ایران از گسترش همکاریهای اقتصادی با هلند و قزاقستان استقبال می کند

به گزارش ایرنا از شبکه اطلاع رسانی وزارتخانه مزبور، محمد رضا نعمت زاده در دیدار هنک کامپ وزیر امور اقتصادی هلند با وی ، افزود: زمینه های همکاری بین دو کشور در بخش صنایع خودرو و ماشین سازی، صنایع غذایی، حمل و نقل ریلی، انرژی ، توربین های بخار و صنعت تجهیزات پزشکی فراهم است …

به گزارش ایرنا از شبکه اطلاع رسانی وزارتخانه مزبور، محمد رضا نعمت زاده در دیدار هنک کامپ وزیر امور اقتصادی هلند با وی ، افزود: زمینه های همکاری بین دو کشور در بخش صنایع خودرو و ماشین سازی، صنایع غذایی، حمل و نقل ریلی، انرژی ، توربین های بخار و صنعت تجهیزات پزشکی فراهم است و می توان برای همکاریهای بلندمدت و راهبردی برنامه ریزی کرد .
وی اضافه کرد: سرمایه گذاری مشترک و استفاده از توانایی های دو کشور بهترین راه برای تعمیق روابط اقتصادی محسوب می شود و جمعیت ۸۰ میلیون نفری ایران را همراه کشورهای منطقه نشانه بازار مناسب برای انجام سرمایه گذاریهای مشترک است.
نعمت زاده مزیتهای کشور را خاطرنشان کرد و افزود: ایران غیراز نفت و گاز در صنایع و معادن مختلف و حوزه تجارت در داخل و خارج فعالیت دارد و برنامه ریزی مناسبی را برای ارتقا حجم فعالیتها در دست اقدام دارد.
به گفته وی، ایران برنامه ۱۰ ساله در صنعت خودرو سازی را تدوین کرده و زمینه ای فراهم شده تا در خصوص صنعت قطعه سازی هلند در این بخش همکاریهای لازم را به عمل آورد.
این مقام مسئول، بخش تجهیزات پزشکی را به عنوان یکی از اولویتهای همکاری دو کشور معرفی کرد و اظهارداشت: سرمایه گذاری مشترک می تواند در این مسیر ضامن توسعه همکاری باشد و هلند می تواند ایران را به عنوان کشور قطب منطقه مورد توجه ویژه قرار دهد.
براساس این گزارش ، هنک کامپ، وزیر امور اقتصادی هلند ضمن ابراز خرسندی از گسترش فعالیتهای دو جانبه میان تهران – آمستردام بر ارتقاء سطح همکاریها در آینده نزدیک تاکید کرد.
به گفته وی، توسعه همکاریها و تبادل اطلاعات در زمینه های صنایع شیمیایی، پتروشیمی ، انرژی ، تجهیزات پزشکی ، طراحی و مهندسی از جمله محورهایی است که دو کشور می توانند برای تعمیق روابط با یکدیگر همکاری کنند.
آمارهای منتشر شده حاکی است ، سال گذشته حجم کل تجارت کشاورزی میان ایران وهلند بالغ بر ۹۰۰ میلیون دلار بود.
هلند به لحاظ مساحت کوچک و دارای ۱۷ میلیون نفر جمعیت است ،اما پس از آمریکا، دومین صادرکننده محصولات کشاورزی در جهان است بطوری که از ۴۰۰ میلیارد یورو صاردات هلند، ۲۰ درصد آن به بخش کشاورزی اختصاص دارد.
همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیدار جداگانه ارلان ادریسوف وزیرامور خارجه قزاقستان با وی، افزود: توسعه حمل و نقل ریلی و هوایی در جمهوری اسلامی ایران، توسعه خطوط کشتیرانی، انجام سرمایه گذاریهای مشترک، همکاری در بخش های کشاورزی مهمترین موارد همکاری بین دو کشور محسوب می شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد کرد: نخست تجار، بازرگانان و سرمایه گذاران دو کشور با قابلیت ها و ظرفیتهای تهران – آستانه از نزدیک آشنا شوند.
وزیر امورخارجه قزاقستان نیز گفت: برای ارتقای سطح همکاریهای دو طرف لازم است کار گروه مشترکی برای شناسایی ظرفیتهای همکاری و سرمایه گذاری بین دو کشور تشکیل شود.
ارلان ادریسوف افزود: جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای هدف قزاقستان برای تامین فولاد است.
وی اضافه کرد: ایجاد خطوط ریلی منتهی به بنادر ایران، گسترش خطوط کشتیرانی از چین به بندرعباس و نیز در بندر انزلی، تامین لکوموتیو های برقی، حضور کشاورزان ایرانی در زمین های کشاورزی قزاقستان برای انجام سرمایه گذاری مشترک در این بخش می تواند همکاری دو کشور را بیش از پیش فراهم کند.
قزاقستان مهمترین کشور آسیای مرکزی و بزرگترین جمهوری شوروی سابق بعد از روسیه است و حجم مبادلات تجاری این کشوردر سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۱۲۰ میلیارد دلار و حجم سرمایه گذاریهای دو دهه اخیر این کشور ۱۶۰ میلیارد دلار بوده که نشان از ثبات و امنیت مالی و سیاسی این کشور دارد.
۱۸۴/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا