همین که دولت عوض شد من دزد شدم

یازدهمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی امروز در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. به نقل از خبرگزاری ها، بابک زنجانی در یازدهمین جلسه محاکمه متهمان نفتی که در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد، با اشاره به شرکت گروه مهندسین متحد اظهار …

یازدهمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی امروز در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

به نقل از خبرگزاری ها، بابک زنجانی در یازدهمین جلسه محاکمه متهمان نفتی که در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد، با اشاره به شرکت گروه مهندسین متحد اظهار کرد: این شرکت نماینده سوئیفت در تهران نیست بلکه زیرمجموعه AEG لبنان است و در ایران به بازاریابی مشغول است.

متهم اصلی پرونده نفتی اضافه کرد: ضمن اینکه هیچ کشوری نمی‌تواند استفاده از نرم‌افزار سوئیفت را منوط به مجوز بانک مرکزی کند زیرا صاحب نرم‌افزار سوئیفت است.

وی همچنین به موضوع کارت‌های اعتباری و نداشتن مجوز از بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: اگر در ارتباط با این کارت‌ها نیاز به مجوز بانک مرکزی است، بازپرس قانون مذکور را ارائه کند.

زنجانی همچنین با اشاره به ارزیابی ملک ایران زمین گفت: وکلای شرکت نفت اعلام کردند که علت کاهش قیمت ارزیابی این ملک از یک هزار میلیارد و ۷۶۰ میلیون تومان به ۶۹۰ میلیارد تومان، تغییری در تراکم شهرداری بوده است که این مسئله صحت ندارد. کارشناسی این ملک با تراکم قبلی شهرداری صورت گرفته است و حتی اگر ادعای وکلای نفت صحیح باشد یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از قیمت ملک نباید کم شود.

متهم اصلی پرونده نفتی با بیان اینکه تاکنون ۹۸ صفحه از دفاعیات خود را قرائت کرده و مجموع دفاعیاتش را از ۲۰۰ به ۱۶۱ صفحه کاهش داده است، گفت: در پرونده عنوان شده که خانم م- م گفته است پیام‌ها به دستور زنجانی ساخته شده‌اند، مشخص است که من باید دستور می‌دادم و تمام دستوراتم را نیز تایید می‌کنم و هیچ جعلی صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: ضمن اینکه در کیفرخواست نیز تایید شده است، وزارت نفت از کل بارهایی که ارسال کرده بود یک مورد که شامل ۲ بارنامه بود از شرکت HK به شرکت SCT ارائه شده است.

زنجانی افزود: اگر پول‌هایی که واریز شده غیرواقعی بود باید ۶۶۰ میلیون یورویی که از سوی این بانک ارسال شده نیز غیرواقعی باشد. ما زمانی نتوانستیم کاری انجام دهیم که تحریم شده بودیم.

متهم اصلی پرونده نفتی در ادامه دفاعیات خود به پول‌های بلوکه شده اشاره کرد و گفت: از مبلغ ۲۲ میلیارد یورویی که قبلا اشاره کرده بودم، متاسفانه بانکی که پول‌ها در آنجا قرار دارد ۱۲ میلیارد یورو را تایید کرده و ۱۰ میلیارد را به خاطر ال‌سی‌ها و بدهی‌هایی که داشتم کسر کرده است.

بابک زنجانی در قرائت ادامه دفاعیات خود به ادعای مطرح شده در کیفرخواست مبنی بر فروش نفت توسط زنجانی اشاره کرد و گفت: شرکت ISO و بانک مالزی صاحب بار نبوده‌اند که بتوانند آن را بفروشند. ضمن اینکه من در یک مرحله ۵۰ میلیون دلار و در مرحله بعد ۴۴ میلیون دلار بابت متروکه نشدن محموله‌های نفتی به انبار مالزی داده‌ام و قرار بود این مبلغ با دستور وزیر نفت به من پرداخت شود که انجام نشد.

وی اضافه کرد: وقتی موضوع را به آقای م- ش گفتم، قرار شد با هماهنگی شرکت HK بارها از انبار مالزی به انبار شرکت فال انتقال یابد و فقط می‌دانم که این بارها به فال منتقل شدند ومن نه باری تحویل گرفتم و نه باری تحویل دادم که فروشی داشته باشم.

زنجانی در ادامه با اشاره به خرید شرکت هواپیمایی قشم در سال ۸۵ گفت: از سال ۸۶ شروع به خرید هواپیما کردم و خرید هواپیما نیز یک پروسه زمان‌بر است. برای این کار ۱۰۰ میلیون دلار نقد به م- ش دادم تا هواپیما بخرد و از این بابت از وی طلبکار بودم.

متهم اصلی پرونده نفتی ادامه داد: م- ش ۵۰۱ میلیون دلار از اسناد و کشتی‌های شرکت فال گرفته بود و به من انتقال داده بود و این مسئله دلیلی بر فروش نفت ایران نیست بلکه یک کار بازرگانی انجام دادیم که از این مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار برای خودم بود و ۴۰۲ میلیون دلار به م- ش بدهکار شدم.

وی تاکید کرد: حتی اگر این ۴۰۲ میلیون دلار را هم هزینه می‌کردم، باز هم اشکالی نداشت زیرا شرکت نفت یک مرتبه در حساب‌های خود پول را گرفته بود.

زنجانی افزود: ۱۳۰ میلیون و ۴۰۰ دلار به العقیلی نفت داده بودند و ۴۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار از این مبلغ توسط شرکت HK وصول شد و در ارتباط با الباقی این مبلغ العقیلی یا آقای سیدی به شرکت HK بدهکار است.

وی توضیح داد: قرار بود این فرد به ایران بنزین بفروشد اما ایران پول بنزین را نداشت بنابراین اعلام کرد که این کالاها به وی داده شود تا او نیز بنزین را به کشور بفرستد اما العقیلی بنزین را ارسال نکرد و معامله به هم خورد. بنابراین شرکت HK تاکنون از العقیلی ۴۰ میلیون دلار گرفته و ۱۰۰ میلیون دلار باقی مانده است.

متهم اصلی پرونده نفتی با بیان اینکه در کیفرخواست عنوان شده مشخص نیست زنجانی با چه ترفندی توانسته بدون ارائه اسناد محمولات نفتی را به فروش برساند، گفت: بار نفت باری نیست که بتوان قاچاق کرد زیرا ۱۱ فقره برات شرکت نفت شامل ۱۸ کشتی ۵۰۰ متری بود. گمرک بدون سند و مدرک بار مردم را به کس دیگری نمی‌دهد لذا باری را که صاحبش من نبودم چگونه می‌توانستم من بفروشم. اگر مدرکی دارید که من این کار را کرده‌ام ارائه کنید.

زنجانی ادامه داد: من حدود ۹۰ میلیون دلار بابت متروکه نشدن محموله‌های نفتی پرداخت کردم و موظف به نگهداری بار وزارت نفت نبوده و نیستم و بیش از آن نیز به من مربوط نمی‌شود.

وی ادامه داد: اگر آقایان مدعی هستند پرداخت‌های من صوری بوده است، باید ۱٫۵ میلیاردی که خودشان پرداخت کردند صوری باشد. البته از خدای من است که این مبالغ صوری باشد تا حداقل ۱٫۵ میلیارد از بدهی‌هایم کم شود. نکته دیگر این است که مگر بازپرس پرونده از منابع کارگزاران من مطلع بوده که منابع را صوری دانسته است. اگر مطلع هستند یک پرینت از حساب‌های کارگزاران را به دادگاه ارائه کنند.

بابک زنجانی در ادامه دفاعیات خود به موضوع واریز پول از شرکت HK به حساب شرکت SCT‌ اشاره کرد و گفت: وقتی شرکت HK پولی را به حساب کارگزار بانک می‌ریزد به معنای آن است که پول به حساب بانک واریز شده است و نیازی به تعهدنامه وجود ندارد. بانک‌ها به بانک مالزی گفته بودند که کارگزار خود را اعلام کند تا پول را به حساب HK در نزد کارگزاران بانک مالزی واریز کنند و بانک مالزی شرکت SCT را معرفی و اعلام کرد واریز مبلغ در این حساب از نظر ما واریز به حساب بانک محسوب می‌شود.

وی توضیح داد: این مبالغ یک جا واریز نشده است بلکه در طول ۵ الی ۶ ماه واریز شده است. اگر کار من اشتباه بود چرا تا ۱۰ روز مانده به تحریم پول واریز می‌کردم. اگر روش SCT اشتباه بود برای چه تا آخرین روز پول می‌ریختند.

متهم اصلی پرونده نفتی اضافه کرد: شرکت HK با توجه به موجودی حساب خود دستور پرداخت می‌داد که جمعا بالغ بر ۷۰۰ میلیون یورو بود. در صورتی که پول این شرکت به صورت وون کره جنوبی و لیر ترکیه بود اما دستورهای پرداخت خود را به یورو می‌داد ضمن اینکه بانک مالزی قرار نبود عین‌المثل را به حساب HK واریز کند بلکه باید وجه‌المثل پرداخت می‌شد، لذا پولی که بانک در حساب کارگزارها داشت، پول بانک مالزی محسوب می‌شد.

زنجانی اضافه کرد: در کیفرخواست عنوان شده که طبق اظهارات بابک زنجانی و م- ش تمام محموله‌های نفتی HK و صندوق بازنشستگی نفت به العقیلی و فال فروخته شده و وجوه آن دریافت شده است و زنجانی وجوه حاصل از فروش نفت را صرف خرید سهام هواپیمایی اونور ایر ترکیه چندین فروند هواپیما و چندین فروند کشتی کانتینردار کرده است.

وی گفت: پاسخ به این ادعا این است که وقتی باری نگرفتم چگونه آن را فروخته‌ام، اینها کارهای بازرگانی بین من و م- ش بود و آقای م- ش هواپیمای RG و کشتی‌های کانتینتردار را سال ۸۸ برای من خریده است که لیست آن در حساب‌های شرکت SCT موجود است.

متهم اصلی پرونده نفتی ادامه داد: در کیفرخواست عنوان شده است که پس از واریز ۱٫۲ میلیارد یورو به حساب شرکت HK به صورت صوری، بابک زنجانی مجددا درخواست خرید محموله نفتی می‌کند اما با مخالفت مدیران نفتی مواجه می‌شود. سوال اول این است که بازپرس از کجا متوجه شده که واریز این مبلغ صوری است آیا او از کارگزار من اطلاعاتی دارد. ضمن اینکه مگر من دیوانه بودم که هنوز مدارک بار اول را دریافت نکرده تقاضای خرید بار دوم را بکنم.

متهم اصلی پرونده نفتی در ادامه دفاعیات خود وقتی که از قاضی صلواتی پرسید آیا خسته‌تان کرده‌ام یا خیر، قاضی پاسخ داد؛ من خسته نشدم اگر شما خسته شده‌اید تنفس اعلام کنم که زنجانی پاسخ داد خسته نیستم و امروز می‌خواهم قدرتم را به شما نشان بدهم.

زنجانی افزود: وزیر نفت تقاضای ۱٫۲ میلیارد دلار داشت تا این مبلغ صرف خرید غلات، گوشت و مرغ موردنیاز کشور شود. به همین خاطر از من خواسته شد ۱٫۲ میلیارد به حساب‌شان پول پرداخت کنم.

وی توضیح داد: برای انتقال این کالاها نیاز به کشتی داشتند که هزینه آن افزون بر ۱۰۰ میلیون دلار می‌شد و باید از شرکت دیمیتریس یونان می‌خریدند و من از این بابت ۲۰ میلیون دلار پول دادم. نکته جالب این است که اکنون نه این شرکت مبلغ پرداختی من را قبول دارد و نه وزارت نفت.

زنجانی گفت: ای کاش همان موقع به خاطر تحریم در خارج از کشور دستگیر می‌شدم تا امروز همه بگویند زنجانی آدم خوبی است، اما امروز که به ایران آمدم همه می‌گویند زنجانی آدم بدی است.وی اضافه کرد: اگر آدم بدی بودم ۱۵ خرداد سال ۹۲ آقایان با من قرارداد امضا نمی‌کردند، متاسفانه همین که دولت عوض شد من دزد شدم.
۱۸۴/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا