تفاوت‌های مقابله با تهاجم فرهنگی در ایران و نیجریه

ابوالفضل شاکری: حتما بارها درباره ضرورت مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان یا اصطلاح جنگ‌نرم شنیده‌ و به طور قطع طعم مزاحمت‌های تلفنی بوسیله سیمکارت‌های اعتباری زرد رجیستر (ثبت نام) نشده را نیز چشیده‌اید. اگر کمی تامل کنید، متوجه می‌شوید که کمتر شهروندی است که بوسیله سیمکارت‌های اعتباری طی این سال‌ها گرفتار مزاحمت‌های گاه و بیگاه …

ابوالفضل شاکری: حتما بارها درباره ضرورت مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان یا اصطلاح جنگ‌نرم شنیده‌ و به طور قطع طعم مزاحمت‌های تلفنی بوسیله سیمکارت‌های اعتباری زرد رجیستر (ثبت نام) نشده را نیز چشیده‌اید.
اگر کمی تامل کنید، متوجه می‌شوید که کمتر شهروندی است که بوسیله سیمکارت‌های اعتباری طی این سال‌ها گرفتار مزاحمت‌های گاه و بیگاه نشده باشد.
روند طی شده در برخورد با این معضلات گویای آن است که مسئولان تاکنون همواره در این زمینه یا شعار داده‌اند و یا به صدور بخشنامه و بیانیه اکتفا کرده‌اند؛ تاکنون کسی به یاد ندارد که به این دلیل در ایران با اپراتوری برخورد جدی صورت گرفته باشد، اما مسئولان رگولاتوری نیجریه برخلاف همتایان ایرانی خود، پس از اخطار به شرکت چند ملیتی ام.تی.ان که در ایران به اشتباه با نام مخفف ایرانسل شناخته می‌شود، این اپراتور را بیش از پنج میلیارد دلار جریمه کرده است. بله! بیش از پنج میلیارد دلار.
رگولاتوری نیجریه معتقد است چون ام.تی.ان به قوانین این کشور توجه نکرده و احتمال سوء استفاده از این سیمکارت‌ها بوسیله اشرار و دزدان وجود دارد، این اپراتور باید به ازای هر مشترکش، معادل یک هزار دلار آمریکا به نیجریه جریمه بپردازد.
این جریمه موجب استعفای مدیر عامل شرکت چند ملیتی ام.تی.ان و سقوط ارزش سهام این شرکت در بازارهای جهانی شده، اما نکته قابل تامل این است که همین اپراتور که براساس قراردادش قرار بوده تنها ۱۵ میلیون سیمکارت در ایران توزیع کند، اکنون از مرز ۴۰ میلیون سیمکارت نیز عبور کرده و جالب و البته تاسف‌بارتر اینکه، این بازارگشایی را مانند نیجریه با توزیع سیمکارت‌های بی‌نام و نشان یا با نام و نشان‌های جعلی بدست آورده است.
بارها در همین مجله و پایگاه خبری موبنا، درباره توزیع گسترده سیمکارت‌های ثبت نام نشده و خطرات آن نوشته و از روی دلسوزی هشدار داده‌ایم اما متاسفانه گوش شنوایی نیافته‌ایم. اما ظاهرا نیجریه‌ای‌ها بیشتر از ما در برخورد با مهاجمان به امنیت شهروندان آن کشور جدی هستند.
شاید آقای وزیر ارتباطات و رگولاتور محترمش بد نباشد از مسئولان کشور آفریقایی نیجریه درس بگیرند تا بدانند با یک شرکت خارجی متخلف باید چگونه برخورد کرد.
نکته جالب اینجاست که شرکت چند ملیتی ام.تی.ان در این کشور آفریقایی فقط برای فروش سیمکارت‌های ثبت نام نشده‌ای جریمه شده که همین امروز در دکه‌های روزنامه فروشی و دستفروشان، مقابل اغلب مراکز اصلی فروش موبایل در شهرهایمان به تخلف آشکارشان همچنان ادامه می‌دهند و تاکنون در ظاهر مسئولان ایرانی «خوشباورانه» نظر مسئولان ام.تی.ان را ملاک تصمیماتشان قرار داده‌اند.
فراموش نکنید که این شرکت چند ملیتی به جز هفت سال تخلف در این زمینه، تخلفات دیگری مانند «همدستی با اماراتی‌ها برای دست‌اندازی به خاک ایران، فریب مسوولان فدراسیون فوتبال ایران و حذف نام خلیج‌فارس با خرج پول از روی لیگ فوتبال ما، رخدادی که برحسب اتفاق و کاملاتصادفی(!) با حذف نام اتصالات از لیگ فوتبال امارات و نامگذاری آن به خلیج ع.ر.ب.ی همزمان ‌شد، ایجاد تفرقه میان شیعه و سنی، معرفی جزایر ایرانی به عنوان خاک امیرنشین تازه تاسیس امارات، جاسوسی از تاسیسات حساس و هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را هم در پرونده هشت سال فعالیتش در ایران دارد»؛ باز هم برایتان بگوییم!
آقای وزیر شما در مقابل این تخلفات چه کرده‌اید؟ آیا تنها ترس از خروج دستگاه‌های این شرکت از کشورمان باعث می‌شود که جریمه شان نکنید؟ یا مسایل دیگری هم هست…!؟ بگذریم… انتظار می‌رود این اقدام رگولاتوری نیجریه، مسئولان ایرانی را وادار به واکنش؛ و مدیران شرکت چند ملیتی ام.تی.ان را مجبور به توقف دستکم موقت برخی تخلفاتشان تا فروکش کردن این داستان کند، و باید از رگولاتوری نیجریه برای حمایت از حقوق ملت ایران و کمک غیرمستقیم برای مقابله با تهاجم فرهنگی تشکر کنیم و به جای روحانی متشکریم، این بار بگوییم، رگولاتور نیجریه، متشکریم.

۱۷۶/۱۱۰

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا