاهی دانشگاه حدود ۲۰ سال است.

طهرانچی تاکید کرد: این دانشگاه دارای ۲ ساختمان میراث فرهنگی است که یکی از این ساختمان ها در استان تهران و دیگری در کاشان است که بازسازی و تعمیر ساختمان میراث فرهنگی دانشگاه در شهر کاشان درحال انجام است اما بازسای ساختمان دیگر هنوز انجام نشده است.

حال نماد آموزش عالی کشور تعریفی ندارد

حال نماد آموزش عالی کشور نیز چندان تعریفی ندارد و به گفته مسئولان این دانشگاه علاوه بر مشکلات فرسودگی ساختمان ها، این دانشگاه با فرسودگی تاسیسات زیر بنایی مانند لوله کشی های آب، خطوط انتقال برق و سیستم های سرمایشی و گرمایشی دست و پنجه نرم می کند.

مشکلاتی که روسای پیشین این دانشگاه نیز از آن خبر داده اند و همچنان به امید برطرف شدن روزهای سختی را سپری می کنند.

روزهای سخت نماد آموزش عالی کشور

اکنون ۷۰ درصد ساختمان های دانشگاه تهران فرسوده اند و این ساختمان ها در انتظار تعمیر و بهسازی بسر می برند اما تامین بودجه برای این میزان فضای فیزیکی بسیار سخت است.

حسین گلدان ساز، معاون اداری و مالی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: با بودجه های فعلی دانشگاه نمی توان ساختمان های فرسوده را تعمیر و تجهیز کرد و برای این موضوع باید حمایت های مالی از منابع دولتی و خصوصی تامین شود.

وی افزود: میانگین عمر ساختمان های این دانشگاه ۶۰ تا ۷۰ سال است که علاوه بر فرسودگی بنای ساختمان با فرسودگی تاسیسات آب، برق، سرمایش و گرمایش نیز مواجه هستند.

معاون اداری و مالی دانشگاه تهران تاکید کرد: تعمیر و بازسازی تاسیسات زیر بنایی این دانشگاه نیازمند بودجه های جدی است.

گلدان ساز گفت: ساختمان دانشکده حقوق دانشگاه تهران جزء دانشکده های قدیمی این دانشگاه است که امسال با حمایت وزارت علوم پروژه تعمیر و بازسازی این ساختمان آغاز شده و پیش بینی می شود این روند یک سال به طول انجامد.

وی بیان کرد: این درحالی است که فعالیت های آموزشی و علمی این دانشکده تعطیل نخواهد شد و پروژه تعمیر و بازسازی این ساختمان همزمان با فعالیت آموزشی دانشکده دنبال می شود.

معاون اداری و مالی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: در این پروژه علاوه بر تعمیر، بازسازی و مقاوم سازی بنای ساختمان دانشکده حقوق تاسیسات این ساختمان مانند برق، گاز و آب نیز تعمیر و بازسازی خواهند شد.

عمر اکثر ساختمان‌های پردیس مرکزی دانشگاه تهران به سال‌های ۱۳۱۳ می رسد ساختمان هایی که حالا به عنوان میراث ماندگار برای کشور بشمار می روند. میراثی که اگر فکری به حال آن نشود شاید همین روزها شاهد از دست دادن آنها باشیم.

فرسودگی خوابگاه های دانشگاه امیرکبیر

شاید دانشگاه صنعتی امیرکبیر جزء نادر دانشگاه های بزرگ کشور باشد که مشکل چندانی در بافت آموزشی و پژوهشی خود نداشته و تنها دغدغه این دانشگاه فرسودگی بخشی از ساختمان خوابگاهی است.

دانشگاه امیرکبیر طی سال های گذشته اقدام به بلند مرتبه سازی کرده است و ساختمان قدیمی بسیاری از دانشکده های آن تخریب و طی دوره های زمانی مختلف در آن زمین ها ساختمان های جدید طراحی و ساخته شده است که همین امر وضعیت این دانشگاه را نسبت به دیگر دانشگاه های بزرگ کشور در شرایط بهتری قرار داده است.

روزهای سخت نماد آموزش عالی کشور

به گفته حسین عسگریان، معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه صنعتی امیرکبیر بیش از ۵۵ درصد ساختمان های این دانشگاه عمری بیش از ۳۰ سال دارند که اغلب این ساختمان ها مربوط به فضاهای خوابگاهی است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته سازمان مدیریت اعتباری برای تعمیر و تجهیز ساختمان های فرسوده به دانشگاه اختصاص داد، بیان کرد: متاسفانه سال های زیادی است که اعتباری برای تعمیر و تجهیز بناهای خوابگاهی به دانشگاه اختصاص داده نشده بود که این امر موجب فرسودگی این ساختمان شده است.

معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: برای تعمیر و بازسازی خوابگاه های دانشگاه از اعتبارات تعمیرات دانشگاه و درآمدهای اختصاصی استفاده کرده ایم اما دولت باید در این زمینه وام مناسب با قیمت ارزان در اختیار دانشگاه ها قرار دهد.

عسگریان تاکید کرد: برنامه داریم با کمک شهرداری، ستاد فرمان امام و سازمان مدیریت زمین بزرگی را خریداری کرده تا در آن مجمتع خوابگاهی دخترانه و پسرانه تاسیس کنیم.

ساختمان های دانشگاه علم و صنعت در برابر زلزله مقاوم نیستند

عمر ساختمان های دانشگاه علم و صنعت به ۶۰ سال پیش باز می گردد و اغلب ساختمان های این دانشگاه در برابر زلزله مقاوم نیستند. محمدعلی برخورداری، رئیس این دانشگاه معتقد است: باتوجه به اینکه مقررات مربوط به زلزله حدود ۱۰ سال است که در ساخت و سازهای کشور اعمال می شود بنابراین می توان گفت تنها ساختمان های این دانشگاه که طی سال های گذشته ساخته شده اند در برابر زلزله مقاوم هستند و مابقی فضاهای دانشگاه متناسب با این روند طراحی و ساخته نشده است.

روزهای سخت نماد آموزش عالی کشور

وی گفت: ساختمان های جدید این دانشگاه با محوریت اجرای آیین نامه های مربوط به زلزله ساخته شده است و وضعیت خوبی دارد.

رئیس دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: با بودجه های فعلی دانشگاه نمی توان موضوع مقاوم سازی ساختمان ها را دنبال کرد و باید دولت بودجه ای برای این موضوع اختصاص دهد.

خوابگاه های دانشگاه شریف در انتظار تعمیر

پردیس اصلی دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۳۴۴ تاسیس و راه اندازی شده است که اکنون این دانشگاه با عمری پنجاه ساله مانند دیگر دانشگاه های کشور با مشکل فرسودگی بناها مواجه است. فرسودگی که اگر در طول سال های گذشته بودجه ای سالیانه برای آن در نظر گرفته شده بود امروز به عنوان مشکل از آن یاد نمی شد.

محمود فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: فضای فیزیکی و تاسیسات زیر بنایی این دانشگاه فرسوده است و باید طی سال های گذشته بودجه ای به این امر اختصاص داده می شد تا تعمیرات طی سالیان گذشته صورت می گرفت.

وی افزود: باید موضوع تعمیر و بازسازی ساختمان های دانشگاه ها مورد توجه قرار گیرد تا این فضاها به فرسودگی دچار نشوند.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف عنوان کرد: باتوجه به استفاده بیش از حد از ظرفیت خوابگاه های دانشجویی این بناها فرسوده شده اند که در تابستان امسال موفق به تعمیر و بازسازی ۷ خوابگاه شدیم و اگر بودجه تعمیرات دانشگاه رشد یابد ساختمان خوابگاه های دیگر دانشگاه نیز تعمیر می شوند.

بازسازی ساختمان های میراثی اولویت وزرات علوم

ساختمان های موجود در دانشگاه های تهران، صنعتی شریف و شهیدبهشتی تبدیل به نمادهای آموزشی کشور شده اند و می توان آنها را ساختمان های میراثی نامید که وزارت علوم برنامه ای برای تعمیر و بازسازی آنها دارد تا بتواند از این ساختمان ها محافظت کند.

محمد حسین امید، معاون اداری و مالی وزارت علوم در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: طی یک سال گذشته اطلاعات کامل ساختمان های دانشگاهی را استخراج کرده ایم و در برنامه ششم توسعه مبنای ساخت و ساز دانشگاه ها این اطلاعات خواهد بود.

روزهای سخت نماد آموزش عالی کشور

وی خاطرنشان کرد: ساختمان های قدیمی دانشگاه ها به دو دسته تقسیم شدند که در این روند اگر ساختمانی فاقد ارزش اقتصادی و یا میراثی باشد هزینه ای برای تعمیر و نگهداری آن اختصاص نخواهد یافت.

معاون اداری و مالی وزارت علوم بیان کرد: طبق برنامه وزارت علوم ساختمان های قدیمی فاقد ارزش اقتصادی حذف و ساختمان جدیدی به ازای آن ساخته خواهد شد.

امید با بیان اینکه بخشی از ساختمان های قدیمی دانشگاه ها به عنوان ساختمان های میراثی بشمار می روند، اضافه کرد: موضوع مقاوم سازی و بهسازی این ساختمان ها اولویت وزارت علوم است.

وی بیان داشت: درحال حاضر بسیاری از ساختمان های دانشگاه های تهران، صنعتی شریف و شهید بهشتی در رتبه ساختمان های میراثی هستند و موضوع مقاوم سازی و بهسازی این ساختمان ها از برنامه های وزرات علوم است.

معاون اداری و مالی وزارت علوم گفت: گزارش کاملی از وضعیت ساختمان های قدیمی دانشگاه های کشور تهیه کرده ایم و این گزارش به سازمان مدیریت ارائه شده است.

گره مشکل فرسودگی ساختمان های دانشگاه ها تنها به دست وزارت علوم باز نمی شود و طی سال های گذشته این گره کور تر شده است. گره ای که اگر عزمی برای گشودن آن در دولت شکل نگیرد می تواند خسارات زیادی به آموزش عالی بزند و دانشگاهها را به جای درگیر کردن در امور علمی و آموزشی درگیر مسائل ساخت و ساز کند.

از بودجه فعلی دانشگاه ها که حتی نمی تواند نیازهای جاری آنها را برطرف کند نمی توان انتظار داشت مشکلاتی چون بازسازی ساختمان ها و تجهیزات فرسوده رفع شود. بنابراین تنها راه حل این مشکل اختصاص ردیف بودجه خاص با عنوان تعمیر و مقاوم سازی است. از سوی دیگر بدیهی است هر چه بر عمر فرسودگی و قدمت ساختمانهای دانشگاهی افزوده شود، جبران کردن خسارتها نیز سخت تر می شود از این رو یافتن راه حل سریع برای نجات کالبد فیزیکی آموزش عالی ضروری است.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا